2026-08-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
1960 daktades både Dahlsjö och Gay.

Dahlsjö hade daktningsnummer 22259 och Gay 22635. För vad är oklart men kan ha handlat om inbrott/stöld. När Dahlsjö försvann fem år senare så stod han under övervakning. I Haga och Annedal pratades om att diversearbetaren Gay Karlsson var inbrottstjuv. När hans lägenhet tömdes av okända personer i slutet av 1965 så hittades bl. a. en rysk pälsmössa och en luftpistol. I luftpistolens ask fanns initialerna GK. Han straffades också för fylla och olovliga körningar. Vad som känt är gällande Kjell-Åke så kom han bli gripen för många fyllor i Haga.

Jag vet att tråden är mycket lång men du får själv läsa igenom den för att få fram så mycket uppgifter som möjligt.
Visst de var inte fläckfria gossar utan vanliga småkriminella fattigjon.
Men därifrån hamna i en situation med gänguppgörelse som slutar i mord är väldigt stort steg.
Konstigt att det finns inga nyhetsartiklar eller polisrapporter om dessa gängupprörelser.
Citera
2026-08-18, 21:49
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Men därifrån hamna i en situation med gänguppgörelse som slutar i mord är väldigt stort steg.
Konstigt att det finns inga nyhetsartiklar eller polisrapporter om dessa gängupprörelser.

Det finns i den tidens kvällspress och jag vill bestämt minnas att det bland annat funnits en längre artikel om gängen i Haga, scannad och länkad i tråden men det är ett antal år sedan. Café Mården där åtminstone någon av dem hängde var ett känt tillhåll. Men givetvis var mord sällsynta.

En tes som ju förts fram i tråden var att de stal dokument från ett kassaskåp som bevisade något mycket olämpligt. Antingen för att de pekade ut en inflytelserik person person för något fuffens eller för att de bevisade att någon av dennes underhuggare lurat sin chef. Så dokumenten måste tillbaka och om det var ett avsiktligt mord på Guy eller om det var ett dråp i students hetta kan man bara spekulera om. Därmed inte heller ett kassaskåpsinbrott som nödvändigtvis polisanmäldes. Därmed också en lite speciell situation och inte en vanlig "gänguppgörelse". Om det stämmer.
Citera
2026-08-18, 22:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Från nyåret 1964-65 fram till påsken 1965 24 kassaskåpskupper.

Citat:
Jag såg ett inlägg från 2020 som hade någon alkoliserad pensionerad gnegare som ville ha uppmärkssamhet som källa.
Att de fyra gossarna var professionella gängkriminella kassaskåpsspängare som "råkade" spränga fel kassaskåp som ett annat gäng skulle plocka dem.
Konstigt att de kunde springa omkring och spränga kassaskåp utan att lämna några spår.
För om det pågick en kassaskåpsprängningapandemi som vissa påstår borde det väl finnas nyheter eller polisrapporter om detta?

Så med andra ord deras kriminella liv är påhittat utan några som helst källor som belägger detta utan bara vilda fantasier från skribenter som söker uppmärksamhet.

Man skulle faktiskt kunna säga att det pågick en kassaskåpsprängningsepidemi.

(FB) 88 kupper under påskhelgen, Göteborg, 1965.

Citat.

"Till påskinbrotten kommer också 24 kassaskåpskupper som förövats sedan nyåret och ännu inte är uppklarade. Många svetsaggregat har stulits och är på drift för att sannolikt användas vid nya skärningar, säger polisen."
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-08-18 kl. 22:07.
Citera
2026-08-18, 22:17
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Man skulle faktiskt kunna säga att det pågick en kassaskåpsprängningsepidemi.

(FB) 88 kupper under påskhelgen, Göteborg, 1965.

Citat.

"Till påskinbrotten kommer också 24 kassaskåpskupper som förövats sedan nyåret och ännu inte är uppklarade. Många svetsaggregat har stulits och är på drift för att sannolikt användas vid nya skärningar, säger polisen."

Kontanterna hade ju total dominans i samhället i så många sammanhang där de är osynliga idag. Så kassaskåpen var förstås lockande.
Citera
2026-08-18, 22:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket våldsam tid.

Citat:

Fattigjon?

Vilken fruktansvärd benämning på personer så sent som 1965.

Det finns mycket tidningsartiklar i dagstidningar och t ex i tidningen Se som tar upp den här mycket våldsamma tiden i Göteborg vid den här tiden. Haga och Annedal var då ett samhälle i samhället med sina egna lagar. Att springa och anmäla till polisen var inte bra för din egen hälsa. Ett känt uttryck från 1960-talet var: "Allt helvete börjar vid Järntorget".

Du får själv ta dig till KB och själv leta upp alla dessa artiklar och sedan göra utskrifter. När du väl har gjort så får du begära ut polisutredningarna på de fall som du tycker verkar vara de mest intressanta.

Den värsta och mest fruktade ligan runt 1965 (men även tidigare och senare) var Finska ligan men det fanns bl a också Bulgarligan och naturligtvis inhemska ligor.

(FB) Sommaren mycket våldsam, Göteborg, 1965.
Citera
2026-08-19, 01:36
Medlem
448s avatar
Citat:
Jag såg ett inlägg från 2020 som hade någon alkoliserad pensionerad gnegare som ville ha uppmärkssamhet som källa.
Att de fyra gossarna var professionella gängkriminella kassaskåpsspängare som "råkade" spränga fel kassaskåp som ett annat gäng skulle plocka dem.
Konstigt att de kunde springa omkring och spränga kassaskåp utan att lämna några spår.
För om det pågick en kassaskåpsprängningapandemi som vissa påstår borde det väl finnas nyheter eller polisrapporter om detta?

Så med andra ord deras kriminella liv är påhittat utan några som helst källor som belägger detta utan bara vilda fantasier från skribenter som söker uppmärksamhet.

Du svamlar , har du drogproblematik eller ålderdemens?
Citera
2026-08-19, 08:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Café Mården m. m.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det finns i den tidens kvällspress och jag vill bestämt minnas att det bland annat funnits en längre artikel om gängen i Haga, scannad och länkad i tråden men det är ett antal år sedan. Café Mården där åtminstone någon av dem hängde var ett känt tillhåll. Men givetvis var mord sällsynta.

En tes som ju förts fram i tråden var att de stal dokument från ett kassaskåp som bevisade något mycket olämpligt. Antingen för att de pekade ut en inflytelserik person person för något fuffens eller för att de bevisade att någon av dennes underhuggare lurat sin chef. Så dokumenten måste tillbaka och om det var ett avsiktligt mord på Guy eller om det var ett dråp i students hetta kan man bara spekulera om. Därmed inte heller ett kassaskåpsinbrott som nödvändigtvis polisanmäldes. Därmed också en lite speciell situation och inte en vanlig "gänguppgörelse". Om det stämmer.

Jag har också ett starkt minne av den här artikeln och har också för mig att det var i Se 1966.

Handlade bl. a. om en person som ansågs ha pratat för mycket med Farbror Blå varvid en annan gick hem till "den lösmynte" och knackade på dörren. Dörröppnaren får då en kniv uppkörd i magen och därefter går knivmannen helt lugnt därifrån. Nej det blev inte polisanmält. Ett mycket känt fall är Solbritt "Knarkarnas ängel" Johansson 1968. Många i Haga kände väl till vad som hade hänt henne och varför. Många i Haga kände till vilka som låg bakom hennes försvinnande och död. Ett flertal kom att bli förhörda men ingen berättade något.

Café Mården ja eller Mårdens lunchbar och restaurang var ett mycket välkänt och populärt ställe i Haga. Café Mården var inte bara känt utan också ökänt. Alla tre hängde där. Ett poliscafé som polisen vårdade ömt som sin egen ögonsten. På mornarna/förmiddagarna samlades folk där och bjöd ut vad de hade till försäljning efter nattens "övningar" till hugade spekulanter.

Den här tesen/ryktet är att gänget skulle ha tagit ett kassaskåp som de inte skulle ha tagit. I detta skåp (på jakt efter pengar) skall de då kommit över handlingar som inte var ämnade för dem att se. Detta var början till slutet för Dahlsjö, Gay och Kjell-Åke - enligt dessa rykten. Har aldrig framkommit i vilken byggnad det "felaktiga" kassaskåpet stod. Misstankarna mot en specifik byggnad finns men eftersom det inte finns några bevis skrivs inte detta ut. Den här byggnaden är sedan länge riven.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-08-19 kl. 08:49.
Citera
2026-08-19, 09:05
Medlem
RFTs avatar
Jag anser att Skaraborg, ”448” och några andra i tråden utan att förstå det är låsta i det som inom psykologin kallas konfirmationsbias.

Man letar efter, lägger märke till och tolkar information, så att den passar och ”bevisar” ens teori.

Exempel: kvinnan på Liseberg som hösten 1965 ansåg sig ha sett KÅ. Han ska ha vänt om och gått åt ett annat håll.
Detta tar flera i tråden som bevis för att KÅ levde och ville hålla sig undan. Kvinnan kan ha tagit fel. Hon kan ha trott att det var KÅ hon såg.

Det mest frapperande exemplet är att Skaraborg menar att KÅ skulle fått hjälp att byta identitet, av en kristen kurator i utbytte mot sex.
Skaraborg ”bevisar” detta med uttalanden från olika människor som menar att KÅ var ”en kvinnornas man”.
Senast redigerad av RFT 2026-08-19 kl. 09:08.
Citera
2026-08-19, 10:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stort anseende.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Kontanterna hade ju total dominans i samhället i så många sammanhang där de är osynliga idag. Så kassaskåpen var förstås lockande.

Så sant det du skriver.

En duktig kassaskåpssprängare hade ett stort anseende i dåtidens undre värld. En del av dem kom att bli omnämnda mycket i media såsom t. ex. "Bosse dynamit och dynamitarden och mästerrymmaren Sölving Holmström.

(FB) Mästertjuven och mästerrymmaren: Sölving Holmström. Mellerud, 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-08-19 kl. 10:22.
Citera
2026-08-19, 11:48
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag anser att Skaraborg, ”448” och några andra i tråden utan att förstå det är låsta i det som inom psykologin kallas konfirmationsbias.

Man letar efter, lägger märke till och tolkar information, så att den passar och ”bevisar” ens teori.

Exempel: kvinnan på Liseberg som hösten 1965 ansåg sig ha sett KÅ. Han ska ha vänt om och gått åt ett annat håll.
Detta tar flera i tråden som bevis för att KÅ levde och ville hålla sig undan. Kvinnan kan ha tagit fel. Hon kan ha trott att det var KÅ hon såg.

Det mest frapperande exemplet är att Skaraborg menar att KÅ skulle fått hjälp att byta identitet, av en kristen kurator i utbytte mot sex.
Skaraborg ”bevisar” detta med uttalanden från olika människor som menar att KÅ var ”en kvinnornas man”.

Det finns ju hur mycket som helst , din medryttare Dazzy säger ju desutom att dom inte ens var i kriminella kretsar o var vanliga gossar 🤣
Citera
2026-08-19, 12:12
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det finns ju hur mycket som helst , din medryttare Dazzy säger ju desutom att dom inte ens var i kriminella kretsar o var vanliga gossar 🤣

Det finns hur mycket rykten och icke bekräftade uppgifter som helst, ja.

Dazzy får stå för sitt.
Jag har aldrig bestämt mig för olycksteorin.
Läs mina inlägg. Det jag säger är att den inte kan förkastas, speciellt inte så länge bilens öde är okänt.
KÅ lär ju då och då haft mycket pengar. Det kan ju tyda på att killarna inte hade rent mjöl i påsen.

Så länge vi inget vet blir det ju helt fel att som Skaraborg och du slå fast att ”så måste det ha varit”. Som nu senast med det där fotografiet på en man i dörröppningen till en restaurang/cafe. Skaraborg skrev att Guy måste ha varit där utan att ha någon som helst fog för det. Och han gjorde ju sitt bästa för att låta oss förstå att det kunde vara Guy på bilden, ja det var väl t o m troligt att det var han.

Vad tror du själv om att KÅ fick en annan identitet genom att erbjuda sexuella tjänster till den kristna kuratorn? (Nu kommer jag inte ihåg när Skaraborg skrev detta, men det var någon gång 2025.)

Din teori om att bilen är dumpad nära
Angeredsbron kan ju ha fog för sig. Om killarna dumpade den så gjorde de gissningsvis i närområdet, så att de lätt kunde ta sig hem.

Man kan ju också leka med tanken att de blev tagna av andra kriminella och att dessa sänkte bilen med killarna i den. Möjligt, eller hur?
Senast redigerad av RFT 2026-08-19 kl. 12:18.
Citera
2026-08-19, 12:17
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det finns hur mycket rykten och icke bekräftade uppgifter som helst, ja.

Dazzy får stå för sitt.
Jag har aldrig bestämt mig för olycksteorin.
Läs mina inlägg. Det jag säger är att den inte kan förkastas, speciellt inte så länge bilens öde är okänt.
KÅ lär ju då och då haft mycket pengar. Det kan ju tyda på att killarna inte hade rent mjöl i påsen.

Så länge vi inget vet blir det ju helt fel att som Skaraborg och du slå fast att ”så måste det ha varit”. Som nu senast med det där fotografiet på en man i dörröppningen till en restaurang/cafe. Skaraborg skrev att Guy måste ha varit där utan att ha någon som helst fog för det. Och han gjorde ju sitt bästa för att låta oss förstå att det kunde vara Guy på bilden, ja det var väl t o m troligt att det var han.

Vad tror du själv om att KÅ fick en annan identitet genom att erbjuda sexuella tjänster till den kristna kuratorn? (Nu kommer jag inte ihåg när Skaraborg skrev detta, men det var någon gång 2025.)

Identitetsbyten var betydligt enklare förr och inte ett stort problem som idag så det är inte heller en omöjlig pusselbit

Kuriosa förr fanns testpersonummer med registerad fiktiv person som vissa kriminella lyckades använda förr pass,lån,kk och så.
Dom.användes för att testa system , finns völ kvar men i fusksäker digital version
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in