2010-01-15, 01:02
Medlem
JokkMokks avatar
Har läst på chalmers, skulle ändå rekommendera KY, samma utbildning i stora drag.
Citera
2010-01-15, 01:16
Medlem
nollie3flips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
Har läst på chalmers, skulle ändå rekommendera KY, samma utbildning i stora drag.
När du säger att du rekommenderar KY, betyder det att du inte rekommenderar Chalmers? Vilken typ av utbildning inom IT gick du på på Chalmers?
Varför är KY bättre enligt dig?
Citera
2010-01-15, 01:24
Medlem
greken1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag funderar på att utbilda mig inom data/IT och tänkte först på att söka någon KY-utbildning inom det. De är ju på 2 år. Men sedan funderade jag på om det inte är bättre att satsa de två åren på att plugga något inom samma ämne på universitetet.

Fördelen med KY verkar vara att utbildningen bedrivs i nära samarbete med potentiella arbetsgivare så man får chansen att "visa upp sig" och kanske få jobb den vägen direkt efter. Fördelen med universitetet verkar vara att kurserna håller en högre nivå.

Någon som kan ge ett råd?
Vad vill du arbeta som?
Blir lättare att rekommendera dig något då.
Citera
2010-01-15, 01:30
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greken1234
Vad vill du arbeta som?
Blir lättare att rekommendera dig något då.
Drömjobbet är något inom Säkerhet. Men jag kan tänka mig annat också inom IT. Prioritet ett är att få ett jobb efter utbildningen.
Citera
2010-01-15, 01:37
Medlem
Extras avatar
Citat:
Drömjobbet är något inom Säkerhet. Men jag kan tänka mig annat också inom IT. Prioritet ett är att få ett jobb efter utbildningen.

Om prio ett är jobb efter utbildning borde väll KY vara något? Speciellt nu efter reformen.
Citera
2010-01-15, 01:38
Medlem
BiffenEks avatar
Citat:
Jag skulle då också hellre rekomendera KY då det finns gott om oerfarna IT civ.ing på arbetsmarknaden.
Citera
2010-01-15, 02:12
Medlem
greken1234s avatar
Jag rekommenderar också KY efter vad du skrev, ska du läsa på högskola så är det minst 3år och då är det fortfarande inte säkert att du har en inriktning på säkerhet som är av värde för att lyckas fixa ett jobb inom den nischen.

Så räkna med 4år på högskola, då har du förvisso skaffat dig en gedigen och gångbar utbildning du kan leva på ett bra tag fram i livet.

Men om målet är att inrikta sig mot säkerhet och snabbt in i arbetslivet. Då är det KY som gäller.
Citera
2010-01-15, 21:10
Medlem
Mohaves avatar
Tack för bra svar. Ja, det lutar väl åt att söka KY då. Är det svårt att komma in där? Högt söktryck?
Citera
2010-01-16, 20:14
Medlem
KY-utbildningar, eller Yrkeshögskolan som det numer kommer att heta, är ju toppen när det gäller sådana praktiska yrken som inte finns att utbilda sig till via den akademiska vägen. Men när det gäller utbildningar som finns både på Yrkeshögskolan/KY och universitet, då känns KY helt värdelöst så att säga.

Har sett många av dessa "ingenjörs"-utbildningar som är KY-utbildningar, kan man kalla vad som helst ingenjör? För det verkar handla om 2-3 års utbildning bara.
Citera
2010-01-16, 20:26
Medlem
http://www.studentum.se/IT_Saekerhet_KY_45588.htm

Där har du en 2-årig utbildning inom IT-säkerhet, fast det kanske du redan har sett
Citera
2010-01-16, 23:43
Medlem
Maskinoppvasks avatar
KY är i regel bra nischat så du får en väldigt gedigen utbildning som även numera har lite tyngd. Civilare är hyfsat proppade med generella kurser som visserligen är utvecklande, men inte har en direkt praktisk nytta. Kör på KY.

Söktryck och liknande beror väl på ort och utbildning som allt annat..
Citera
2010-01-17, 00:19
Medlem
Ska läsa matte B-D, fys A-B och kemi A nu på 4 månader är det tänkt. Ska plugga lite till HP också =)

Redan klar med matte B, fys A och snart kemi A, så går bra än så länge =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in