Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Det kan du inte veta.
Kvarlevor av honom kan dyka upp.
Att han hade intresse för Albanien är absolut inget bevis för att han var kurir eller något liknande.
Och de i tråden som skriver att han fått syn på hemliga dokument och blivit avrättad p g a det; förklara då HUR han fått syn på, eller kommit över dessa dokument.
Det kan ni inte. Ni för bara fram spännande gissningar, inget annat.
Det kanske inte behövdes att han var kurir eller kom över hemliga dokument.
Bara hans intresse för Albanien kan ha skapat misstänksamhet på en del håll.
Sigurimi såg spioner och förrädare överallt. Bosse kan någon gång ha kommit i kontakt med "fel person" och därför hamnat på deras svarta lista.
Länge sedan jag läste boken nu men lärde sig inte Bosse albanska i nuvarande Kosovo som då var en delstat i Jugoslavien? Bara det kan ha lett till att han betraktades som en misstänkt person av Sigurimi.
Sak samma med jugoslaviska UDBA. Jag vet inte hur mycket kontakt Bosse hade med albaner i Kosovo efter att ha studerat albanska där, eller om han besökte Kosovo fler gånger.
Men UDBA visste säkert att Bosse sympatiserade med Hoxha-regimen i Albanien och kanske därför sågs som en säkerhetsrisk i Jugoslavien.
Några andra skäl till hatt han bara försvann hittar jag bara inte. det är väl ingen som påstått att han varit deprimerad eller självmordsbenägen. dessutom är det svårt för en som begår självmord att gömma undan kroppen efter självmordet.
Ett tredje alternativ kan förstås ha varit att han bara lämnat landet och fått en ny identitet i Albanien eller i någon annan öststat om det nu var så att han arbetade för någon av de Sovjet-trogna regimerna som fanns i Europa då. Men det är ett ordentligt långskott från min sida.