2014-09-12, 16:42
Medlem
Bumpar denna lite snabbt.

Om jag har 1.3 på Högskoleprovet och det i antagningsstatistiken står: 0.9 under antagningspoäng på HP under urval 1. Kan jag känna mig hyffsat lugn då att jag kommer in på programmet?
Citera
2014-09-12, 19:13
Medlem
Treants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag går en YH-utbildning och rekommenderar det varmt. Skolorna är statligt styrda, och får bra starta om behov finns på arbetsmarknaden. Staten kontrollerar utbildningens kvalitet, som är skräddarsy tillsammans med den aktuella bransch som utbildningen berör. Lägg därtill att % av studetiden är praktik så du får direkt in en fot i branschen.

Det låter ju skitbra på papper, nästan lite bra för att vara sant.. men det motsvarar alltså högskolestudier?
Citera
2014-09-13, 14:34
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Det låter ju skitbra på papper, nästan lite bra för att vara sant.. men det motsvarar alltså högskolestudier?
Nej det är inte samma sak som högskolestudier. Yrkeshögskolan är en egen instans, med en egen examen.
Citera
2014-09-28, 17:06
Medlem
Känner mig mindre värd som studerar YH

YH = Yrkeshögskola

Jag känner mig mindre värd som studerar på yrkeshögskola istället för högskola/universitet. YH-utbildningar är kortare, krävs mindre av en för att komma in på YH, det är mindre status över YH osv.

Är mina negativa tankar legitima?

Jag vet, det är löjligt. Man ska inte ta livet så seriöst, man är inte en bättre människa för att man har högre utbildning än någon annan, tycker jag i alla fall. Men ändå. Fast det här är väll bara en ursäkt till att må dåligt och inte vara glad för det jag har (skulle ju lika gärna kunna ligga hemlös på gatan), någonting måste jag ju må dåligt över, och det är jag nog inte ensam om, hah.

Anledningen till att jag inte studerar på universitet/högskola är för att jag under gymnasietiden var omotiverad och deprimerad, vilket gick ut över mina betyg, så YH var det bästa jag kunde välja.

Det jag vill diskutera är om det är legitimt: "mindre värd som studerar YH" på ett sätt så är det ju så, det är ju en lägre utbildning, men sen så är det ju hur man är som person som avgör om man är en bra människa eller inte, inte så mycket hur bra utbildningen är.

Vad tycker du?
Citera
2014-09-28, 17:11
Medlem
Det låter som du har allmänt dålig självkänsla ?

Var stolt för det du håller på med ! Oavsett vad.

Om du inte trivs så byt..
Citera
2014-09-28, 17:19
Medlem
Alltså.. En person som forskar inom något komplicerat/avancerat (inte genusvetenskap) är väl mer värd än Bosse, 25, som pluggar på YH för att bli vaktmästare.
Citera
2014-09-28, 17:24
Medlem
TheRestrainers avatar
Din utbilding är värdelös om du inte studerar till civilingenjör. Det verkar vara tankesättet på Flashback.
Citera
2014-09-28, 17:28
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POCKETESS1
Alltså.. En person som forskar inom något komplicerat/avancerat (inte genusvetenskap) är väl mer värd än Bosse, 25, som pluggar på YH för att bli vaktmästare.
Länka gärna till en YH-utbildning i vaktmästeri.
Citera
2014-09-28, 17:30
Bannlyst
Bara din självkänsla som spökar.

De flesta studerar inte på högskola överhuvudtaget, tror inte dom känner sig mindre värda.
Citera
2014-09-28, 17:37
Medlem
AlwaysAllIns avatar
För det första är det djävligt bra att du har samlat ihop dig så du studerar överhuvud taget.

Börja med det som din utbildning ger och sedan om du känner för att göra en annan karriär så kan du ta det då.

Mindre värd? Bara om du själv tillåter dig det.

Början av livets skola har inte ett piss att göra med vart du landar sedan.
Du skulle bara veta vad jag började studera och hur djävla krokigt och annorlunda det blev.

Få in en fot och visa kreativitet, ansvar, lojalitet, energi, osv och det kan bli en helt annan framtida lösning.

Lycka till!
Citera
2014-09-28, 17:38
Medlem
Knotknets avatar
Jag pluggar på YH och är stolt över mig själv för att jag tog steget att börja studera YH-utbildningarna håller god kvalitet, och det är bra att de finns för oss som inte skötte gymnasiestudierna som vi borde gjort.
Citera
2014-09-28, 17:40
Medlem
BadassRolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POCKETESS1

Vet inte vad du har för värderingar men för mig är det iallafall en skillnad på mer värd/mer viktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in