Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-21, 14:38
  #1
Medlem
mr_travelmans avatar
Tjenna

Jo, jag behöver byta skärmen på min macbook (vit vanlig), men det är ju så satans dyrt att köpa en ny av apple och fixa, så jag tittade runt lite och hittade annons på tradera.
http://www.tradera.com/13-3-MacBook-...ktion_89718822

Är det att rekommendera att köpa en skärm så och sedan låta ex. dsstore göra jobbet med att sätta ihop skärmen.

Så frågan som behöver ställas är ju vem det är som producerar originalskärmarna på macbookarna? Och hur står sig en samsungskärm emot dem?
Citera
2009-04-21, 15:23
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mr_travelman
Tjenna

Jo, jag behöver byta skärmen på min macbook (vit vanlig), men det är ju så satans dyrt att köpa en ny av apple och fixa, så jag tittade runt lite och hittade annons på tradera.
http://www.tradera.com/13-3-MacBook-...ktion_89718822

Är det att rekommendera att köpa en skärm så och sedan låta ex. dsstore göra jobbet med att sätta ihop skärmen.

Så frågan som behöver ställas är ju vem det är som producerar originalskärmarna på macbookarna? Och hur står sig en samsungskärm emot dem?
Det är Samsung, ChiMei eller LG som tillverkar panelerna till Macbook. Dom skiljer sig lite åt och har olika LVDS-kablar. Får du bara med en LVDS när du köper den så ska det vara lugnt. Vad fick du för pris för montering?
Citera
2009-04-21, 21:02
  #3
Medlem
mr_travelmans avatar
Vad innebär just olika LVDS-kablar? Kan det liknas vid olika anslutningstyper bara ex. VGA/DVI eller? Hur vet man vilken LVDS-typ man har?
Citera
2009-04-21, 21:33
  #4
Avstängd
Det är samma kontakter, men dom sitter olika på dom olika fabrikaten, så kablarna dras olika. I övrigt så är det precis samma protokoll.
Och du vet det bara genom att ta ur skärmen du har och kolla vilket fabrikat det är..
Men när vi beställer skärmar från Apple får vi kablar med, vet inte hur det är om du köper en tredjepartsskärm..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback