2023-05-05, 20:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stackars herr och fru Svensson.

Jag tänker ibland på de båda familjerna Svensson och Bjerler som både förlorade var sin son.

Det var mycket synd om båda familjerna men mest synd om familjen Svensson. De hade två söner. Den yngste försvann spårlöst i juli 1966 och den äldre avled 1975. Av vad eller på vilket sätt vet jag inte. Han var 30 år då han avled men det har aldrig framkommit att han skulle ha haft egna barn. Han skall också ha bott kvar hemma hos föräldrarna.

(FB) Seglarna som försvann: Stephan Svensson o. Thomas Bjerler Helsingborg 1966

De stackars föräldrarna bodde resten av sina liv, som jag förstår, kvar i samma hus som när sönerna var i livet. Detta kan verkligen inte ha varit lätt dem. Där åldrades de utan egna nära anhöriga och med alla sina minnen om hur det en gång hade varit.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-05-05 kl. 20:40.
Citera
2023-05-18, 10:03
Medlem
Mullrets avatar
Kom att tänka på detta försvinnande i morse.

Snipan hittades ju drivande vattenfylld enligt de danska vittnena. Då, jag tänker mig ett scenario där de antingen blivit påseglade, fått en rejäl svallvåg emot sig eller den ena fått bommen i huvudet.

Oavsett har de hamnat i sjön, har en blivit avsvimmad av ovanstående eller tappat orken så har det nog resulterat i att både åkt ner i djupet. Tänker mig panik i olyckan och svårighet hålla sig flytande.

Hade de flytvästar på? Eller kände de sig odödliga som man var i den åldern?
Citera
2023-05-18, 16:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den troligaste orsaken var troligtvis en olycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Snipan hittades ju drivande vattenfylld enligt de danska vittnena. Då, jag tänker mig ett scenario där de antingen blivit påseglade, fått en rejäl svallvåg emot sig eller den ena fått bommen i huvudet.

Oavsett har de hamnat i sjön, har en blivit avsvimmad av ovanstående eller tappat orken så har det nog resulterat i att både åkt ner i djupet. Tänker mig panik i olyckan och svårighet hålla sig flytande.

Något av dessa scenarier låter fullt troligt - kanske flera i kombination.

När det danska paret upptäckte snipan så tror jag att de båda ynglingarna redan var avlidna. Strömmarna var vid det tillfället mycket starka. Eftersom Lecta var vattenfylld så var den tyvärr för tung för paret att ta den på släp.

Det kan jag knappast tänka mig. Detta var 1960-talet. Dessutom var de båda mycket duktiga simmare och åtminstone Svensson hade simmat över sundet. Dessutom hade de båda stor sjövana.

Den troligaste orsaken till att de båda försvann för alltid lär ha varit en olycka av något slag.
Citera
2023-05-18, 17:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Oavsett har de hamnat i sjön, har en blivit avsvimmad av ovanstående eller tappat orken så har det nog resulterat i att både åkt ner i djupet.
Tänker mig panik i olyckan och svårighet hålla sig flytande.

Tur att båten inte hette "Lecter" i alla fall. Hur som helst torde havet ha slukat dem.

Ja, precis. Det låter som om de överraskats av något och därpå drunknat.

I och med att de gav sig ut spontant så kanske de inte hade all nödvändig utrustning.

Att arrangera en vattenfylld båt och sedan försvinna låter en aning äventyrligt.

Vattnets krafter är ohyggliga. De flesta som försvinner ute på sjön återfinns aldrig?

Minns den kände regissören som halkade till 2011 och aldrig återfanns igen ...
Citera
2023-05-18, 21:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad exakt hände på väg hem till Hittarp?

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tur att båten inte hette "Lecter" i alla fall. Hur som helst torde havet ha slukat dem.

Ja, precis. Det låter som om de överraskats av något och därpå drunknat.

I och med att de gav sig ut spontant så kanske de inte hade all nödvändig utrustning.

Att arrangera en vattenfylld båt och sedan försvinna låter en aning äventyrligt.

Vattnets krafter är ohyggliga. De flesta som försvinner ute på sjön återfinns aldrig?

Minns den kände regissören som halkade till 2011 och aldrig återfanns igen ...

Det fanns vittnen till när Svensson och Bjerler kom cyklande till hamnen i Hittarp och detta måste ha varit en ren spontan resa över sundet.

Dessa kamrater såg dem gå ombord och det enda som de hade med sig, som bars av Bjerler, var en blå smärtingbag med gula mässingshörn. Framför allt Bjerler var dåligt klädd inför resan. Endast iförd en vit kortärmad trikåtröja (förutom jeans och vita gymnastikskor). Svensson hade bl. a. på sig en blå skepparkavaj som vid den här tiden var mycket populär. Vad som fanns ombord på snipan vet vi inte.

Duon gick ombord Lecta, lossade förtöjningarna och både kamraterna i hamnen och Svensson och Bjerler vinkade adjö till varandra. För sista gången. Ja vattnets krafter är ohyggliga och på väg tillbaka till Hittarp hände något som gjorde att de tyvärr försvann för alltid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-05-18 kl. 22:21.
Citera
2023-11-19, 16:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Postar ånyo den här länken med intressant läsning för den som är intresserad.

https://sv.metapedia.org/wiki/Ol%C3%...singborg,_1966
Citera
2024-05-27, 08:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fortfarande ouppklarat efter 58 år.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"Brottsoffer: Thomas Bjerler, född 1949-10-15. Stefan Svensson, född 1948-09-27
Gärningsman:
Datum: 1966-07-20
Adress/ort: Ålsgårde
Land: Danmark
Modus:
Brottsrubricering:
Dom:
Händelse: Thomas Bjerler och Stefan Svensson sågs senast i livet den 20 juli när de med segelbåt lämnade Ålsgärde för att fara hem till Hittarp över Öresund. Det är än i dag (2024) okänt vad som hände med Bjerler och Svensson."
Citera
2025-04-15, 13:42
Medlem
Tyckerdu skriver fakta som inte stämmer med nästa fakta-text du skriver!
Blir förvirrad?har du sj koll? Iom du alltid baserar det på fakta-texter!?
Rätta mig om jag har fel!

1) Det sägs vara lugnt hav. Både när pojkarna seglar och när det danska paret påstår sig ha sett båten?
2) Sen är det strömmar? Och starka vindar? Både när pojkarna seglar och när paret ska "se" båten?
3) De seglar över med handelslista från föräldrarna och handlar till dem enligt vittnesuppgifter.
4) Men där vänder du snabbt och skriver emot dig sj och dina faktatexter ännu en gång att det är en spontan, oplanerad resa helt plötsligt?

Var några småsaker till jag reagera på men minns inte allt nu!

Tackar för otroligt intressanta ämnen du startat upp här. Fast det är några år sen de startades. Men, 2025, dök en ny läsare upp!

t
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"Brottsoffer: Thomas Bjerler, född 1949-10-15. Stefan Svensson, född 1948-09-27
Gärningsman:
Datum: 1966-07-20
Adress/ort: Ålsgårde
Land: Danmark
Modus:
Brottsrubricering:
Dom:
Händelse: Thomas Bjerler och Stefan Svensson sågs senast i livet den 20 juli när de med segelbåt lämnade Ålsgärde för att fara hem till Hittarp över Öresund. Det är än i dag (2024) okänt vad som hände med Bjerler och Svensson."

Citera
2025-04-17, 17:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av PartyOlof

1) Det sägs vara lugnt hav. Både när pojkarna seglar och när det danska paret påstår sig ha sett båten?
2) Sen är det strömmar? Och starka vindar? Både när pojkarna seglar och när paret ska "se" båten?
3) De seglar över med handelslista från föräldrarna och handlar till dem enligt vittnesuppgifter.
4) Men där vänder du snabbt och skriver emot dig sj och dina faktatexter ännu en gång att det är en spontan, oplanerad resa helt plötsligt?

Tackar för otroligt intressanta ämnen du startat upp här. Fast det är några år sen de startades. Men, 2025, dök en ny läsare upp!

Tråden startades den 25 april 2009 och tack för din uppskattning.

Ja detta var vad ynglingarnas föräldrar hade beställt av dem nästa gång de for över till Aalsgaarde. Det var inte bestämt att den resan skulle ske just den 20 juli. Deras resa var spontan och ingen kände till att de skulle göra den den här dagen. Knud Möller berättade att det rådde starka strömmar. Här i nedanstående länk kan du läsa mera.

https://sv.metapedia.org/wiki/Ol%C3%...singborg,_1966
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-04-17 kl. 17:30.
Citera
2025-04-19, 14:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Verkar ha varit en stående order.

Det verkar ha varit en stående order som ynglingarna hade från sina föräldrar.

Väl i Aalsgaarde inköpte duon 10 öl och ost. Den som vill läsa mera om deras försvinnande skall läsa boken 29:e Juli 1965 och andra olösta försvinnanden, 2015, av Eva Kullenberg. Återgivet på sidorna 141 - 174 samt rikligt illustrerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in