2009-08-28, 21:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Arkiv över oidentifierade lik/skelett.

Citat:
Ursprungligen postat av Mane Attraction
Ett långskott kanske men jag läste om Lysekil och har för mig dom hittade ett skellett där ifjol som inte är identifierat. Inte vad jag vet iaf.

Måste ju finnas ngn form av arkiv över hittade och oidentifierade lik/skelett?

Det tror jag också att det måste finnas. Vet någon var man kan vända sig ang. ett sådant ärende?
Citera
2009-08-28, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Än så länge har jag inte funnit något om "Dahlsjö-gänget". Dock något om "Hymme". Dessutom en mycket intressant sak ang. en närstående person till en i "Dahlsjö-gänget". Detta vill jag dock inte lägga ut - än så länge iaf - men skulle detta stämma så blir man minst sagt fundersam????

Artikeln om "Hymme" lyder så här (här finns inget foto på honom):

"Funna liket vid Lysekil ej Hybbe".

"Likfyndet utanför Lysekil löser inte gåtan med den den försvunne professorssonen Hybbe Lundkvist. Rättsmedicinsk undersökning har nu på föranstaltan av skyddspolisen i Göteborg företagits, varvid man konstaterat att kroppen inte bär några av de kännetecken som skulle kunna identifiera den saknade 17-åringen.

Det var i juli förra året som professorssonen anmäldes saknad. Sista livstecknet ifrån honom kom från Göteborg i form av ett vykort, där han meddelade att allt var väl och att han enligt planerna skulle åka vidare till Lysekil. Därefter har allt varit tyst. Polisen har prövat många teorier, men ingen har kunna bekräftats. För dagen har man lika stor - eller liten - anledning att befara brott som naturlig död. Den försvunne kan också befinna sig utomlands, men mot detta talar omdömen om honom som en lugn och sansad pojke".

Här har G-P kallat "Hymme" för "Hybbe" samt satt hans ålder till 17 år. Han var nästan 18 ½ år vid försvinnandet.

Vilket datum står om detta andra Skaraborg? Man blir ju nyfiken! Ifall jag själv skulle kolla i arkivet så kan man ju leta upp det?
Citera
2009-08-28, 23:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tycker det är viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Tack för detta
Även 1975 låter tidigt i detta fall tycker jag.
För att göra det så "tidigt" (som 1968 även 1975) så måste man ju vara verkligen säker på att han är död, hur kan någon vara det?
Vem vill dödförklara honom och varför??

Detta är kanske inget viktigt, men jag tycker detta är väldigt, väldigt konstigt .

Jag tycker detta är mycket viktigt. Vem ville dödförklara J-O redan efter bara tre (3) år och varför?

De som kunde dödförklara honom var väl bara hans mamma och pappa, som 1968 båda levde. Modern dog 1971 och fadern 1979 så därefter blev det väl bröderna. I vilket fall som helst, så kom det aldrig mera in en ansökan om dödförklaring av Jan-Olof Dahlsjö.
Citera
2009-08-28, 23:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Glömde datumet.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Vilket datum står om detta andra Skaraborg? Man blir ju nyfiken! Ifall jag själv skulle kolla i arkivet så kan man ju leta upp det?

Detta står skrivet i G-P den 1 april 1966 Edmond.
Citera
2009-08-29, 10:22
Bannlyst
Citat:
Japp det tror jag, det är ganska sällsynt att folk bara försvinner och aldrig ses/hörs mer. Att det skulle ske två sådana försvinnanden från samma stad och samma dag känns på gränsen till overkligt. Men det är ju inte direkt vanligt att fyra pers. i en bil bara går upp i rök heller, men det känns lite mer troligt iaf.
Tycker Sven-Gustaf uttryckte sig lite bättre men jag menar samma sak .

Vad säger ni om detta då?
Ans: om dödförklaring e.u. ingiven 1/8-68 .
Troligtvis tolkas:
Ansökan om dödförklaring enligt uppgift ingiven 1/8-68 **

Vem i hela jävla världen skulle vilja dödförklara J-O efter bara 3 år???
Detta är väldigt märkligt! Eller?

** Richads förklaring
Crapstack!

Vem är Richads?
Citera
2009-08-29, 10:24
Medlem
Teori över försvinnandet

Hej
Minns en artikel för några år sen om en skogsbonde som kollade
sin granplantering den var mycket tät, vid viltstängslet nära motor
vägen hittade han en liten japansk bil på taket.
I den satt en död balt, som tydligen somnat, kört i diket, upp över
stängslet in i planteringen o slagit ihjäl sig.
tror han legat i tre år eller nåt.

Tänk om killarna i PV:n tar upp liftaren hymme, kör i götaälv eller liknande
vid nån bro eller kaj, eller nåt annat svårhittat ställe.
Jag menar om en person försvinner och håller sig borta,
Men tre stycken och en bil.........nää?
Citera
2009-08-29, 11:08
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storetore
Crapstack!

Vem är Richads?

En moderator på svenskamord, han hjälpte till att tyda detta.
Det kanske var uppenbart och många här visste det säkert vad det betydde.
Det blev iaf bubbel kollat via honom.
Citera
2009-08-29, 11:15
Bannlyst
Richards på Svenska Mord

Citat:
En moderator på svenskamord, han hjälpte till att tyda detta.
Det kanske var uppenbart och många här visste det säkert vad det betydde.
Det blev iaf bubbel kollat via honom.
Oki! Det är Richards! Kanon att ni samarbetar över gränserna. Ska bli oerhört intressant att se hur långt det går att komma i det här gamla fallet.
Citera
2009-08-29, 13:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tydande av den delvis slarvigt skrivna raden.

Citat:
Oki! Det är Richards! Kanon att ni samarbetar över gränserna. Ska bli oerhört intressant att se hur långt det går att komma i det här gamla fallet.

När det gäller detta tydande av förkortningar, så tror jag att detta måste förklaras litet till.

När det gäller e.u. som gick att läsa tydligt så tydde TS detta själv till precis samma sak, nämligen till enligt uppgift. Förkortningen där det troligtvis står Ans. är däremot slarvigt skriven.

När jag ställde frågan vad egentligen detta betydde så handlade det inte om denna anteckning i sig, utan mera vad som egentligen menades med detta, med att begära en dödförklaring på J-O Dahlsjö redan efter endast tre (3) år.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-29 kl. 13:17.
Citera
2009-08-29, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
När det gäller detta tydande av förkortningar, så tror jag att detta måste förklaras litet till.

När det gäller e.u. som gick att läsa tydligt så tydde TS detta själv till precis samma sak, nämligen till enligt uppgift. Förkortningen där det troligtvis står Ans. är däremot slarvigt skriven.

När jag ställde frågan vad egentligen detta betydde så handlade det inte om denna anteckning i sig, utan mera vad som egentligen menades med detta, med att begära en dödförklaring på J-O Dahlsjö redan efter endast tre (3) år.
Kan det inte vara så enkelt att anhöriga skulle ha ut pengar från en livförsäkring?

Samarbetar ni med Richards på svenskamord? (Är bara nyfiken)?
Citera
2009-08-29, 13:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olycka eller brott bakom försvinnandet 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av Segimer
Hej
Minns en artikel för några år sen om en skogsbonde som kollade
sin granplantering den var mycket tät, vid viltstängslet nära motor
vägen hittade han en liten japansk bil på taket.
I den satt en död balt, som tydligen somnat, kört i diket, upp över
stängslet in i planteringen o slagit ihjäl sig.
tror han legat i tre år eller nåt.

Tänk om killarna i PV:n tar upp liftaren hymme, kör i götaälv eller liknande
vid nån bro eller kaj, eller nåt annat svårhittat ställe.
Jag menar om en person försvinner och håller sig borta,
Men tre stycken och en bil.........nää?

Kommer ihåg att jag har läst om detta Segimer om bilen på taket. Detta var ju en renodlad olycka. Antingen höll han för hög fart eller också somnade han?

När det gäller försvinnandet sommaren 1965, så är det inte lika lätt att säga vare sig det ena eller det andra?

Personligen tror jag inte på någon olycka. Efter att ha gått igenom mycket material och samtal med anhöriga, så är jag övertygad om att det låg ett brott bakom. Kan dock inte bevisa detta - åtminstone inte än så länge.

Dessa tre (ev. fyra) unga personer var i sin bästa ålder. Om det hade skett en olycka så hade åtminstone någon av kropparna flytit upp till ytan. Ev. hade någon/några klarat sig. Om de hade kört av en bro så skulle detta ha synts i räcket. Under dessa 44 år så har det troligtvis muddrats vid de flesta kajer - om inte alla?

Jag tror återigen att bilen blev sänkt på något mycket ensligt ställe, med ett flertal kroppar i "den duvblå".

Det är en av orsakerna, att det är så viktigt att få fram "den duvblås" registreringsnummer. På så sätt kan man följa bilen fram t.o.m. den 29 juli 1965 och ev. om den fortsatte att rulla efter detta datum?
Citera
2009-08-29, 14:34
Medlem
Citat:
Kan det inte vara så enkelt att anhöriga skulle ha ut pengar från en livförsäkring?

Kanske det, och att de anhöriga inte visste vad som gällde ang. tidsfrister.

Detta torde em. försäkringsbolaget ha känt till, så det tog väl stopp där.

MEN, efter 10 år så borde väl ngn av de 3(4) försvunna ha ansökts om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in