2009-04-23, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Släppa spärrar och låta kroppen göra jobbet?
Du måste krysta, annars blir det kjejsarsnitt.. så kvinnor som följer ditt råd är de som hamnar under kniven för att rädda barnet.

Jag har inte pratat med en kvinna om hennes förlossning där hon inte kan berätta om smärtan, eller att hon inte kommer ihåg smärtan.. så det känner jag inte igen.

Så, återigen, du behöver förklara den evolutionära funktionen bakom förlossningssmärta för att din tes skall gå ihop.
Med låta kroppen göra jobbet menar jag just krysta. Hur rationell man än är tror jag inte man kan låta bli att krysta, det ligger inbyggt i kroppen, eller tror du att de inte kunde föda barn utan att veta vad krysta betydde förr i tiden? Hur gör djuren egentligen? "Krysta din kossa, krysta!!!"?
Senast redigerad av EttNamnBara 2009-04-23 kl. 23:00.
Citera
2009-04-23, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Att det föds färre barn i Sverige har inget med kejsarsnitt att göra det har med preventivmedel att göra.

Att barn förlöses med kejsarsnitt har inget att göra med fittans storlek. Det kan tex ske om navelsträngen ligger runt barnets hals eller om barnet ligger i säte eller andra bjudningar, det finns även andra orsaker. Det kan vara så att kvinnan har för trängt bäcken men det är mycket ovanligt och kan vara på grund av tex bäckenfraktur.

Jag rekommenderar dig att läsa på lite mer om det här ämnet det kan säkert bringa klarhet i mycket för dig.
Det görs fler och fler kejsarsnitt i Sverige än förr och siffran stiger hela tiden, läs på själv.
Citera
2009-04-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Att barn förlöses med kejsarsnitt har inget att göra med fittans storlek. Det kan tex ske om navelsträngen ligger runt barnets hals eller om barnet ligger i säte eller andra bjudningar, det finns även andra orsaker. Det kan vara så att kvinnan har för trängt bäcken men det är mycket ovanligt och kan vara på grund av tex bäckenfraktur.

(fyller bara på)
Även krystsvaghet hos kvinnan kan vara orsak. Dvs att hon inte klarar av att trycka på själv.. ibland kan man då använda sugklocka mm, men blir det för utdraget så blir det ibland kjejsarsnitt.
Citera
2009-04-23, 23:03
Medlem
najass avatar
Citat:
Så, återigen, du behöver förklara den evolutionära funktionen bakom förlossningssmärta för att din tes skall gå ihop.

TS eventuella tes om förlossningssmärta har jag svårt att urskilja. Dock gör det ont att läsa hans/hennes underliga hänvisningar till evolutionära samband.

Orsaken till förlossningssmärtan är nog inte så rysligt svår att koppla evolutionärt. Vårt upprätta levnadssätt (ensamma bland primaterna om att gå på två ben), med därtill hörande förändringar av bäckenet, samt att utvecklingen gått mot ökad hjärnvolym (och därmed större skalle) är sannolikt orsakerna.
Citera
2009-04-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttNamnBara
Med låta kroppen göra jobbet menar jag just krysta. Hur rationell man än är tror jag inte man kan låta bli att krysta, det ligger inbyggt i kroppen, eller tror du att de inte kunde föda barn utan att veta vad krysta betydde förr i tiden? Hur gör djuren egentligen? "Krysta din kossa, krysta!!!"?

Förr i tiden så var dödligheten också hög.
Citera
2009-04-23, 23:05
Bannlyst
Citat:
(fyller bara på)
Även krystsvaghet hos kvinnan kan vara orsak. Dvs att hon inte klarar av att trycka på själv.. ibland kan man då använda sugklocka mm, men blir det för utdraget så blir det ibland kjejsarsnitt.
(fyller på ytterligare)
Detta skulle också kunna vara vår undergång i slutändan. Till slut föds för svaga kvinnor som inte orkar krysta, i slutändan orkar inte sugklockorna dra ut babyn så då måste kejsarsnitt användas för att den ska överleva/födas.
Citera
2009-04-23, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
TS eventuella tes om förlossningssmärta har jag svårt att urskilja. Dock gör det ont att läsa hans/hennes underliga hänvisningar till evolutionära samband.

Orsaken till förlossningssmärtan är nog inte så rysligt svår att koppla evolutionärt. Vårt upprätta levnadssätt (ensamma bland primaterna om att gå på två ben), med därtill hörande förändringar av bäckenet, samt att utvecklingen gått mot ökad hjärnvolym (och därmed större skalle) är sannolikt orsakerna.

Jo jag vet hur det ligger till angående varför det gör ont för oss människor, dvs vi går upprätt och bäckenet inte är helt format för optimal eller mer smärtfri förlossning tillsammans med huvudstorlek då...

Men iom att TS nu hävdar att mensvärk och PMS är naturens sätt att tala om för kvinnor att de ska knulla mer för att se till att bli gravida så måste han ju också förklara hur det isf hänger ihop med att det gör betydligt ondare att fullfölja en graviditet och föda barnet. En menstrationscykel är ju faktiskt en mini-graviditet varje gång - så om mensen skulle vara ett sätt att få kvinnor att bli avskräckta från att inte bli gravida, hur är det då logiskt med att man får uppleva säkerligen smärta 100ggr (om inte 1000) om man genomgår graviditet+förlossning?
Citera
2009-04-23, 23:08
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Det görs fler och fler kejsarsnitt i Sverige än förr och siffran stiger hela tiden, läs på själv.

Det är sant om man ser till ett historiskt perspektiv. 1973 låg andelen kejsarsnitt på fem procent idag ligger det talet på 17 procent men det har inte ökat under hela 2000-talet.
Citera
2009-04-23, 23:09
Medlem
Citat:
(fyller på ytterligare)
Detta skulle också kunna vara vår undergång i slutändan. Till slut föds för svaga kvinnor som inte orkar krysta, i slutändan orkar inte sugklockorna dra ut babyn så då måste kejsarsnitt användas för att den ska överleva/födas.

Det är dock inte speciellt vanligt med kjejsarsnitt öht i Sverige, och av de kjejsarsnitt som görs så är det än mindre vanligt att det är "kvinnans fel". Barnet kan ha hamnat snett eller trasslat in sig i navelssträngen mm.
Citera
2009-04-23, 23:09
Bannlyst
Citat:
Förr i tiden så var dödligheten också hög.
Ja, och ser du nu vad som håller på att hända? Jorden blir överbefolkad, folk har inte tillräckligt med mat så de svälter ihjäl. De som är bäst anpassade överlever. Däremot så förstör landsgränserna naturens gång vilket gör att folk dör i "onödan", detta skulle också vara en av anledningarna att dödligheten är hög.
Citera
2009-04-23, 23:13
Bannlyst
Citat:
Jo jag vet hur det ligger till angående varför det gör ont för oss människor, dvs vi går upprätt och bäckenet inte är helt format för optimal eller mer smärtfri förlossning tillsammans med huvudstorlek då...

Men iom att TS nu hävdar att mensvärk och PMS är naturens sätt att tala om för kvinnor att de ska knulla mer för att se till att bli gravida så måste han ju också förklara hur det isf hänger ihop med att det gör betydligt ondare att fullfölja en graviditet och föda barnet. En menstrationscykel är ju faktiskt en mini-graviditet varje gång - så om mensen skulle vara ett sätt att få kvinnor att bli avskräckta från att inte bli gravida, hur är det då logiskt med att man får uppleva säkerligen smärta 100ggr (om inte 1000) om man genomgår graviditet+förlossning?
Men eftersom hon glömmer denna 1000-faldiga smärta så spelar det ingen roll. Människan är enligt mig enormt balanserad till resten av naturen och jag tror att vi medvetet/omedvetet väljer att hellre uppleva den 1000-faldiga smärtan som vi glömmer än att gå med smärtor i 9 månader till. Kåtheten hjälper också till förstås.
Citera
2009-04-23, 23:15
Medlem
najass avatar
Citat:

Jo, jag har inget hopp om att nå fram med argument till TS, så den biten har jag lämnat för länge sedan. Jag trodde bara att du inte kunde se någon evolutionär koppling/förklaring till förlossningssmärtor, men jag misstolkade dig nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in