Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-23, 00:01
  #1
Medlem
Psykomans avatar
Hallå! Satte in en hel del nya saker i min dator, då svartnade skärmen varje gång jag skulle spela i helskärm 3D. Det slutade hända när jag bytte till ett något sämre grafikkort. Så här såg min dator ut när skärmen svartnade:

400W Q-TEC Bigfan nätagg
ATI Radeon 9250A 256mb
400gb HDD
3st RAM-minnen på totalt 896mb
AMD Athlon XP 1800+ 1.53ghz
Samsung DVD-brännare

Sen så bytte jag grafikkortet mot ett Radeon 8600, har jag för mig, då funkade allt förutom lite glitchar i grafiken på vissa spel. Så vad tror ni har jag för svagt nättagg?
Citera
2009-04-23, 00:08
  #2
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoman
Hallå! Satte in en hel del nya saker i min dator, då svartnade skärmen varje gång jag skulle spela i helskärm 3D. Det slutade hända när jag bytte till ett något sämre grafikkort. Så här såg min dator ut när skärmen svartnade:

400W Q-TEC Bigfan nätagg
ATI Radeon 9250A 256mb
400gb HDD
3st RAM-minnen på totalt 896mb
AMD Athlon XP 1800+ 1.53ghz
Samsung DVD-brännare

Sen så bytte jag grafikkortet mot ett Radeon 8600, har jag för mig, då funkade allt förutom lite glitchar i grafiken på vissa spel. Så vad tror ni har jag för svagt nättagg?
Nätagg räcker gott o väl (har sett folk som har kört me 250 W) utan problem. Däriemot undrar om du har kopplat extra-ström kabel till kortet. Om ja, kolla så du har rätt drivers/updatera drivers. Känns mer som att den slockar just vid 3D har me inställningar att göra
Citera
2009-04-23, 00:13
  #3
Medlem
Psykomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Nätagg räcker gott o väl (har sett folk som har kört me 250 W) utan problem. Däriemot undrar om du har kopplat extra-ström kabel till kortet. Om ja, kolla så du har rätt drivers/updatera drivers. Känns mer som att den slockar just vid 3D har me inställningar att göra

Extra-ström kabel? Aldrig haft något sådant, inte förr när allt funkade som det skulle heller. Hade dom senaste drivrutinerna och allting.. Hade hoppats på att det var nätagget så jag visste hur jag skulle fixa det

Det kanske bara är på vissa dator grafikkortet behöver extra ström? Bytte bara delarna som sitter i nu från mitt förra chassi då processorn/moderkortet var sönder i den datorn.
Citera
2009-04-23, 00:16
  #4
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoman
Extra-ström kabel? Aldrig haft något sådant, inte förr när allt funkade som det skulle heller. Hade dom senaste drivrutinerna och allting.. Hade hoppats på att det var nätagget så jag visste hur jag skulle fixa det

Det kanske bara är på vissa dator grafikkortet behöver extra ström? Bytte bara delarna som sitter i nu från mitt förra chassi då processorn/moderkortet var sönder i den datorn.
Om du tar ett titt på kort så ser du precis i kanten vid DRAM så sitter ett (tror 4-pinns) kontakt. Prova o sätt i det lilla extra-ström o sedan avinstaller o installer på nytt drivser
Citera
2009-04-23, 05:42
  #5
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoman

Det kanske bara är på vissa dator grafikkortet behöver extra ström? Bytte bara delarna som sitter i nu från mitt förra chassi då processorn/moderkortet var sönder i den datorn.

Tror nog alla radeon har extra ström till sig nu, ska ha följt med en sladd med kortet.

Citat:
Hade hoppats på att det var nätagget så jag visste hur jag skulle fixa det

Tror nog den lilla sladden är mycket lättare och billigare att sätta in.

Ser ut något i denna stilen: http://www.komplett.se/img/p/200/317468.jpg, kan även ha 2 st strömfördelare.
__________________
Senast redigerad av Sunday Morning 2009-04-23 kl. 05:47.
Citera
2009-04-23, 05:46
  #6
Medlem
Flytande_argots avatar
Om nätagget inte orkar driva det nya grafikkortet så slocknar väl inte bara skärmen när det belastas? Orsakar inte ett sånt strömfall en omstart eller dylikt?
Citera
2009-04-23, 05:47
  #7
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Om nätagget inte orkar driva det nya grafikkortet så slocknar väl inte bara skärmen när det belastas? Orsakar inte ett sånt strömfall en omstart eller dylikt?

Nä, precis... Switchen slår av när det blir överbelastat, vilket skulle leda till att hela burken dog/startade om.
Citera
2009-04-23, 06:25
  #8
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunday Morning
Nä, precis... Switchen slår av när det blir överbelastat, vilket skulle leda till att hela burken dog/startade om.

Kan det inte vara något så enkelt som upplösning/refresh rate eller liknande?
Citera
2009-04-23, 09:58
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunday Morning
Nä, precis... Switchen slår av när det blir överbelastat, vilket skulle leda till att hela burken dog/startade om.

Nja, ett 400 watt nätagg blir inte överbelastat pga grafikkort. Det är bussen som inte klarar så höga strömmar och grafikkortet som stänger av vid problem. Många grafikkort är dock gjorda så att de kör normalt i 2D-läge även om man inte kopplat in extra-strömmen dvs man får bara problem när man går in i 3D-läge. Detta för att kortet skall kunna fungera även i system med för lite ström. En del drivrutiner varnar för detta vilket man då kan se i det grafikkontrollprogram som brukar köras.
Citera
2009-04-23, 19:31
  #10
Medlem
Psykomans avatar
Skulle det sitta en kontakt på grafikkortet? Jag har ingen kontakt överhuvudtaget på grafikkortet.. Så man kanske kan säga att grafikkortet är sönder lr nått? Nu blev jag ledsen ska pröva sätta in det igen senare idag o kolla om det fortfarande är så.

EDIT: lr sitter kontakten på en redan befintlig kontakt såsom LCD ut?

Här är kortet om det hjälper något: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=33568
__________________
Senast redigerad av Psykoman 2009-04-23 kl. 20:09.
Citera
2009-04-24, 00:27
  #11
Medlem
Psykomans avatar
Har nu spelat 3D ett bra tag utan att något har hänt. Kanske det var något med drivrutinerna eller dylikt trots allt. Återkommer om något går snett igen. Tack för hjälpen.

Peace!
Citera
2009-04-24, 04:03
  #12
Medlem
Psykomans avatar
Nu hände det igen och nu spelade jag inte ens i 3D, skärmen slocknade och stod i "standby" jag tänkte att grafikkortet kanske är överhettat så kände jag mot kylelementet och råkade vidröra det då startade skärmen igen och jag hörde ljud men fick avsluta programmet för skärmen var svart. Det här var vad catalyst control center sa: "VPU recover har nollställt din grafikaccelerator eftersom den inte svarade på grafikdrivrutinens kommandon"

Jag antar att grafikkortet är sönder? Antar att det är enklast att bara köpa ett nytt..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback