2009-04-23, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Nope se historikst sett. Afrika har inte heller direkt problem med befolkningsminskning.
Har de utövat kejsarsnitt på samtliga mödrar som inte kunnat pressa fram sina barn?
Citera
2009-04-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttNamnBara
Där är det en balansgång enligt mig, antingen stor fitta och inte få killen att komma eller för liten så de inte kan föda barn.

Om man kollar lite längre in i framtiden så kan kan hela mänskliga befolkningen dö ut pga kejsarsnitt, detta ifall det skulle finnas för lite mat på jorden så skulle det kanske inte finnas vilja att förlösa kvinnor genom att skära i magen.

Seriöst, är du hög? De slutsatser du gör är helt spejsade..

Ingen kvinna har 'stor fitta' nog att föda smärtfritt.. så vad menar du med det till en början?

Du verkar väldigt dåligt insatt i kvinnlig anatomi och hur en förlossning går till. Jag är gravid förtillfället och har haft en del förvärkar, inga riktiga förlossningsvärkar än mao, och jag kan tala om att det inte har någonting med min fitta att göra att det gör ont. Under en förlossning så spänner sig livmodern i en enda stor kramp som du inte har kontroll över - hela magen blir hård som en sten. Livmodern är då stretchad från blygdbenet hela vägen upp till solarplexus - så föreställ dig själv, om du tex haft sendrag eller ofrivillig muskelkramp eller liknande, förflytta det in i magen. Vad som händer då är att det bildas ett tryck ned mot livmodertappen. Livmodertappen är den smärtkänsligaste delen av kvinnans anatomi så föreställ dig smärtor som är ungefärligt likställda pungsmärta. Dessa kramper gör då att livmodertappen ger vika om sin ihopslutande effekt och tänjs ut för att kunna göra plats åt barnets huvud för att kunna tränga ut genom slidan.

Så med andra ord - om jag skulle dra dig med 3-5 minuters intervaller i pungen (ordentligt hårt och klämma samtidigt) under, låt säga 10 timmar, och någon sedan sticker dig i benet med en liten sax - vilken smärta skulle du bry dig mest om?

Slidan är väldigt elastisk - varför tror du vissa kvinnor gillar fisting? Det är inte alltid masochister som tänder på smärta, man kan faktiskt stretcha ut så pass mycket att det inte gör ont. Största smärtan i själva slidan kommer i själva skedet då huvudet kommer ut - iom risk för att spricka, oftast så gör de isf klipp på bb. Min mamma födde utan bedövning och var tvungen att bli klippt - hon kände inte ens att de hade klippt i henne.

Så, om smärtan vid mensvärk skulle vara någonting som driver kvinnor till att vilja knulla till nästa gång för att se till att bli gravida så de undviker den smärtan - vad har förlossningssmärtan för funktion då..?

Hur går logiken ihop med kjejsarsnitt och mänsklighetens undergång? Den tesen förstod jag verkligen inte.
Citera
2009-04-23, 22:36
Medlem
Citat:
Och just aggressiviteten ser jag som ett tecken av kroppen på att de borde knulla, kreativiteten kan vara ett lockrop, som fåglarna eller andra djur, på att hitta en kille men hon hindras av normerna som råder i samhället.

Så aggressiva kvinnor är kåta?

Är det därför vissa män har svårt att fatta att de våldtar när kvinnan slåss med dem under akten?

Kreativiteten jag pratade om var i sammanhanget inte alls sammankopplad på det sätt du tolkar det. Det handlar mer om att de tar krafttag mot saker som de kanske tidigare irriterat sig på men hållit tyst om för att försöka behålla lugnet på tex en arbetsplats. Men under PMS så blir de kreativa och passar på att både rensa luften och komma med nya förslag till förbättring.
Citera
2009-04-23, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Seriöst, är du hög? De slutsatser du gör är helt spejsade..

Ingen kvinna har 'stor fitta' nog att föda smärtfritt.. så vad menar du med det till en början?

Så, om smärtan vid mensvärk skulle vara någonting som driver kvinnor till att vilja knulla till nästa gång för att se till att bli gravida så de undviker den smärtan - vad har förlossningssmärtan för funktion då..?
Hörde nånstans ifrån att kvinnorna glömmer smärtan vid förlossningen, ifall detta skulle så, ja, ni vet vad jag skulle säga...
Citat:
Hur går logiken ihop med kjejsarsnitt och mänsklighetens undergång? Den tesen förstod jag verkligen inte.
Ifall det föds barn med för små fittor pga att mamman hade för liten fitta, generna, så gäller inte "naturens lagar", (man skulle kunna se oss människor som en del av de "lagarna"), kan alla till slut få för små fittor vilket gör att när maten nästintill tar slut på jorden kommer det ingen vilja förlösa kvinnorna, de kommer ögna sig åt att överleva vilket i slutändan kan göra att alla människor dör ut på jorden.
Citera
2009-04-23, 22:43
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Har de utövat kejsarsnitt på samtliga mödrar som inte kunnat pressa fram sina barn?

Det utövas ju inte någon stans så vad har det med saken att göra?
Citera
2009-04-23, 22:43
Bannlyst
Citat:
Så aggressiva kvinnor är kåta?

Är det därför vissa män har svårt att fatta att de våldtar när kvinnan slåss med dem under akten?
Precis, skulle mkt väl kunna vara en del av evolutionen. Som jag sa, evolutionen är inte snäll så som normen ser ut i dagens samhälle.
Citat:
Kreativiteten jag pratade om var i sammanhanget inte alls sammankopplad på det sätt du tolkar det. Det handlar mer om att de tar krafttag mot saker som de kanske tidigare irriterat sig på men hållit tyst om för att försöka behålla lugnet på tex en arbetsplats. Men under PMS så blir de kreativa och passar på att både rensa luften och komma med nya förslag till förbättring.
Ja, och det skulle mkt väl kunna vara ett lockrop på en hanne, det visar hannen att hon är duglig och mogen för fortplantning.
Citera
2009-04-23, 22:45
Bannlyst
Citat:
Det har med saken att göra att där föds de med störst chans att föda andra barn, hade fittan var för liten, hade hon kanske inte kunnat föda några barn. Se bara på här i Sverige, här föds det förre barn än vad det finns i landet, skulle vi inte utföra kejsarsnitt så skulle kanske inte så vara fallet.
Citera
2009-04-23, 22:46
Medlem
Citat:
Hörde nånstans ifrån att kvinnorna glömmer smärtan vid förlossningen, ifall detta skulle så, ja, ni vet vad jag skulle säga...

När barnet väl är ute och man får se det så är det nog väldigt troligt att de flesta direkt skiftar fokus ifrån smärtan till barnet - vad jag hört så känner de flesta sig helt bedövade direkt efteråt (inte så konstigt med tanke på vilken smärta vi pratar om) och känner ingenting förrän dagen efter. Tror inte det är många som "glömmer".

Så för att få din "logik" att gå ihop så behöver du svara på vad det finns för evolutionssyfte med förlossningssmärta och vilken funktion detta då har för kvinnor och deras vilja att skaffa barn.

Citat:
Ifall det föds barn med för små fittor pga att mamman hade för liten fitta, generna, så gäller inte "naturens lagar", (man skulle kunna se oss människor som en del av de "lagarna"), kan alla till slut få för små fittor vilket gör att när maten nästintill tar slut på jorden kommer det ingen vilja förlösa kvinnorna, de kommer ögna sig åt att överleva vilket i slutändan kan göra att alla människor dör ut på jorden.

Jag skrev ett rätt så långt inlägg där jag förklarade hur en förlossning går till - men du missade uppenbarligen hur det går till när man föder barn.. det har ingenting med fittstorlek att göra.
Citera
2009-04-23, 22:47
Medlem
Citat:

Har för mig det var i Brasilien som kvinnor numera generellt föder på "kontorstid" dvs planerade kjejsarsnitt av bekvämlighetsskäl.
Citera
2009-04-23, 22:50
Bannlyst
Citat:
När barnet väl är ute och man får se det så är det nog väldigt troligt att de flesta direkt skiftar fokus ifrån smärtan till barnet - vad jag hört så känner de flesta sig helt bedövade direkt efteråt (inte så konstigt med tanke på vilken smärta vi pratar om) och känner ingenting förrän dagen efter. Tror inte det är många som "glömmer".

Så för att få din "logik" att gå ihop så behöver du svara på vad det finns för evolutionssyfte med förlossningssmärta och vilken funktion detta då har för kvinnor och deras vilja att skaffa barn.

Jag skrev ett rätt så långt inlägg där jag förklarade hur en förlossning går till - men du missade uppenbarligen hur det går till när man föder barn.. det har ingenting med fittstorlek att göra.
Jag såg inte det som relevant, min teori stämmer fortfarande, den extrema smärtan vid livmodertappen skulle lika gärna vara kunna vara en signal till kroppen att släppa alla spärrar och bara låta kroppen göra jobbet. Och eftersom man glömmer spelar det ingen roll, lyckan över att ha fött ett barn skulle då kunna överrösta det minnet, som då bara är ett minne.
Citera
2009-04-23, 22:54
Medlem
Citat:
Jag såg inte det som relevant, min teori stämmer fortfarande, den extrema smärtan vid livmodertappen skulle lika gärna vara kunna vara en signal till kroppen att släppa alla spärrar och bara låta kroppen göra jobbet. Och eftersom man glömmer spelar det ingen roll, lyckan över att ha fött ett barn skulle då kunna överrösta det minnet, som då bara är ett minne.

Släppa spärrar och låta kroppen göra jobbet?
Du måste krysta, annars blir det kjejsarsnitt.. så kvinnor som följer ditt råd är de som hamnar under kniven för att rädda barnet.

Jag har inte pratat med en kvinna om hennes förlossning där hon inte kan berätta om smärtan, eller att hon inte kommer ihåg smärtan.. så det känner jag inte igen.

Så, återigen, du behöver förklara den evolutionära funktionen bakom förlossningssmärta för att din tes skall gå ihop.
Citera
2009-04-23, 22:54
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Det har med saken att göra att där föds de med störst chans att föda andra barn, hade fittan var för liten, hade hon kanske inte kunnat föda några barn. Se bara på här i Sverige, här föds det förre barn än vad det finns i landet, skulle vi inte utföra kejsarsnitt så skulle kanske inte så vara fallet.

Att det föds färre barn i Sverige har inget med kejsarsnitt att göra det har med preventivmedel att göra.

Att barn förlöses med kejsarsnitt har inget att göra med fittans storlek. Det kan tex ske om navelsträngen ligger runt barnets hals eller om barnet ligger i säte eller andra bjudningar, det finns även andra orsaker. Det kan vara så att kvinnan har för trängt bäcken men det är mycket ovanligt och kan vara på grund av tex bäckenfraktur.

Jag rekommenderar dig att läsa på lite mer om det här ämnet det kan säkert bringa klarhet i mycket för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in