Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-22, 21:10
  #49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Den rädslan att bli mördad, var den ospecificerad eller fanns det någon hon pekade ut för att vilja mörda henne?
Otäckt, och sorgligt, ifall hon kände sig hotad och detta var verkligt men om hon hade något slags handikapp som gjorde att omgivningen tänkte hon var "tossig".

Huset, var det sommargäster som köpte fastigheten eller var det någon på bygden som köpte och hyrde ut? Enligt uppgift i tråden så bodde hon "hyresfritt" var det hon själv som ägde fastigheten och den var obelånad, eller bodde hon på någon annans ägor?
Jag tänker om det kan vara någon som ville köpa den eller sälja?
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-06-22 kl. 21:21.
Citera
2020-06-22, 22:10
  #50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den lilla stugan.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Den rädslan att bli mördad, var den ospecificerad eller fanns det någon hon pekade ut för att vilja mörda henne?
Otäckt, och sorgligt, ifall hon kände sig hotad och detta var verkligt men om hon hade något slags handikapp som gjorde att omgivningen tänkte hon var "tossig".

Huset, var det sommargäster som köpte fastigheten eller var det någon på bygden som köpte och hyrde ut? Enligt uppgift i tråden så bodde hon "hyresfritt" var det hon själv som ägde fastigheten och den var obelånad, eller bodde hon på någon annans ägor?
Jag tänker om det kan vara någon som ville köpa den eller sälja?

Denna rädsla var generell.

Hon var livrädd för män fast man kan ju fundera över om det verkligen var en man som mördade henne? Det var inget fel på hennes intelligens men det var annat som gjorde att folk ansåg henne som mycket knepig och "lite bakom". Hennes klädstil och hennes gång gjorde att alla stannade upp och bara tittade på henne. Hon ansågs att ha ganska gått om pengar undangömda i sin stuga. Vilket ofta visat sig vara farligt.

Stugan kom sedan att säljas till sommargäster. Kan inte ha kostat många kronor. Hon hade bott där större delen av sitt liv. Stugan med jordplätten runt den ägde hon själv och hon bodde där ensam. Fanns inte plats med ytterligare en stuga till där och även om det hade funnits plats hade hon inte tillåtit det. Flera årtionden efter hennes död kom stugan att lämnas åt sitt öde och kom att bebos ibland av uteliggare. Idag tror jag rucklet är helt rivet.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-06-22 kl. 22:26.
Citera
2020-07-22, 15:42
  #51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny artikel om mordet i Vara 1970.

Ny artikel HISTORISKA BROTT, 8-21 juli 2020, om detta 50-åriga gamla olösta fall.

Återfinns på sidorna 64-69. Texten är mestadels hämtad från den här artikeln:
. Publicerad tillsammans med ett antal foton som mestadels också kommer från den artikeln.

Citat rubriker:

"Mordet på Annie."

"Vem strödde eterneller på mördade Annie?"

"58-åringen hittades strypt i kökssoffan."

"På förmiddagen lördag 21 mars 1970 klev Annie upp tidigt, som vanligt. Hon åt och klädde sig i kjol och randig blus, en kappa och cycklade in till torget i Vara."

"När täcket lyftes av den döda hittades blomrester i stor mängd över hennes kropp."

Citat ang. hennes lilla stuga idag från sidan 66:

"Det blev till slut kommunen som sålde den till Magnus och i dag finns det bara några stenar kvar av Annies torp. - Det är åkermark nu, berättar Magnus."
Citera
2020-07-25, 02:37
  #52
Medlem
Ankias avatar
Läste artikeln om Annie Larsson i Historiska Brott och reagerar starkt över en sak.
Varför förutsätter man genomgående att GM är en man?
Det framgår ju tydligt att hon hatade och var rädd för män. Detta faktum och att hon väntade besök (köpte 2 semlor, vädrade sängkläderna, gjorde sig fin i håret, köpte ny rullgardin etc) tycker jag väcker en befogad fråga:
Var Annie Larsson lesbisk och var det en kvinna som utförde mordet?
Kan möjligen "fabrikörens" fru vara inblandad?
Kan möjligen Annie Larsson ha hotat avslöja deras kärleksrelation? Kan hon ha haft någon annan hemlig lesbisk relation som gått snett?
Har detta uträtts?
__________________
Senast redigerad av Ankia 2020-07-25 kl. 02:40.
Citera
2020-07-25, 15:48
  #53
Medlem
Skaraborg2s avatar
BO väntade besök av någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
Läste artikeln om Annie Larsson i Historiska Brott och reagerar starkt över en sak.
Varför förutsätter man genomgående att GM är en man?
Det framgår ju tydligt att hon hatade och var rädd för män. Detta faktum och att hon väntade besök (köpte 2 semlor, vädrade sängkläderna, gjorde sig fin i håret, köpte ny rullgardin etc) tycker jag väcker en befogad fråga:
Var Annie Larsson lesbisk och var det en kvinna som utförde mordet?
Kan möjligen "fabrikörens" fru vara inblandad?
Kan möjligen Annie Larsson ha hotat avslöja deras kärleksrelation? Kan hon ha haft någon annan hemlig lesbisk relation som gått snett?
Har detta uträtts?

Jag, och flera med mig, har också funderat över detta.

Vad BO kan ha haft för sexuell läggning vet jag inte. Vad denna än kan ha varit, så betvivlar jag att hon någonsin hade haft en sexuell relation med vare sig en kvinna eller en utomstående man.

Med tanke på dessa utspridda torkade blommor över hennes kropp, så kan det ha handlat om att fröken Larssons sista besökare kan ha varit en kvinna. Med tanke på BOs inköp strax innan, så väntade hon besök av någon - vem nu detta kan ha varit?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-07-25 kl. 16:20.
Citera
2020-07-25, 20:20
  #54
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag, och flera med mig, har också funderat över detta.

Vad BO kan ha haft för sexuell läggning vet jag inte. Vad denna än kan ha varit, så betvivlar jag att hon någonsin hade haft en sexuell relation med vare sig en kvinna eller en utomstående man.

Med tanke på dessa utspridda torkade blommor över hennes kropp, så kan det ha handlat om att fröken Larssons sista besökare kan ha varit en kvinna. Med tanke på BOs inköp strax innan, så väntade hon besök av någon - vem nu detta kan ha varit?
**
Varför betvivlar du detta?
Annie Larsson var tydligen en bohem och hon var inte så noga med kläder och sitt yttre.
Men hur såg hon för övrigt ut? Var hon en attraktiv dam?
En annan tanke som slår mig. Kan det ha varit någon som velat låna pengar av henne eller rent av försökt "sol-och-våra" henne. Kanske någon som fått ett löfte om lån om Annie Larsson tecknade borgen.
Någon som hon möjligen kände och som var i penningknipa.
Citera
2020-07-25, 20:49
  #55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tyvärr fick hon rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
**
Varför betvivlar du detta?
Annie Larsson var tydligen en bohem och hon var inte så noga med kläder och sitt yttre.
Men hur såg hon för övrigt ut? Var hon en attraktiv dam?
En annan tanke som slår mig. Kan det ha varit någon som velat låna pengar av henne eller rent av försökt "sol-och-våra" henne. Kanske någon som fått ett löfte om lån om Annie Larsson tecknade borgen.
Någon som hon möjligen kände och som var i penningknipa.

Jag betvivlar detta starkt med tanke på hur hon såg ut.

Nej hon var definitivt inte en dam som män fantiserade om i burleska sängkammarscener. Åtminstone inte en någon någorlunda normal man - eller för den delen en kvinna. Jag skulle inte vilja kalla henne för en bohem. Mer som en mycket knepig och udda person.

Jag har polisutredningen och en hel del män som var "kända" sedan tidigare p. g. a. deras beteenden kom att bli hörda av polisen. Polisen snöade omedelbart in på sexualspåret. Så kan det ha varit att någon som hon kände väl hade ekonomiska problem. Jag tror inte att det kan ha handlat om sol-och-vår. Åtminstone ingen man kom henne så nära in på livet.

BO var mycket omtalad och alla visste vem hon var. Hon levde ett minst sagt udda liv och var en mycket udda personlighet. Problemet är att sådana personer, utan att de ens vet om detta själva, kan dra till sig andra lika udda personer p. g. a. olika anledningar. Hennes största rädsla i livet verkar ha varit att hon skulle komma att bli mördad. Tyvärr fick hon rätt.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-07-25 kl. 20:53.
Citera
2020-07-25, 21:07
  #56
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag betvivlar detta starkt med tanke på hur hon såg ut.

Nej hon var definitivt inte en dam som män fantiserade om i burleska sängkammarscener. Åtminstone inte en någon någorlunda normal man - eller för den delen en kvinna. Jag skulle inte vilja kalla henne för en bohem. Mer som en mycket knepig och udda person.

Jag har polisutredningen och en hel del män som var "kända" sedan tidigare p. g. a. deras beteenden kom att bli hörda av polisen. Polisen snöade omedelbart in på sexualspåret. Så kan det ha varit att någon som hon kände väl hade ekonomiska problem. Jag tror inte att det kan ha handlat om sol-och-vår. Åtminstone ingen man kom henne så nära in på livet.

BO var mycket omtalad och alla visste vem hon var. Hon levde ett minst sagt udda liv och var en mycket udda personlighet. Problemet är att sådana personer, utan att de ens vet om detta själva, kan dra till sig andra lika udda personer p. g. a. olika anledningar. Hennes största rädsla i livet verkar ha varit att hon skulle komma att bli mördad. Tyvärr fick hon rätt.
**
Det är onekligen ett intressant och unikt fall.
Varför strödde han/hon torkade blommor över henne?
Kan bero på hat men också på motsatsen, att hon råkade bli dödad av misstag.
Mordet är ju preskriberat så intresse för polisen att titta på det är uteslutet. Kläder och annat finns kanske kvar i något arkiv och det skulle naturligtvis vara intressant att söka dna-spår och sen kika via s k släktregister.
Citera
2020-07-25, 21:45
  #57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett alltid farligt rykte.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
**
Det är onekligen ett intressant och unikt fall.
Varför strödde han/hon torkade blommor över henne?
Kan bero på hat men också på motsatsen, att hon råkade bli dödad av misstag.
Mordet är ju preskriberat så intresse för polisen att titta på det är uteslutet. Kläder och annat finns kanske kvar i något arkiv och det skulle naturligtvis vara intressant att söka dna-spår och sen kika via s k släktregister.

Den frågan har många ställt sig och tyvärr kommer vi aldrig få svar på den frågan.

Varför? Precis som du skriver kan denna handling ha berott på hat men även på motsatsen. Helt omöjligt är det inte att hon ha blivit dödad av misstag fast personligen tror jag inte detta.

BO var ensamt barn och hade få släktingar 1970. De släktingar som omnämns i polisutredningen är två äldre kvinnor en boende utan Grästorp och en Stockholm. Finns det några släktingar kvar numera? Kanske men det lär inte vara många och då mer avlägsna.

En sak var att fröken Larsson inte unnade sig mycket. Hon hade i o f s inte mycket pengar att röra sig med men hon gjorde heller inte av med mycket pengar. Hon bodde gratis i sin lilla stuga. Mat fick hon en hel del hos fabrikörsfamiljen där hon arbetade. Hon hade förstås varken bil eller moped utan endast en cykel. Inga resor förutom tåget till Grästorp och väl promenerade hon sträckan där denna bodde utanför samhället. Aldrig att hon tog en taxi.

Ett rykte som alltid har visat sig vara farligt är när det går rykte om att en person hade gått om pengar hemma hos sig.
Citera
2020-07-25, 22:24
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den frågan har många ställt sig och tyvärr kommer vi aldrig få svar på den frågan.

Varför? Precis som du skriver kan denna handling ha berott på hat men även på motsatsen. Helt omöjligt är det inte att hon ha blivit dödad av misstag fast personligen tror jag inte detta.

BO var ensamt barn och hade få släktingar 1970. De släktingar som omnämns i polisutredningen är två äldre kvinnor en boende utan Grästorp och en Stockholm. Finns det några släktingar kvar numera? Kanske men det lär inte vara många och då mer avlägsna.

En sak var att fröken Larsson inte unnade sig mycket. Hon hade i o f s inte mycket pengar att röra sig med men hon gjorde heller inte av med mycket pengar. Hon bodde gratis i sin lilla stuga. Mat fick hon en hel del hos fabrikörsfamiljen där hon arbetade. Hon hade förstås varken bil eller moped utan endast en cykel. Inga resor förutom tåget till Grästorp och väl promenerade hon sträckan där denna bodde utanför samhället. Aldrig att hon tog en taxi.

Ett rykte som alltid har visat sig vara farligt är när det går rykte om att en person hade gått om pengar hemma hos sig.

Det som är så konstigt är semlorna och besöket. Det är också märkligt att mordoffret var så rädd att bli mördad och sedan blev det. Mycket konstigt med blommorna också. Det är otroligt många konstiga omständigheter.
Citera
2020-07-25, 23:10
  #59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stor mängd märkliga omständigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Det som är så konstigt är semlorna och besöket. Det är också märkligt att mordoffret var så rädd att bli mördad och sedan blev det. Mycket konstigt med blommorna också. Det är otroligt många konstiga omständigheter.

Redan från början körde tyvärr utredningen fast.

Det fanns helt enkelt inte några spår att gå efter - förutom ev. en berlock som hittades på hennes gårdsplan.

Att hon bl. a. köpte två semlor visar på att hon väntade besök. Hon skulle aldrig annars ha köpt två st. Dessa inköp, semlor och vetelängd, säger oss också att den hon väntade var en person som hon kände väl och ansåg som "en vän" eller av någon orsak ville visa sig vänlig mot. Vad den ev. orsaken kan ha varit är det ingen som vet.

Du har rätt i att det finns en otrolig mängd märkliga omständigheter gällande "det tysta mordet" som tyvärr aldrig kommer att kunna bli besvarade.
Citera
2020-07-26, 01:00
  #60
Medlem
Ankias avatar
Är det rätt uppfattat att BO blev strypt, låg nedbäddat, iklätt nattline och att inga tecken fanns på att strid förekommit?
Är det också rätt uppfattat att ytterdörren var låst utifrån?
Är det känt var nånstans utanför huset som berlocken med bowlingkloten hittades?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback