2009-04-21, 12:43
Medlem
krimms avatar
Min mamma jobbar med antagning på BTH och har fått preliminärstatistik på antal sökande från hela Sverige. Jag kan be om hela listan men jag vet i allafall att på IndEk på LTH söker ca 20% fler i första hand i år jämfört med förra året. På LiTH var inte ökningen alls lika stor.
Citera
2009-04-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abortpiller
Lite fel ordval kanske, det är precis som du säger, det beror på lågkonjunktur samt stora årskullar. But still, det kommer fortfarande vara många som slåss om jobben.

varför läser du inte runt lite? på typ olika sidor, ingenjörernas hemsida, ams prognoser osv, googlar så kommer du se, i alla prognoser säger de brist och att det utexamineras för LITE högskoleingenjörer

du verkar ej vara den vassaste kniven i lådan tyvärr
sen är det väll som med alla jobb, för å få ett jobb måste man kunna föra sig osv, du har väll ej missat tråden här på fb ( troll eller ej ) om han som läst teknisk fysik och inte fått nått riktigt jobb efter det, det handlar ju om din talang osv, förmåga att marknadsföra sig sj! man kan inte bara stirra sig blind på siffror och oroa sig! gå utbildnignen , finns nog ej många bättre val!

sen låga poäng på dessa utbildningar beror ju på att många kommer in .. men MÅNGA hoppar , efter 1, 2 år
Citera
2009-04-21, 13:08
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Censur: Men de flesta (om inte alla?) sådana undersökningar baseras på diverse enkäter som ges till ev. presumtiva arbetsgivare. Det ligger helt klart i deras intresse att påstå att det "råder stor brist" på högskoleingenjörer, eftersom de då får fler att välja på när de väl behöver några. Sedan är det väl snarare erfarna högskoleingenjörer som är allra mest eftertraktade.

Fast vet man vad man håller på med och är duktig kommer det nog alltid att finnas jobb.
Citera
2009-04-21, 13:30
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mig-Ni-Jack
Vi kommer att få se en ordentlig globalisering av tjänster som
kan utföras av andra. (billigare)
Tråkigt men jag varnar en aning för att utbilda sig till något som enkelt kan
bli utbytt till någon annan där ej språkliga hinder föreligger.
Än så länge är det svårt att utlokalisera domare, advokater, politiker.
Men industrijobb, itjobb osv...går alldeles utmärkt att lägga ut.
Beror typen av IT-jobb.
Som telefonsvarare är det inget problem att ta in en indier istället för en svensk, men när det börjar röra sig om tyngre saker inom programmering, projektledning, marknadsföring m.m så är det väldigt sällan som företag skeppar över projektet till en person som är betydligt svårare att hålla kontakt med.
Citera
2009-04-21, 14:35
Medlem
abortpillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censur
varför läser du inte runt lite? på typ olika sidor, ingenjörernas hemsida, ams prognoser osv, googlar så kommer du se, i alla prognoser säger de brist och att det utexamineras för LITE högskoleingenjörer

du verkar ej vara den vassaste kniven i lådan tyvärr
sen är det väll som med alla jobb, för å få ett jobb måste man kunna föra sig osv, du har väll ej missat tråden här på fb ( troll eller ej ) om han som läst teknisk fysik och inte fått nått riktigt jobb efter det, det handlar ju om din talang osv, förmåga att marknadsföra sig sj! man kan inte bara stirra sig blind på siffror och oroa sig! gå utbildnignen , finns nog ej många bättre val!

sen låga poäng på dessa utbildningar beror ju på att många kommer in .. men MÅNGA hoppar , efter 1, 2 år

Jäkla påhopp, jag har inte ens nämnt att du inte kan använda stor bokstav vid ny mening?

Skämt och sido,

Min mamma tex pluggade till bibliotekarie för några år sedan, och då sa undersökningarna att det fanns massor av jobb, för det var många som skulle pensioneras.

Ungefär som nu då, alla undersökningar pekar på att 40-talisterna ska pensioneras och att alla kommer jobb!

Wake up, man ska inte lita på undersökningar. De kallas undersökningar av en anledning, inte profetia.
Citera
2009-04-21, 15:09
Medlem
rularns avatar
Tokrusning till ingenjörsutbildningarna

http://www.nyteknik.se/nyheter/karri...icle560140.ece
Citera
2009-04-21, 15:21
Avstängd
Det är ju alltid så att i dåliga tider ökar antalet sökanden till högskolorna, och dom tekniska utbildningarna har man alltid störst chans att få jobb på.
Citera
2009-04-21, 19:57
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censur
vart står det att det är rekordmånga som läser tekniska utbildningar? jag såg det ej? ser bara att fler väljer att studera, det beror ju på finanskris, stora årskullar och varsel

läste dock häromdagen att fler väljer gu än chalmers, så det stämmer ju inte med din utsaga!

Vart läste du det?? Sökt Elektro på chalmers (går fysik GU nu) och har ågren att jag inte kommer in på mina kassa betyg. Men det vore ju i så fall positivt... Har ju dock läst att chalmers fått typ 40% mer sökande.. vore ju skit..
Citera
2009-04-22, 10:08
Medlem
Karl-Gunnar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimm
Min mamma jobbar med antagning på BTH och har fått preliminärstatistik på antal sökande från hela Sverige. Jag kan be om hela listan men jag vet i allafall att på IndEk på LTH söker ca 20% fler i första hand i år jämfört med förra året. På LiTH var inte ökningen alls lika stor.

Detta skulle ju vara tämligen intressant att titta på, skulle vara trevligt om du kunde fråga om den sen posta/pma.

Tack på förhand.
Citera
2009-04-22, 15:35
Medlem
krimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Gunnar.
Detta skulle ju vara tämligen intressant att titta på, skulle vara trevligt om du kunde fråga om den sen posta/pma.

Tack på förhand.
Jag får inte lägga ut hela men om ni undrar om specifika utbildningar kan jag posta dem. Men jag tror att listan kommer ut på VHS om ett par dagar (sökande som inte sökt via internet ska vara sammanställd den 24 april).
Citera
2009-04-22, 16:51
Medlem
nollie3flips avatar
Enligt Studera.nu finns det platser kvar till många linjer på KTH.. märkligt.
Citera
2009-04-22, 17:14
Medlem
abortpillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimm

Tack för det inlägget, lite faktisk information istället för tyckande. 20 procent är ju en extrem ökning för övrigt. Hur stor var ökningen på LiTH, i procent, om du vet det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in