2010-12-22, 18:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inga vittnen till att ha sett båten efter Ålsgårde.

Citat:
Ursprungligen postat av BettyBoop80
Är det inte så att när man drunknar så sjunker kropparna några dygn innan de kommer upp till ytan igen? Så därför kanske de inte syntes till när Möllers såg båten.

Det är klart att hade både Bjerler och Svensson fallit överbord när Möllers segelbåt såg "Lecta" så lär inga kroppar ha flutit i vattnet. Det hade ju bara gått ca 11 timmar sedan de lämnade Ålsgårde. Vi vet inte heller om pojkarna tog på sig flytvästarna när problem uppstod. Vad dessa nu var för problem?

Konstigt också att det inte fanns några vittnen som hade sett båten efter att de hade seglat ut från hamnen i Ålsgårde tills den siktades av paret Möller. Sträckan Ålsgårde och Kullen/Hallands Väderö är ju ganska lång.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-12-22 kl. 18:03.
Citera
2010-12-22, 19:31
Medlem
Är 4-5 mil ja. Båten har säkert siktats av många andra fartyg, men eftersom man inte hade anledning att misstänka att allt inte stod rätt till tog man ingen särskild notis om denna segelbåt. Säkerligen fanns det många småbåtar i sundet en vacker sommardag som den aktuella.

Frågan som stör mig förutom att pojkarna och deras båt varit borta i 44 år är vad som kan ha gått fel. En segelbåt är trots allt en ganska okomplicerad farkost. Svårt att råka ut för några större haverier i maskin eller så som kan göra båten manöveroduglig. Besättningen var van, om än ung och väderförhållandena goda. Inget "ska" kunna gå fel med dessa förutsättningar. Så vad gick fel?

Tekniskt fel? Kollision med annan båt? Slagsmål mellan pojkarna? Köpt på sig lite egen starkdricka förutom de tio ölen och fyllnat till på återresan?
Citera
2010-12-23, 13:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppskattning av trådar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Som jag tidigare nämt, Skaraborg. Skriv en bok i ämnet försvunna personer eller bortglömda fall. Du skriver intressant och medryckande och man blir nyfiken på att veta mera.
Sådana här fall är allmänt intressanta och du verkar ha gåvan att entusiasmera läsarna.
Ett gott råd: ta kontakt med ett lämpligt bokförlag.

Tack för ditt förslag och din uppskattning över hur dessa trådar har lagts upp.

Ett intressant objekt att skriva en bok om olösta svenska äldre försvinnanden. Får fundera på saken men jag tror det dock inte kommer att bli en sådan bok från min sida. Om så skulle vara fallet så skulle man behöva skriva denna ihop med någon annan intresserad. En sak är iaf säker och det är att ett av alla dessa fall skulle inte bli omskrivet i en ev. bok.

Isf så skulle absolut "Seglarmysteriet" vara ett av de fall som skulle vara med.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-12-23 kl. 13:26.
Citera
2010-12-26, 13:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta stör mig också!

Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Är 4-5 mil ja. Båten har säkert siktats av många andra fartyg, men eftersom man inte hade anledning att misstänka att allt inte stod rätt till tog man ingen särskild notis om denna segelbåt. Säkerligen fanns det många småbåtar i sundet en vacker sommardag som den aktuella.

Frågan som stör mig förutom att pojkarna och deras båt varit borta i 44 år är vad som kan ha gått fel. En segelbåt är trots allt en ganska okomplicerad farkost. Svårt att råka ut för några större haverier i maskin eller så som kan göra båten manöveroduglig. Besättningen var van, om än ung och väderförhållandena goda. Inget "ska" kunna gå fel med dessa förutsättningar. Så vad gick fel?
Tekniskt fel? Kollision med annan båt? Slagsmål mellan pojkarna? Köpt på sig lite egen starkdricka förutom de tio ölen och fyllnat till på återresan?

Ja detta stör mig också derstatic! Jag kan inte heller förstå vad som kan ha hänt? Väderleksförhållandena var utmärkta (åtminstone under dagen), segelsnipan i gott skick, de två unga besättningsmännen vana och mycket goda simmare samt flytvästar i båten!

Tekniskt fel? Möjligt. Kollision med annan båt? Möjligt. Slagsmål mellan fulla pojkar iofs möjligt men personligen tror jag inte på den teorin.

Det ödesdigra som hände "Lecta" och Bjerler/Svensson efter att de seglade ut från hamnen i Ålsgårde vet vi tyvärr inte. Vi kan enbart spekulera.
Citera
2011-02-11, 13:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efterlysningar i PU 1966.

Tilläggas kan att de båda blev naturligtvis efterlysta i PU.

Clas Thomas Bjerler efterlystes i PU 140 och 142 båda för 1966.
Stephan Robert Svensson efterlystes i PU 140/1966.
Citera
2012-03-06, 01:01
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Bara jag som tänker:
60-talet, homosexualitet inte så accepterat, två kära pojkar knyter näve för kärlek och försvinner för att leva lyckliga andra sidan världen eller nått.
Med tanke på att man säger att dom planerat att iscensätta olyckan.
Citera
2012-03-06, 23:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Bara jag som tänker:
60-talet, homosexualitet inte så accepterat, två kära pojkar knyter näve för kärlek och försvinner för att leva lyckliga andra sidan världen eller nått.
Med tanke på att man säger att dom planerat att iscensätta olyckan.

Ja, din teori är lika bra som alla andra. Ingen vet ju vad som hände dem efter att de hade lämnat Danmark. Det enda vi vet är att de och båten försvann.
Citera
2012-03-07, 08:19
Medlem
Kloges avatar
Finns det syskon till de båda seglarna? Om man kontaktat dem och frågat hur stausen är idag?
Citera
2012-03-07, 12:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Finns det syskon till de båda seglarna? Om man kontaktat dem och frågat hur stausen är idag?

Någon kontakt har aldrig tagits med de anhöriga vad jag känner till. Förutom från medias sida.

Stephan Svensson hade åtminstone en bror som deltog i sökningarna effer den försvunne.

När det gäller Thomas Bjerler, så vet jag inte om han hade några syskon men det verkar troligt när man tittar på Ratsit. Där återfinns också en person som med största sannolikhet är fadern till Thomas, som snart är 90 år.

Just fadern till Thomas Bjerler var mycket aktiv i sökningarna och reste bl.a. till Östtyskland.

Det verkar som de anhöriga aldrig fick reda på något om vad som hade hänt Stephan och Thomas. Thomas pappa interjuvades ett flertal gång i pressen långt senare men han verkade inte veta mera då. Ca tio år efter försvinnandet, så trodde han iaf att sonen hade gått med i Franska främlingslegionen och att han skulle komma tillbaka.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-03-07 kl. 12:59.
Citera
2013-02-09, 03:19
Medlem
jappanDA1337s avatar
Ursäkta för bump, men är det någon som vet om alkohollagarna i Danmark såg lika ut då som nu?
Om så är fallet, kan ungdomarna har köpt med sig lite pilsner ev. brännvin och supit till så att något gick fel?

Den tidens ungdomar verkar inte haft lika lätt att få tag på alkohol från systemet via utköpare, därav resan till Danmark, man var på grund av tidigare nämnd anledning inte van vid alkohol och man hamnade i sjön?
Citera
2013-02-09, 13:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lätt att handla alkohol i danska butiker.

Citat:
Ursprungligen postat av jappanDA1337
Ursäkta för bump, men är det någon som vet om alkohollagarna i Danmark såg lika ut då som nu?
Om så är fallet, kan ungdomarna har köpt med sig lite pilsner ev. brännvin och supit till så att något gick fel?

Den tidens ungdomar verkar inte haft lika lätt att få tag på alkohol från systemet via utköpare, därav resan till Danmark, man var på grund av tidigare nämnd anledning inte van vid alkohol och man hamnade i sjön?

Nu reste tydligen de försvunna seglarna ganska ofta över till den danska sidan.

Visst är det möjligt att de tog sig en fylla på båten tillbaka. Detta förklarar ändå inte att inte ens så mycket som en liten flisa hittades från "Lecta.

Det var inga problem att hitta langare av alkohol från systemet. Känner inte till hur alkohollagarna såg ut i Danmark vid denna tid, men jag vet att det var hur lätt som helst att köpa öl och alkohol i danska butiker för en tonåring. Kommer ihåg en bekant som åkte över, handlade och smugglade in ett antal flaskor som själv hade inhandlat i Fredrikshavn. Han var då endast 15 år.
Citera
2013-02-09, 13:54
Medlem
jappanDA1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nu reste tydligen de försvunna seglarna ganska ofta över till den danska sidan.

Visst är det möjligt att de tog sig en fylla på båten tillbaka. Detta förklarar ändå inte att inte ens så mycket som en liten flisa hittades från "Lecta.

Det var inga problem att hitta langare av alkohol från systemet. Känner inte till hur alkohollagarna såg ut i Danmark vid denna tid, men jag vet att det var hur lätt som helst att köpa öl och alkohol i danska butiker för en tonåring. Kommer ihåg en bekant som åkte över, handlade och smugglade in ett antal flaskor som själv hade inhandlat i Fredrikshavn. Han var då endast 15 år.
Det förklarar givetvis inte båtens försvinnande, men kunde inte ungdomarna varit sugna på att prova att supa till på sjön, därefter fått i sig en aning för mycket och fått för sig att bada eller rent av ramlat i, vad som hänt med båten kan jag inte uttala mig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in