Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-11, 22:00
  #169
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brevlådorna vid vägen?

Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Undrar också hur denna "träff" bestämdes och vem AL träffade. Kan det varit genom kyrkan AL träffade denna personen? AL rörde sig inte i så stora sociala kretsar så kan omöjligt vara någon helt okänd person från "Schlätta" det måste varit någon AL litade på och hade respekt för.

BO besökte Önums kyrka troligtvis varje söndag och gav till kollekten.

Problemet här är att om någon, för ovanligheten skull, hade stått och samtalat med henne ett tag så hade detta uppmärksammats av de andra kyrkobesökarna. Om denne "någon" inte tillhörde de vanliga kyrkobesökarna så hade detta också uppmärksammats och detta hade då polisen fått kännedom om.

Jag kan faktiskt enbart se ett enda sådant ställe utan att detta hade väkt någon uppmärksamhet. Brevlådorna. BO hade sin brevlåda ute vid vägen där hon varje vardag och lördag hämtade sin lokaltidning som hon prenumererade på. Hennes enda nyhetskälla fram tills dess hon skaffade sig en TV kort tid innan.

Hur många brevlådor som fanns där vet jag inte men dessa stod intill varandra på rad och det var ett flertal sådana. Där kunde en sådan "träff" ha bestämts. Inte konstigt om det sägs något mellan ett par personer som råkade hämta sin post samtidigt.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-06-11 kl. 22:03.
Citera
2023-07-17, 04:43
  #170
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
BO besökte Önums kyrka troligtvis varje söndag och gav till kollekten.

Problemet här är att om någon, för ovanligheten skull, hade stått och samtalat med henne ett tag så hade detta uppmärksammats av de andra kyrkobesökarna. Om denne "någon" inte tillhörde de vanliga kyrkobesökarna så hade detta också uppmärksammats och detta hade då polisen fått kännedom om.

Jag kan faktiskt enbart se ett enda sådant ställe utan att detta hade väkt någon uppmärksamhet. Brevlådorna. BO hade sin brevlåda ute vid vägen där hon varje vardag och lördag hämtade sin lokaltidning som hon prenumererade på. Hennes enda nyhetskälla fram tills dess hon skaffade sig en TV kort tid innan.

Hur många brevlådor som fanns där vet jag inte men dessa stod intill varandra på rad och det var ett flertal sådana. Där kunde en sådan "träff" ha bestämts. Inte konstigt om det sägs något mellan ett par personer som råkade hämta sin post samtidigt.

Din beskrivning av hennes gångstil några sidor tillbaka fick mig att rysa till.

Kan du inte beskriva hennes utseende mer detaljerat? Frisyr, hårfärg, smal/tjock m.m?
På vilket sätt var hennes kläder utstickande? Vet att du skrev att de var mer gammaldags men kan du vara lite mer specifik där?

Varför var hon egentligen en udda person? Var det endast pga gångstilen/kläderna eller hade hon nån störning på nåt sätt?

Undrar allt detta i ren nyfikenhet.
Citera
2023-07-17, 06:43
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Annie Larsson var en ensamstående 58-årig kvinna som bodde i sitt lilla hus i ett område kallat Börsen i den lilla byn Ek ca 3 km norr om Vara i Västra Götaland.
Hon hade bott tillsammans med sin far tills i början av 1960-talet då han avled. Annie Larsson var en enstöring och saknade helt och hållet släktingar.
Ej heller hade hon något umgänge. Det var endast hennes närmaste grannar som höll "koll" på henne.
Hon asågs vara mycket "udda" samt gick klädd i mycket gamla kläder. Hon hade en speciell gångstil som gjorde att hon fick öknamnet "Klafsa". Hennes störta skräck i livet var att någon skulle komma in i hennes hus och mörda henne - vilket tyvärr också skedde.
Natten mellan den 21 & 22 mars blev blev hon mördad i sitt lilla hus. Grannarna hade inte sett henne ute i sin trädgård eller gående i rikting mot Vara under några dagar vilket var mycket ovanligt varvid polisen larmades.
När dessa kom dit (troligtvis den 24 mars) så hittade de offret liggande i sin kökssoffa strypt med nattkläderna i oordning. Dock hade hon tydligen inte utsatts för sexuellt våld och ej heller hade det varit ett rån. I en plåtburk stående i en garderob hittade polisen 1700 kr som hade varit en enkel match för en rånare att stjäla. Hennes enda inkomstkälla fick hon genom att hon arbetade som hembiträde åt en familj inne i samhället emellanåt.
Mördaren lämnade inte den minsta ledtråd efter sig. Däremot låste han ytterdörren och tog därefter med sig nyckeln. Troligtvis var den person som kom och knackade på hennes dörr ingen okänd person eftersom hon aldrig öppnade dörren för en sådan. De få människor som kom till henne blev alltid tillfrågade innan de släpptes vem det var. Ytterdörren var naturligtvis alltid låst.
Några dagar innan mordet så ville hon byta en rullgardin till köksfönstert. Hon var inte en sådan person som köpte något nytt om det inte var alldeles nödvändigt.
Anledningen till detta inköp (som aldrig blev av) skulle ha varit att någon hade stått och tittat in på henne just genom detta köksfönstret. Detta skall hon ha berättat för grannarna samt för den familj hon arbetade hos.
En person av detta slag, framför allt kanske på mindre orter, går det ofta rykten om att hon eller han skall ha gömt undan pengar samt att hon eller hon skulle vara ganska rik. Detta rykte florerade också om Annie Larsson. Skulle jag själv misstänka anledningen till detta mord så var rånmord. Eftersom hon själv hade kommit upp iåldern så tror jag idag inte på ett sexmord även om detta rykte också florerade mycket. De personer i denna bygd som hade gjort sig kända för sitt sexuella beteende blev också alla förhörda av polisen. Även kända och mindre kända tjuvar fick också finna sig i detta. Dock gav detta absolut ingenting. I ett sista försök att få fram något så filmade polisen hennes begravning i Önums kyrka den 2 april. Detta gav heller ingenting. Mordet preskiberades den 22 mars 1995.
Detta mord kallades "Det tysta fallet" p.g.a. att inget framkom förutom en liten berlock (kedja som kan has runt halsen eller handleden) som hittades i hennes trädgård förställande två små bowlingklot.
Detta mord kan också kallas "Det tysta fallet" p.g.a. att det har så sällan skrivits så litet om ett fall som just detta fall efteråt. En gång omnämdes fallet i en av större tidningarna i mitten av 1980-talet men då med felaktig adress där hon bodde samt en gång i ett kriminalmagasin strax innan det preskriberades.

Ett tragisk fall! Jag kan inte påminna mig att jag har hört talas om det..

Du beskriver hennes gångstil som mycket säregen, bredbent och med höga kliv - kan hon varit född med höftfel? En fd kollega föddes med "höftledskulor som gick ur led"* hela tiden.. Hon låg gipsad i över ett år som liten, och hon går precis som du beskriver det...lyfter benen högt i sidled och överkroppen pendlar från sida till sida..

Annie kanske vårdades på sjukhus under sitt tidiga barndom, mamman dog när hon var tre år och hon uppfostrades av sin knepiga pappa. Var Annie den enda nära relationen pappan hade efter att hustrun gått bort?

Varför var Annie så rädd för män? Hade hon varit utsatt för övergrepp/våldtäkt av någon man (pappan?), eller hade pappan skrämt henne med hemska berättelser om vad män kunde utsätta henne för? ("Släpp inte in karlar i stugan när du är ensam hemma - då kan du bli mördad!")

I ett inlägg nämndes att Annie varit "lite rund" runt 1935 - kan hon varit gravid då? Ett bortadopterat barn har ju ingen arvsrätt efter sin biologiska förälder, så det är inte märkligt att hon står utan arvingar.

Kollades det om hon blivit drogad? Om hon var omtöcknad/sovande så kanske hon inte reagerade och gjorde motstånd när hon ströps?

Ansträngningarna inför det väntade besöket tyder ju på att den som skulle komma betydde mycket för henne.

Det finns fler fall av ensamma personer och par som blivit mördade pga envisa rykten om gömda rikedomar. Oftast har väl offren utsatts för grovt våld? Annie med de strösslade blombladen ger också mig känslan av att en kvinna varit inblandad..

Tack för att du tar upp detta och andra bortglömda fall!

*Höftledsdysplasi, höftledsluxation
__________________
Senast redigerad av KryddOdlare 2023-07-17 kl. 07:03.
Citera
2023-07-17, 12:18
  #172
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryddOdlare
Ett tragisk fall! Jag kan inte påminna mig att jag har hört talas om det..

Du beskriver hennes gångstil som mycket säregen, bredbent och med höga kliv - kan hon varit född med höftfel? En fd kollega föddes med "höftledskulor som gick ur led"* hela tiden.. Hon låg gipsad i över ett år som liten, och hon går precis som du beskriver det...lyfter benen högt i sidled och överkroppen pendlar från sida till sida..

Annie kanske vårdades på sjukhus under sitt tidiga barndom, mamman dog när hon var tre år och hon uppfostrades av sin knepiga pappa. Var Annie den enda nära relationen pappan hade efter att hustrun gått bort?

Varför var Annie så rädd för män? Hade hon varit utsatt för övergrepp/våldtäkt av någon man (pappan?), eller hade pappan skrämt henne med hemska berättelser om vad män kunde utsätta henne för? ("Släpp inte in karlar i stugan när du är ensam hemma - då kan du bli mördad!")

I ett inlägg nämndes att Annie varit "lite rund" runt 1935 - kan hon varit gravid då? Ett bortadopterat barn har ju ingen arvsrätt efter sin biologiska förälder, så det är inte märkligt att hon står utan arvingar.

Kollades det om hon blivit drogad? Om hon var omtöcknad/sovande så kanske hon inte reagerade och gjorde motstånd när hon ströps?

Ansträngningarna inför det väntade besöket tyder ju på att den som skulle komma betydde mycket för henne.

Det finns fler fall av ensamma personer och par som blivit mördade pga envisa rykten om gömda rikedomar. Oftast har väl offren utsatts för grovt våld? Annie med de strösslade blombladen ger också mig känslan av att en kvinna varit inblandad..

Tack för att du tar upp detta och andra bortglömda fall!

*Höftledsdysplasi, höftledsluxation

Jag har också varit inne på spåret att hon trots allt kan ha haft ett okänt barn. Om hon till exempel blev utnyttjad av sin pappa eller någon annan och sedan adopterade bort barnet. I så fall kan det varit det barnet som besökte henne och dödade henne och det skulle kunna förklara de torkade blommorna, fikan, att hon såg fram emot besöket och släppte in sin dotter eller son.
Citera
2023-07-17, 13:05
  #173
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte lätt att beskriva henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Din beskrivning av hennes gångstil några sidor tillbaka fick mig att rysa till.

Kan du inte beskriva hennes utseende mer detaljerat? Frisyr, hårfärg, smal/tjock m.m?
På vilket sätt var hennes kläder utstickande? Vet att du skrev att de var mer gammaldags men kan du vara lite mer specifik där?

Varför var hon egentligen en udda person? Var det endast pga gångstilen/kläderna eller hade hon nån störning på nåt sätt?

Undrar allt detta i ren nyfikenhet.

Fastän det är över 53 år sedan så kan jag aldrig glömma den här personen och ser henne fortfarande klart och tydligt framför mig.

Håret var grått, kort, misskött och låg platt runt hennes huvud. Dock började hon att permanenta sitt hår efter att fadern hade avlidit men jag såg aldrig någon skillnad. Hon var smal och av kvinnlig normal längd. Kläderna var av gammaldags snitt och kjollängden var ner på smalbenen.

Jag kan inte riktigt beskriva henne men den som hade sett henne en enda gång kom aldrig att glömma henne. Den närmaste jag kan komma är att beskriva henne är att hon såg ut som en fågelskrämma. Inte trevligt att beskriva en person på det sättet men är den "bästa" beskrivningen av henne jag kan ge. Vad än folk gjorde, både barn och vuxna, så slutade de att göra det de gjorde när de såg henne.

Det var hela hennes person som gjorde henne så udda. Vet inte om jag har beskrivit hennes leende? Kan inte glömma detta heller. Detta var mycket märkligt och udda och kan beskrivas som en "dåres leende". Åtminstone ingen normal funtad man kan ha drömt om burleska sängkammarlekar tillsammans med henne.

Det var inget fel på BOs intellekt och hade troligtvis normal IQ. Hade hon växa upp utan fadern så hade hon troligtvis inte blivit på det här sättet.
Citera
2023-07-17, 13:26
  #174
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fastän det är över 53 år sedan så kan jag aldrig glömma den här personen och ser henne fortfarande klart och tydligt framför mig.

Håret var grått, kort, misskött och låg platt runt hennes huvud. Dock började hon att permanenta sitt hår efter att fadern hade avlidit men jag såg aldrig någon skillnad. Hon var smal och av kvinnlig normal längd. Kläderna var av gammaldags snitt och kjollängden var ner på smalbenen.

Jag kan inte riktigt beskriva henne men den som hade sett henne en enda gång kom aldrig att glömma henne. Den närmaste jag kan komma är att beskriva henne är att hon såg ut som en fågelskrämma. Inte trevligt att beskriva en person på det sättet men är den "bästa" beskrivningen av henne jag kan ge. Vad än folk gjorde, både barn och vuxna, så slutade de att göra det de gjorde när de såg henne.

Det var hela hennes person som gjorde henne så udda. Vet inte om jag har beskrivit hennes leende? Kan inte glömma detta heller. Detta var mycket märkligt och udda och kan beskrivas som en "dåres leende". Åtminstone ingen normal funtad man kan ha drömt om burleska sängkammarlekar tillsammans med henne.

Det var inget fel på BOs intellekt och hade troligtvis normal IQ. Hade hon växa upp utan fadern så hade hon troligtvis inte blivit på det här sättet.

Tack för svar! Uppskattas.

Ett intressant fall definitivt. Jag undrar ju främst vad mördarens motiv kan ha varit. De borde kanske ha kollat om det fanns några brev i huset. Det var väl så man kommunicerade på den tiden. Det kanske hade avslöjat om hon hade en hemlig flört med någon.
Citera
2023-07-17, 17:08
  #175
Medlem
Skaraborg2s avatar
BO lär knappast ha haft någon brevkorrespondens - förutom julkorten och bruna kuvert.

Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Tack för svar! Uppskattas.

Ett intressant fall definitivt. Jag undrar ju främst vad mördarens motiv kan ha varit. De borde kanske ha kollat om det fanns några brev i huset. Det var väl så man kommunicerade på den tiden. Det kanske hade avslöjat om hon hade en hemlig flört med någon.

Tänk om vi visste svaret på den frågan - då kan vi kanske haft ett uppklarat mord.

Polisen kom att gå igenom den lilla brevkorrespondens som fanns. Hon hade stått i kontakt med två kvinnliga kusiner. Den ena bodde utanför Grästorp och den andra i Stockholm. Korrespondensen bestod av att de skickade varandra julkort. Jag betvivlar att hon erhöll post från någon annan förutom bruna kuvert. Det enda hon erhöll regelbundet var länstidningen som hon erhöll alla vardagar samt lördagar.

Jag har mycket svårt att tänka mig någon hemlig flört. Skulle det mot all förmodan ha funnits en sådan så lär denne man aldrig ha skrivit brev till henne. Det fanns en hel del knepiga män i dessa trakter våren 1970 i o f s. En var en fönstertittare som knappt kunde skriva eller läsa.

Med tanke på inköpet av en ny rullgardin som inköptes strax innan mordet och med tanke på att BO beklagade sig för "vännerna" över att någon hade tittat så kan hon ha haft ovälkommet besök av en fönstertittare. Det fanns också spår i snön utanför flera av stugans fönster.

En annan sak man kan fundera över är varför utedassets dörr var stängd på måndag förmiddag den 23 mars? Denna lämnade alltid fröken Larsson öppen.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-07-17 kl. 17:19.
Citera
2023-07-17, 22:10
  #176
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rånmord den enda rimliga anledningen.

Citat:
Ursprungligen postat av KryddOdlare
Ett tragisk fall! Jag kan inte påminna mig att jag har hört talas om det..

Du beskriver hennes gångstil som mycket säregen, bredbent och med höga kliv - kan hon varit född med höftfel? En fd kollega föddes med "höftledskulor som gick ur led"* hela tiden.. Hon låg gipsad i över ett år som liten, och hon går precis som du beskriver det...lyfter benen högt i sidled och överkroppen pendlar från sida till sida..

Annie kanske vårdades på sjukhus under sitt tidiga barndom, mamman dog när hon var tre år och hon uppfostrades av sin knepiga pappa. Var Annie den enda nära relationen pappan hade efter att hustrun gått bort?

Varför var Annie så rädd för män? Hade hon varit utsatt för övergrepp/våldtäkt av någon man (pappan?), eller hade pappan skrämt henne med hemska berättelser om vad män kunde utsätta henne för? ("Släpp inte in karlar i stugan när du är ensam hemma - då kan du bli mördad!")

I ett inlägg nämndes att Annie varit "lite rund" runt 1935 - kan hon varit gravid då? Ett bortadopterat barn har ju ingen arvsrätt efter sin biologiska förälder, så det är inte märkligt att hon står utan arvingar.

Kollades det om hon blivit drogad? Om hon var omtöcknad/sovande så kanske hon inte reagerade och gjorde motstånd när hon ströps?

Ansträngningarna inför det väntade besöket tyder ju på att den som skulle komma betydde mycket för henne.

Det finns fler fall av ensamma personer och par som blivit mördade pga envisa rykten om gömda rikedomar. Oftast har väl offren utsatts för grovt våld? Annie med de strösslade blombladen ger också mig känslan av att en kvinna varit inblandad..

Tack för att du tar upp detta och andra bortglömda fall!

*Höftledsdysplasi, höftledsluxation

Tack för din uppskattning.

Det förvånar mig inte eftersom fallet inte uppmärksammandes första gången förrän under andra halvan av 2010-talet i en artikel i en tidning (ev. 2016?).

Det har jag ingen aning om hon gjorde det. I vilket fall som helst så har inte detta blivit omnämnt i polisutredningen och där finns en hel del om hennes bakgrund. Hon hade i a f inga som helst problem med att gå långa sträckor även om hon hade en mycken säregen och udda gång. Hon cyklade också mycket.

Såvitt jag känner till fram tills dess fadern avled 1962 så var han den enda nära kontakten hon hade. BO fick aldrig gå ut och t ex. dansa som de flesta andra ungdomar. Hon skulle "skyddas" enligt den mycket knepige fadern. Hon var troligtvis rädd för män för att fadern hade hjärntvättat henne med denna stora rädsla hon hade.

Inte vad jag känner till hade hon blivit drogad. Att hon skulle klätt om för att gå lägga sig medans hon hade besök låter inte troligt. Jag tror att hon först blev strypt kanske i sin kökssoffa, därefter klädde GM på henne morgonrocken och knöt skärpet. Linnet som BO hade under denna var blodigt. Därefter ströddes de torkade blommorna över hennes kropp. Precis som en sista hälsning.

Ja den person som skulle komma på besök verkar ha betytt en hel del för henne. Detta bl. a. med tanke på att hon inköpte två semlor.

Jag kan inte se någon annan rimlig anledning än att detta var ett rånmord - även om pengar hittades. Ingen vet exakt hur mycket undanstoppade medel som fanns hemma hos henne. GM kan ha fått med sig en större upphittad summa men kan också ha fått gå därifrån tomhänt.

Gärningspersonen kan mycket väl ha varit en kvinna.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-07-17 kl. 22:49.
Citera
2023-07-19, 12:40
  #177
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fick BO ev. barn ca 1935?

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag har också varit inne på spåret att hon trots allt kan ha haft ett okänt barn. Om hon till exempel blev utnyttjad av sin pappa eller någon annan och sedan adopterade bort barnet. I så fall kan det varit det barnet som besökte henne och dödade henne och det skulle kunna förklara de torkade blommorna, fikan, att hon såg fram emot besöket och släppte in sin dotter eller son.

Detta skulle ev. kunna vara möjligt.

Om det var på det sättet så var det troligen hennes egen far som var far till barnet. Minns att det pratades en del om detta i vilket förhållande far och dotter stod till varandra. Finns dock inget i polisutredningen.
Citera
2023-07-29, 20:43
  #178
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror på något av dessa båda alternativ.

Jag har tänkt en del på det här fallet igen.

Med stor sannolikhet så tror jag att det är något av följande alternativ som var orsaken.

1. Rånmord.
2. Ett känt barn kom på besök.

Är övertygad om att det inte handlade om ett sexmord samt att GM mycket väl kunde ha varit en kvinna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback