2009-04-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Beror typen av IT-jobb.
Som telefonsvarare är det inget problem att ta in en indier istället för en svensk, men när det börjar röra sig om tyngre saker inom programmering, projektledning, marknadsföring m.m så är det väldigt sällan som företag skeppar över projektet till en person som är betydligt svårare att hålla kontakt med.

Kan bara hålla med om det du säger. Bland annat det IBMs indier bistår med pinsamt dåligt iaf på de två företag som jag har insikt i projekt de medverkat i. Då är det knappast språkkunskaperna som är problemet.

abortpiller:

Klart BTH har högre ökning i procent. I på just LiTH är Sveriges mest sökta tekniska utbildning. I det ökade antalet sökande skulle jag tippa att LiTH slår dem med marginal.
Citera
2009-04-22, 18:49
Medlem
abortpillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimm
Min mamma jobbar med antagning på BTH och har fått preliminärstatistik på antal sökande från hela Sverige. Jag kan be om hela listan men jag vet i allafall att på IndEk på LTH söker ca 20% fler i första hand i år jämfört med förra året. På LiTH var inte ökningen alls lika stor.

http://www.nyteknik.se/nyheter/karri...icle560140.ece

"På Linköpings tekniska högskola har söktrycket ökat med nio procent, enligt Ulf Stenport, chef för antagningsenheten."

Det är hyfsat liten ökning jämfört med de andra skolorna i artikeln,

"Både på Chalmers och på Luleå tekniska universitet har antalet sökande till höstens civilingenjörsutbildningar ökat med 27 procent jämfört med förra året. Lunds tekniska högskola har 20 procent fler sökande och på KTH är ökningen drygt 16 procent enligt de första preliminära beräkningarna."

Och enligt http://www.studentum.se/Hoegskoleing...knik_44894.htm så var intagning 11.20 i snitt på gymnasiebetygen för de som kom in på LiTH för året. Jag har ju 13.90 så det borde inte vara något problem i år. Eller?
Citera
2009-04-22, 20:57
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abortpiller
Och enligt http://www.studentum.se/Hoegskoleing...knik_44894.htm så var intagning 11.20 i snitt på gymnasiebetygen för de som kom in på LiTH för året. Jag har ju 13.90 så det borde inte vara något problem i år. Eller?

Finns ju folk med bättre kunskaper inom statistik och analyser men detta beror väl helt och hållet på A)Antalet sökande till programmet och B) Lägsta betyg hos gruppen samt medelbetyg.

Vi vet att det det har skett en ökning till skolorna och iaf jag tror att det är mera åt högskoleingenjör än civil som efterfrågas. Nu är frågan hur hög betygsinflation vi kommer få detta året. Sen är 11.20 det lägsta betyget inte medelbetyg?

Så mitt svar är... ingen aning men det lär höjas i år.
Citera
2009-04-22, 20:59
Medlem
krimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carousel
Klart BTH har högre ökning i procent. I på just LiTH är Sveriges mest sökta tekniska utbildning. I det ökade antalet sökande skulle jag tippa att LiTH slår dem med marginal.
Där har du tyvärr fel! Det är 385 som söker i förstahand i år och förra året var siffran 361, så nästan 7% ökning bara. Och att det är den mest sökta stämmer inte heller, till I på CTH söker i år 437 och till KTH 537.

(tänk på att det här bara är preliminärstatistik)
Citera
2009-04-22, 22:08
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael_N1973
Nu får man ju se om det verkligen är brist på högskoleingenjörer, som det påstås från arbetsgivare håll.

Det är det inte och kommer aldrig att bli. Det har under lång tid utbildats mångdubbelt fler än det finns behov för. Det är bra, för på så vis fungerar Sverige som arbetskraftbas för omgivningen (Danmark, Norge, Tyskland).
Citera
2009-04-22, 22:17
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifter
Om 3-4 år kommer en stor del av det så kallade köttberget av 40-talister ha börjat gå i pension, så jag betvivlar att marknaden för ingenjörer skulle bli mättad. Detta förutsatt att konjunkturen då har vänt.

Det borde alltså vara guldläge

Hälften av alla 40-talister har redan gått i "pension" (avtalspension, uppsägningar, förtidspension etc). Så den här vågen av 40-talister som skall gåi pension kommer aldrig. Anledningen till att den nämns titt och tätt är att folk pådiverse myndigheter och värk, fack etc bara tittar på hur många som är födda rest år och räknar med att alla jobbar fullt fram till den dag dom fyller 65. Men så är det inte.
Citera
2009-04-22, 23:55
Medlem
Citat:
Där har du tyvärr fel! Det är 385 som söker i förstahand i år och förra året var siffran 361, så nästan 7% ökning bara. Och att det är den mest sökta stämmer inte heller, till I på CTH söker i år 437 och till KTH 537.

Känns ganska otroligt att det bara skulle vara 385 om de andra har de siffror du anger. Det finns knappa 250 platser på I om jag minns rätt. Vad jag förstått har I på Lith haft högst antal sökande under ett antal år. Ind.ek internationell brukar räknas till hela I-kvoten om du inte visste det.
Citera
2009-04-23, 15:30
Medlem
krimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carousel
Känns ganska otroligt att det bara skulle vara 385 om de andra har de siffror du anger. Det finns knappa 250 platser på I om jag minns rätt. Vad jag förstått har I på Lith haft högst antal sökande under ett antal år. Ind.ek internationell brukar räknas till hela I-kvoten om du inte visste det.
Jo det är sant men KTH vinner ändå.
Citera
2009-04-23, 16:17
Medlem
Otroligs avatar
Citat:

Har denna statistik släppts någonstans för allmän beskådan?
Citera
2009-04-23, 17:00
Medlem
krimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Har denna statistik släppts någonstans för allmän beskådan?
Nej. Men jag tror att den kommer upp på VHS snart (är inte säker). Alla sökningar som inte är gjorda över internet ska räknas in först bara.
Citera
2009-04-23, 20:07
Medlem
Citat:
Nej. Men jag tror att den kommer upp på VHS snart (är inte säker). Alla sökningar som inte är gjorda över internet ska räknas in först bara.

Jag åker bort ett tag och kommer inte att ha tillgång till internet, och är ganska otålig.
Kan du avslöja hur statistiken ser ut för Designingenjör på Chalmers (treårig) samt Teknisk design (femårig)? =)
Citera
2009-04-23, 21:07
Medlem
Hoppas de kommer ny fräsch kull av villiga flickor till CivIng brukar råda kronisk brist på dessa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in