Citat:
Ursprungligen postat av mems
Det låter iofs som endometrios...men man kan ha så ont hela tiden med det, inte bara vid mensen. Man kan bli tvungen att gå på morfin konstant i princip. Så jag skulle inte säga att det låter värre än det nej. Kollade dom att det inte var endometrios? Låter inte normalt med sån mensvärk och att det skulle vara "vanlig" mensvärk. Små härdar kan tydligen göra mer ont än stora och då krävs det en titthålsoperation för att fastställa sjukdom. Varför gick det över? Började du äta p-piller? Blev gravid?
Att ha det konstant är ju givetvis värre, men på beskrivningen på wiki så lät det lindrigt mot den smärta jag upplevde.
Och jag var, som sagt, inne på sjukhuset och blivit undersökt så ingenting annat än mensvärk har konstaterats. Läste lite om det efter ditt första inlägg och det verkar som diagnos är rätt svårt att ställa, men jag har vare sig problem med fertiliteten eller andra symptom.. dessutom är det kroniskt, mitt var övergående. Under perioden det var som värst så åt jag mini-piller och trots att jag tog dessa religiöst så blev jag även gravid. Är gravid just nu också och det gick väl minst sagt väldigt lätt även det.
Ingen personal på sjukhuset som sagt åt mig att det är onormalt, men det är väl inte precis vanligt men den typen av smärtor nej. Men det ligger också i släkten, min mor hade det än värre när hon var i tonåren. Hon åkte in på sjukhus i stort sett varje månad, om inte för blödningar och värk så för att hon svimmat och slagit sig. Mormor samma sak, alla har vi lite individuella avvikelser från varandra.. men samma grad av problem så att säga.
Jag får slängar lite då och då där jag har ordentligt ont, men oftast så är det inom hanterbara ramar och kommer aldrig upp i den nivån det var i, i tonåren - vilket jag är väldigt glad för.. som sagt, den smärtlindring de gav mig då gjorde ingenting. De pumpade tillslut i mig nära på dubbel dos så att jag åtminstone blev snurrig nog att jag kunde somna.