2015-02-09, 13:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare f. d. skolkamrat.

Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
Skolkamraten mindes inte vilket land det gällde. Bosse var ju intresserad av provensalska kulturen, kanske även den katalanska? Andorra kanske? Fint om Hoxha spårar upp någon mer f.d. klasskamrat.
Vi rör oss fortfarande framåt... stort tack, Hoxha!

Det vore mycket intressant ifall Hoxha kunde spåra upp ytterligare någon f. d. skolkamrat för att höra vad denne/denna kan ha att berätta om honom. Ju flera desto bättre för att kunna få en så bra bild av Bosse som möjligt från hans studietid.
Citera
2015-02-09, 16:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
Liksom ni andra tycker jag Hoxha lämnat ett viktigt bidrag till att förstå Bosse genom samtalet med skolkamraten. Tanken på aspergers syndrom får mer näring. Och hypotesen om självmord också. Ett svar från botten av Östersjön skulle då finnas....
Frågan är om det var Albanien Bosse hade besökt. Före 1968 var det ytterst ovanligt med resor dit, och det var nästan bara individuella besök. Jag talar nu om svenska/västeuropeiska förhållanden. Att Bosse före alla andra skulle fått visum till Albanien är ganska osannolikt. Skolkamraten mindes inte vilket land det gällde. Bosse var ju intresserad av provensalska kulturen, kanske även den katalanska? Andorra kanske? Fint om Hoxha spårar upp någon mer f.d. klasskamrat.
Vi rör oss fortfarande framåt... stort tack, Hoxha!

Jag vill påminna om min framkastade tanke om att både självmordshypotesen och agentteorin kan vara sanna. Bosse kanske blev utsatt för någon typ av lockfågel (troligen men inte helt säkert av kvinnligt kön) för att övertalas att lämna uppgifter vidare till främmande makt. Det hela behöver inte ha varit särskilt avancerat eller ofantligt viktig information. Men Bosse kan ha levt i tron att någon kvinna han t ex träffat på resor till Albanien var förtjust i honom och kanske att de skulle träffas den där helgen (Skulle kunna förklara hans goda humör på fredagen). Sen har han på något vis fått sakernas verkliga tillstånd klart för sig under helgen och mer eller mindre på impuls begått självmord. Dock har det i så fall säkert funnits en förhistoria med ensamhet, isolering och mörka tankar kring det. Om tron att detta nu äntligen brutits blev krossad den där helgen kan det ha orsakat en rejäl backlash i ett psyke som redan fått många hårda törnar av livet.
Citera
2015-02-10, 10:47
Medlem
Det märkliga med historien är Polisens agerande efter Bosses försvinnande. En Polisman hyrde ut hans lägenhet och lämnade in lösöret på loppis. Detta anser jag tyder på att Polisen vet vart Bosse tog vägen. Kanske han blev utlämnad till USA.
Citera
2015-02-10, 16:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
De första 1½ åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det märkliga med historien är Polisens agerande efter Bosses försvinnande. En Polisman hyrde ut hans lägenhet och lämnade in lösöret på loppis. Detta anser jag tyder på att Polisen vet vart Bosse tog vägen. Kanske han blev utlämnad till USA.

Har också funderat en hel del över polisens agerande under de första 1½ åren efter hans försvinnande.

Om nu ev. polisen visste vad som hade hänt Bosse varför i s f behöll de dessa uppgifter för sig själva? Skulle de verkligen ha vågat att göra på detta sätt?
Citera
2015-02-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har också funderat en hel del över polisens agerande under de första 1½ åren efter hans försvinnande.

Om nu ev. polisen visste vad som hade hänt Bosse varför i s f behöll de dessa uppgifter för sig själva? Skulle de verkligen ha vågat att göra på detta sätt?
Min teori är ju att Haglind fick en påringning från någon han kände på Säpo: "Du behöver inte leta, han kommer inte tillbaka." Det förutsätter alltså att man visste om vart ha tagit vägen, inte att han var mördad/självmord. Om Bosse bara varit en östagent hade nog Säpo kunnat avslöja det men inte om CIA var inblandade.

Från början trodde jag nog att Haglind bara var en slapp polis i största allmänhet men jag lutar mer åt det här. Däremot tror jag inte att polisen som tog över sen visste om det här, Haglind behöll det för sig själv. Tycker fortfarande att det vore intressant att få veta vad han sa till sin dotter.
Senast redigerad av hoxha 2015-02-10 kl. 17:12. Anledning: ett tillägg
Citera
2015-02-10, 17:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad kände ev. PH till?

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Min teori är ju att Haglind fick en påringning från någon han kände på Säpo: "Du behöver inte leta, han kommer inte tillbaka." Det förutsätter alltså att man visste om vart ha tagit vägen, inte att han var mördad/självmord. Om Bosse bara varit en östagent hade nog Säpo kunnat avslöja det men inte om CIA var inblandade.

Från början trodde jag nog att Haglind bara var en slapp polis i största allmänhet men jag lutar mer åt det här. Däremot tror jag inte att polisen som tog över sen visste om det här, Haglind behöll det för sig själv. Tycker fortfarande att det vore intressant att få veta vad han sa till sin dotter.

Eftersom ingen av oss vet någonting, så är även detta scenario fullt möjligt. Precis som de flesta andra scenarios som har tagits upp här. PH var i a f av den uppfattningen i oktober-november 1977 att Bosse inte skulle komma tillbaka p. g. a. att han hade begått självmord.

Du tror alltså inte att Thorstensson fick reda på vad ev. PH hade fått reda på?

Ja det vore intressant att få veta vad PH sa till sin dotter när hon hyrde lägenheten. Tyvärr lär vi knappast någonsin få reda på detta.

Skulle PH/Säpo verkligen ha vågat att göra på detta sätt?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-02-10 kl. 17:52.
Citera
2015-02-10, 22:18
Medlem
[quote=Skaraborg2|52221237]Eftersom ingen av oss vet någonting, så är även detta scenario fullt möjligt. Precis som de flesta andra scenarios som har tagits upp här. PH var i a f av den uppfattningen i oktober-november 1977 att Bosse inte skulle komma tillbaka p. g. a. att han hade begått självmord.

Du tror alltså inte att Thorstensson fick reda på vad ev. PH hade fått reda på?

Ja det vore intressant att få veta vad PH sa till sin dotter när hon hyrde lägenheten. Tyvärr lär vi knappast någonsin få reda på detta.

Skulle PH/Säpo verkligen ha vågat att göra på detta sätt?[/QUOTE]

Helt "off the record" från någon kompis på Säpo. Vad Haglind vågade såg vi ju sen.
Senast redigerad av hoxha 2015-02-10 kl. 22:20. Anledning: det blev lite fel
Citera
2015-02-10, 22:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Off the record"!

Skulle ett sådant samtal ev. ha skett så måste det förstås ha skett "off the record"!

Om ett sådant informellt samtal kom att hållas mellan PH och någon kompis vet jag inte, men det skulle i s f kunna förklara varför PH gjorde som gjorde under sin tid som utredningsledare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-02-10 kl. 22:56.
Citera
2015-02-11, 11:10
Medlem
gubbroras avatar
Tycker vi har traglat igenom polisarbetet tillräckligt, finns hundratals inlägg om det i tråden.

Jag har varit i kontakt med Stockholms universitet för att kolla om dom har några uppgifter på Bosse
( förutom inskrivningen). Får se hur lång tid dom tar på sig för att svara.

En fråga i det samanhanget, i S2s första inlägg så har Bosses personnummer enbart nio siffror ska det vara så eller har vi den sista siffran också ?

Jag är djupt imponerad av Ys mimnnesbild av Bosse. En person som han inte träffat på 50 år och som han under skoltiden inte hade någon djupare kontakt. Jag skulle definitivt inte kunna beskriva de flesta av mina skolkamrater från gymnasiet på ett så utförligt sätt framför allt dom som jag inte hade någon närmare kontakt. Minns inte ens namnet på många av dom
Citera
2015-02-11, 12:44
Medlem
Skolkamraten "Y":s minnesbild av Bosse, förefaller förvånansvärt detaljerad. Dock är ju detta en uppgift från en icke namngiven person, och andrahandsuppgift från "hoxha" därtill - tål att ta med en nypa salt!!

Dessutom tyckte jag Y uttalade sig ganska föraktfullt om Bosse: "utseendet emot sig, stor näsa, ensam" etc. etc. Trist att läsa, med tanke på att det handlar om en person, som med all sannolikhet avled i unga år.

När det gäller Säpo och deras "mörkläggning" av Bosses försvinnande, är det naturligtvis bara orealistiska fantasier av hoxha.
Citera
2015-02-11, 12:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett niosiffrigt personnummer.

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Tycker vi har traglat igenom polisarbetet tillräckligt, finns hundratals inlägg om det i tråden.

Jag har varit i kontakt med Stockholms universitet för att kolla om dom har några uppgifter på Bosse
( förutom inskrivningen).
Får se hur lång tid dom tar på sig för att svara.

En fråga i det samanhanget, i S2s första inlägg så har Bosses personnummer enbart nio siffror ska det vara så eller har vi den sista siffran också ?

Jag är djupt imponerad av Ys mimnnesbild av Bosse. En person som han inte träffat på 50 år och som han under skoltiden inte hade någon djupare kontakt. Jag skulle definitivt inte kunna beskriva de flesta av mina skolkamrater från gymnasiet på ett så utförligt sätt framför allt dom som jag inte hade någon närmare kontakt. Minns inte ens namnet på många av dom

Mycket bra! Skall bli intressant att se om de ev. har några ytterligare uppgifter om Bosse förutom inskrivningen.

Den tionde siffran finns med i polisutredningen. När jag gjorde trådstarten så hade jag bara dessa nio.
Citera
2015-02-11, 17:48
Medlem
Enligt sveriges dödbok 1901-2013 så är de sista fyra siffrorna 0035.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in