• 1
  • 2
2009-04-22, 20:04
Medlem
lönnmördares avatar
Var igår med en vän till mig som ville öppna ett konto hos Handelsbanken.

Anledning till att han ville öppna ett nytt konto var att han skulle få in en engångssumma från utlandet.

När vi först kommer dit får vi stå och vänta länge, drygt 10 min, fast än 2st bara surrar runt på kontoret och inte gör nått vettigt.
När han till slut kommer fram så säger kvinnan i kassan att han måste boka en tid för att öppna ett konto (vanligt sparkonto).
Vet att detta inte är sant då jag har en i släkten som jobbar på bank.

Så turen går vidare till Nordea.
Där börjar det med att kvinnan i kassan tjatar om att han borde öppna ett nytt konto i sin nuvarande bank.
Han säger att han inte vill ha alla pengar på ett och samma ställe utan sprida ut det lite.
Hon fortsätter med sin tjat om nuv bank.

Han säger till slut till henne, ska du låta mig öppna ett konto eller?
Varpå hon går med på detta.
Efter ca 100 frågor så är det äntligen klart. Det tog ca 15-20min att öppna själva kontot.

Dessutom ett mycket otrevligt bemötande på båda bankerna.

Varför är det så här? Jag uppfattar banken som ett serviceställe... borde man inte förvänta sig mer än sura miner hela tiden? Detta upplever jag vid samligta tillfällen jag varit på bankerna de senaste 2 åren.
Citera
2009-04-22, 20:07
Bannlyst
Varför går du till banken, har du ingen dator?
Citera
2009-04-22, 20:08
Medlem
Ollanffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmördare

Anledning till att han ville öppna ett nytt konto var att han skulle få in en engångssumma från utlandet.

När vi först kommer dit får vi stå och vänta länge, drygt 10 min, fast än 2st bara surrar runt på kontoret och inte gör nått vettigt.
När han till slut kommer fram så säger kvinnan i kassan att han måste boka en tid för att öppna ett konto (vanligt sparkonto).

Där börjar det med att kvinnan i kassan tjatar om att han borde öppna ett nytt konto i sin nuvarande bank.
Han säger att han inte vill ha alla pengar på ett och samma ställe utan sprida ut det lite.

Efter ca 100 frågor så är det äntligen klart. Det tog ca 15-20min att öppna själva kontot.

Varför är det så här? Jag uppfattar banken som ett serviceställe... borde man inte förvänta sig mer än sura miner hela tiden? Detta upplever jag vid samligta tillfällen jag varit på bankerna de senaste 2 åren.

Så uppfattar inte jag bankerna alls där jag bor, har varit där ganska mycket på sistonde och alltid på glatt humör och trevligt bemötande av bankens personal.
Citera
2009-04-22, 20:12
Medlem
qetuRs avatar
Dålig personal finns ju på alla platser, folk kan ha dåliga dagar osv. Annars kan faktiskt banker ha lite småkass personal, inte "sales-inriktade" helt enkelt,.
Citera
2009-04-22, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Dålig personal finns ju på alla platser, folk kan ha dåliga dagar osv. Annars kan faktiskt banker ha lite småkass personal, inte "sales-inriktade" helt enkelt,.
Att de inte är "salesinriktade" är ju bara bra.
Sedan förstår jag inte vad man har på banken att göra. Allt kan ju göras via dator.
Citera
2009-04-22, 20:50
Medlem
Håller med om att det enklaste hade varit att öppna ett konto på en Internetbank, exv Skandiabanken.
Citera
2009-04-22, 22:24
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Håller med om att det enklaste hade varit att öppna ett konto på en Internetbank, exv Skandiabanken.

Det ändrar väl inte poängen med TS inlägg - att han blev sjukt illa bemött?
Citera
2009-04-22, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmördare

Farsan ringde upp sin bank för en viss tid sedan och blev dåligt bemött. Han ringde upp chefen och klagade, sade att han funderade på att byta bank. Förhoppningsvis fick hon sparken då han är en miljonkund.
Citera
2009-04-22, 23:40
Medlem
Kivans avatar
Jag har också blivit riktigt dåligt bemött på alla banker jag gjort affärer med eller försökt öppna konton hos. Det är bara att inse att 2009 luktar pengar illa, och när ett samhälle sjunkit så lågt är botten nära. Jag föreslår att ni skickar pengarna med Wester Union.
Citera
2009-04-23, 00:59
Medlem
Banker tjänar våldsamt lite pengar på "vanliga muppar" som oss och vill i princip inte ha oss som kunder om vi inte sköter all vår business själva.

Bankerna har i flera år arbetat hårt för att få oss vnaliga kunder att hålla oss borta från bankkontoren för att det helt enkelt inte finns marginaler att serva oss för.

Inte så konstigt egenltigen. Banker är ingen samhällstjänst utan affärsverksamheter precis som alla andra.
Citera
2009-04-23, 08:56
Medlem
_Strebers avatar
Man ska inte vara rädd för att byta bank heller. Banken finns för dig (de vill sist o slutligen ändå bara ha dina pengar), inte tvärtom. Jag sa upp allt samarbete med min första bank när de skulle ha betalt för att kopiera ett par papper som var relaterade till mina intressen i banken. Då fick det vara nog - och bytte helt till en annan bank.

Kontorsspringande kunder eller inte, en kund är ändå en kund som kommer ha pengar i banken, varför krånga till det med personliga möten och saker - det kan man ta sen så snart man fått in personen som kund. Inte håller man fram en varm stekpanna när man är ute och fiskar och ber fisken salta och peppra sig själv innan den hoppar upp i stekpannan; nej - man agnar en krok och sen har man den jäveln.
Citera
2009-04-23, 09:51
Bannlyst
Har själv råkat ut för en sur person på banken när jag skulle sätta in pengar på mitt konto. Damen i kassan hade säkert haft en besvärande kund innan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in