2026-08-19, 12:25
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Identitetsbyten var betydligt enklare förr och inte ett stort problem som idag så det är inte heller en omöjlig pusselbit

Vet du, eller gissar du?
Gå bakåt i tråden och kolla mina inlägg. Förra året tog jag reda på hur folkbokföringen fungerade på den tiden. Allt var manuellt. Det
skulle ha krävts ett antal personer som manipulerade och riskerade sina anställningar för en kille de inte kände.
Varför skulle de göra det? Den frågan har ingen i tråden kunnat svara på.

Troligare är väl att han i så fall fick skyddad identitet.
Citera
2026-08-19, 12:38
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Vet du, eller gissar du?
Gå bakåt i tråden och kolla mina inlägg. Förra året tog jag reda på hur folkbokföringen fungerade på den tiden. Allt var manuellt. Det
skulle ha krävts ett antal personer som manipulerade och riskerade sina anställningar för en kille de inte kände.
Varför skulle de göra det? Den frågan har ingen i tråden kunnat svara på.

Troligare är väl att han i så fall fick skyddad identitet.

Det vanliga förr var att man tog en avlidens persons eller en försvunnen/utvandrad - det behövdes inte.planteras in en ny.

Det var enkelt tidigare för insatta
Citera
2026-08-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Visst de var inte fläckfria gossar utan vanliga småkriminella fattigjon.
Men därifrån hamna i en situation med gänguppgörelse som slutar i mord är väldigt stort steg.
Konstigt att det finns inga nyhetsartiklar eller polisrapporter om dessa gängupprörelser.
Nu har jag inte referens till detta, men har hört i flera rapporter om att polisen och massmedia ändrat inställning till uppgörelser inom undre världen. Det hör blev aktuellt eftersom många oroades av ökad våldsamhet i början av 2000talet. Då berättade historiker att åtminstone fram till 70talet, betraktades mord mellan kriminella/småkriminella som "självsanering". Det låter ruskigt, men kanske begripligt att polisen lät en del av samhället sköta sig självt. Det är rätt mycket den inställningen som skiner igenom när man läser om hur det här massförsvinnandet hanterades de första åren.

För nytillkomna vill jag rekommendera sverigesradios program: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/goteborg-400-ar-en-resa-genom-stadens-historia-dahlsjofallet-ar-enda-massforsvinnandet-i-modern-tid

Det finns också en intervju systrar till Gay och K-Å för den som vill höra förstahandsvittnen. Även om alla Dahlsjös bröder lär ska ha dött, finns det släktingar där som hade kunnat ge oss en del svar om de velat. För mig känns det mindre sorgligt än för K-Ås och Gays systrar och KÅs son.

Edit:Här är dokumentären m systrarna:
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/589089
Senast redigerad av Elsa2018 2026-08-19 kl. 13:24.
Citera
2026-08-19, 12:53
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Det vanliga förr var att man tog en avlidens persons eller en försvunnen/utvandrad - det behövdes inte.planteras in en ny.

Det var enkelt tidigare för insatta

Hur löste man att en död person plötsligt levde? Jag tänker på den dödes släktingar.

Men frågan kvarstår: varför var anställda som inte kände honom villiga att riskera sin anställning för honom. Den dag någon kan svara på den frågan, då ska jag omvärdera min uppfattning.
Det är lätt att säga ”han fick ny identitet”. Men man kan ju inte nöja sig med det. Man måste också ställa frågan ”varför riskerade anställda sina jobb för just honom?”

Som sagt: troligare är att han fick skyddad identitet. Om han överhuvudtaget överlevde.

Jag har gjort tillägg i mitt inlägg 7691.
Citera
2026-08-19, 12:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Hur löste man att en död person plötsligt levde? Jag tänker på den dödes släktingar.

Men frågan kvarstår: varför var anställda som inte kände honom villiga att riskera sin anställning för honom. Den dag någon kan svara på den frågan, då ska jag omvärdera min uppfattning.
Det är lätt att säga ”han fick ny identitet”. Men man kan ju inte nöja sig med det. Man måste också ställa frågan ”varför riskerade anställda sina jobb för just honom?”

Som sagt: troligare är att han fick skyddad identitet. Om han överhuvudtaget överlevde.

Varför skulle dom anhöriga få reda på att deras son helt plötsligt levde?
Man typ dödföddas ibland också.

Fanns ju noll risk liksom
Citera
2026-08-19, 13:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Nu har jag inte referens till detta, men har hört i flera rapporter om att polisen och massmedia ändrat inställning till uppgörelser inom undre världen. Det hör blev aktuellt eftersom många oroades av ökad våldsamhet i början av 2000talet. Då berättade historiker att åtminstone fram till 70talet, betraktades mord mellan kriminella/småkriminella som "självsanering". Det låter ruskigt, men kanske begripligt att polisen lät en del av samhället sköta sig självt. Det är rätt mycket den inställningen som skiner igenom när man läser om hur det här massförsvinnandet hanterades de första åren.

För nytillkomna vill jag rekommendera sverigesradios program: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/goteborg-400-ar-en-resa-genom-stadens-historia-dahlsjofallet-ar-enda-massforsvinnandet-i-modern-tid

Det finns också en intervju systrar till Gay och K-Å för den som vill höra förstahandsvittnen. Även om alla Dahlsjös bröder lär ska ha dött, finns det släktingar där som hade kunnat ge oss en del svar om de velat. För mig känns det mindre sorgligt än för K-Ås och Gays systrar och KÅs son.

Det skiner igenom ja hur det var på den tiden och då framför allt under de första åren.

Pojkarna på Spannmålsgatan i Göteborg tänkte nog som så många gånger att "nu är det några mindre". Vad som lamslog hela Göteborg den 29 juli och tiden därefter var Grodmansrånet. Som tur var så anmälde Kjell-Åkes mamma sonen som saknad/försvunnen 1965-08-03 kl. 13.40. Hade hon inte varit så snabb med att göra det så hade vi idag inte vetat om vilket datum de försvann/gick under orden.

Alla Dahlsjös bröder är numera avlidna. Den siste brodern som avled var hans äldre bror 2017. Även Gays lillasyster är tyvärr också numera avliden. Hon avled 2020. Dessbättre är Kjell-Åkes syster och son i livet.
Citera
2026-08-19, 13:29
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Varför skulle dom anhöriga få reda på att deras son helt plötsligt levde?
Man typ dödföddas ibland också.

Fanns ju noll risk liksom

Nu är du verkligen ute och fantiserar.

Inser du inte att om man hävdar att han kan ha fått en avlidens p-nr eller ett test-nr så måste man också kunna redogöra för hur det gick till. Hur jobbade de som gjorde dessa manipulationer?
Det kan du inte redogöra för och därför så blir det du skriver inget annat än en gissning.

Likadant med frågan ”varför”. Svara mig på varför ett antal anställda var beredda att riskera jobbet för en kille de inte kände.

Så länge den frågan inte är besvarad, så blir ju dina och Skaraborgs självsäkra uppfattning om att han fick ny identitet inget värd annat än som gissning. Inser du inte det?

Ni verkar tro att en kurator bara lyfte telefonluren och ringde ett samtal och sa
”jag har en kille här som behöver ny identitet, fixar ni det till mig?”.

Den dag du kan konkret förklara hur identitetsbytet gick till och varför ett antal personer var villiga att riskera anställningen för en kille de inte kände till, den dagen ska jag omvärdera min ståndpunkt.

Välkommen att höra av dig till mig den dagen!
Citera
2026-08-19, 13:34
Medlem
448s avatar
Citat:
Nu är du verkligen ute och fantiserar.

Inser du inte att om man hävdar att han kan ha fått en avlidens p-nr eller ett test-nr så måste man också kunna redogöra för hur det gick till. Hur jobbade de som gjorde dessa manipulationer?
Det kan du inte redogöra för och därför så blir det du skriver inget annat än en gissning.

Likadant med frågan ”varför”. Svara mig på varför ett antal anställda var beredda att riskera jobbet för en kille de inte kände.

Så länge den frågan inte är besvarad, så blir ju dina och Skaraborgs självsäkra uppfattning om att han fick ny identitet inget värd annat än som gissning. Inser du inte det?

Ni verkar tro att en kurator bara lyfte telefonluren och ringde ett samtal och sa
”jag har en kille här som behöver ny identitet, fixar ni det till mig?”.

Den dag du kan konkret förklara hur identitetsbytet gick till och varför ett antal personer var villiga att riskera anställningen för en kille de inte kände till, den dagen ska jag omvärdera min ståndpunkt.

Välkommen att höra av dig till mig den dagen!

Du är bara ute o cyklar 🤣
Citera
2026-08-19, 13:37
Medlem
Venators avatar
Citat:

Nu spekulerar jag ganska fritt, men det är vad vi är hänvisade till... Men jag gissar att det inte handlade en identitet som skulle funka i Sverige så förmodligen behövde man inte gå in och ändra i register utan det räckte att det fanns papper att visa upp som, så som kanske ett födelsebevis som räckte för att få ut en sjömansbok och det senare kanske inte ens i Göteborg utan i exempelvis Antwerpen? Då kanske det inte krävdes ett flertal medverkande konspiratörer?
Citera
2026-08-19, 13:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Just nu 23 läsare.

Inte dåligt.

Just nu har den här tråden hela 23 läsare. En tråd som är 17½ år gammal.
Citera
2026-08-19, 13:47
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nu spekulerar jag ganska fritt, men det är vad vi är hänvisade till... Men jag gissar att det inte handlade en identitet som skulle funka i Sverige så förmodligen behövde man inte gå in och ändra i register utan det räckte att det fanns papper att visa upp som, så som kanske ett födelsebevis som räckte för att få ut en sjömansbok och det senare kanske inte ens i Göteborg utan i exempelvis Antwerpen? Då kanske det inte krävdes ett flertal medverkande konspiratörer?

Så enkelt var det ända till 90 talet tydligen

Man kunde starra upp ett liv i en ny kommun med ett personbevis o höll folk låg profil märktes det aldrig
Citera
2026-08-19, 14:00
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Ja, detta har varit uppe tidigare i tråden men avfärdats av bl a Skaraborg.

Han och några till har bestämt sig för att KÅ gick ny identitet och sakliga motargument biter inte, de avfärdas bara.

På den tiden fanns hos myndigheten plåtkort; ett plåtkort för varje person i länet. Dessa användes bl a vid brevutskick (som tryckmall) men de var, och detta är viktigare, ett register över alla som bodde inområdet.

Om KÅ skulle kunnat få ny identitet, så måste alltså den eller de personer som arbetade mad tryckkorten ha varit involverade.

Hur motiverade man dem att riskera anställningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in