• 1
  • 2
2009-04-21, 11:12
Medlem
abortpillers avatar
Har nu läst att det är rekordmånga som söker tekniska utbildningar i höst.

Bla: http://www.nyteknik.se/special/tekni...icle556157.ece

Vet inte hur tillförlitlig denna källa är, men låt oss säga att den stämmer.

Jag har själv sökt till högskoleingenjör med datainriktning på Lunds, Linköpings och Göteborgs tekniska högskolor till hösten. Nu till mina frågor:

1. Mina gymnasiebetyg är inte jättebra, har 13.90 i snitt. Jag sökte in på Lunds tekniska högskola förra året, och kom in. Är det stor skillnad på betygsintagningen detta året?

2. Är det lönt att läsa denna utbildning? Kommer marknaden vara mättad om 3-4 år?
Citera
2009-04-21, 11:17
Medlem
Nu får man ju se om det verkligen är brist på högskoleingenjörer, som det påstås från arbetsgivare håll.
Citera
2009-04-21, 11:25
Medlem
Skandiss avatar
1) Antagningspoängen grundas på antalet tillgängliga platser.
Att 89-90 hade många födelser har varit allmänt känt sedan det uppstod.
De ekonomiska problemen har varit kända under en hyfsat lång tid, vilket gett högskolor tid att förbereda sig (krävs inget geni för att inse att dålig ekonomi resulterar i fler utbildar sig).
Så nej, jag tror inte att skillnaden blir markant.

2) Mättnad på duktiga programmerare o dyl?
Nej. Jag har svårt att se hur den marknaden någonsin kan bli "mättad", såvida man inte börjar importera arbetskraft.
Citera
2009-04-21, 11:44
Medlem
Sifters avatar
Om 3-4 år kommer en stor del av det så kallade köttberget av 40-talister ha börjat gå i pension, så jag betvivlar att marknaden för ingenjörer skulle bli mättad. Detta förutsatt att konjunkturen då har vänt.

Det borde alltså vara guldläge
Citera
2009-04-21, 11:48
Medlem
Apanalol001s avatar
Det kommer att råda enorm brist utav högskoleingenjörer.
Citera
2009-04-21, 12:00
Medlem
Mig-Ni-Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
De ekonomiska problemen har varit kända under en hyfsat lång tid, vilket gett högskolor tid att förbereda sig (krävs inget geni för att inse att dålig ekonomi resulterar i fler utbildar sig).

Nej. Jag har svårt att se hur den marknaden någonsin kan bli "mättad", såvida man inte börjar importera arbetskraft.

Och det kommer man att göra. Även lägga ut jobb till andra länder.
Vi kommer att få se en ordentlig globalisering av tjänster som
kan utföras av andra. (billigare)
Tråkigt men jag varnar en aning för att utbilda sig till något som enkelt kan
bli utbytt till någon annan där ej språkliga hinder föreligger.
Än så länge är det svårt att utlokalisera domare, advokater, politiker.
Men industrijobb, itjobb osv...går alldeles utmärkt att lägga ut.
Citera
2009-04-21, 12:10
Medlem
läste någonstans, att fram till 2025 kommer det utexamineras FÖRLITE högskoleingejörer, och jag hoppas det stämer så lönerna inte går ner (eller snarare står still) bättre med brist för lönekuvertet .

dock att tänka på att många av dessa i köttberget är såkallade gymnasieingenjörer, och många av dem jobbar som typ byggare,elektriker osv på fältet!

jag har med sökt en högskoleingenjörsutbildning
Citera
2009-04-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abortpiller
Har nu läst att det är rekordmånga som söker tekniska utbildningar i höst.

Bla: http://www.nyteknik.se/special/tekni...icle556157.ece

vart står det att det är rekordmånga som läser tekniska utbildningar? jag såg det ej? ser bara att fler väljer att studera, det beror ju på finanskris, stora årskullar och varsel

läste dock häromdagen att fler väljer gu än chalmers, så det stämmer ju inte med din utsaga!
Citera
2009-04-21, 12:13
Medlem
abortpillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis

1) Precis så tänkte jag med. Skolan begränsar väl inte sina platser, för de räknar väl bara platser=pengar?

2) Det jag funderade på var om krisen fortfarande är kvar om 3-4 år.

För om det vänder, och blir högkonjunktur, då är det både de "gamla" högskoleingenjörerna (de som förlorat sina jobb under krisen) och de nyutkomna som slåss om jobben. På så vis skulle marknaden kunna bli mättad tänkte jag.

Men det var bara en tanke, jag hoppas och tror att det är som du säger.
Citera
2009-04-21, 12:22
Medlem
haha

nej! skolor tar inte in fler för de tjänar pengar, tex så har det ju vart upprepade krav att det ska öppnas upp på läkarprogrammen osv i flera år!, gör det något sådant kommer ju många andra bli sura för då går deras löner ner osv.

dessutom så tar ju vissa skolor in mer, men det är ju för regeringen omfördelade platser, vissa universitet/högskolor fyllde inte sina platser,
och tex Chalmers hade nu ett extra insatt bastermin (de har aldrig bastermin annars) och på den fick man platsgaranti på elektroingenjör eller dataingenjör, bara för att det är ett sånt enormt sug på just de 2 utbildningarna, brukar tydligen vara vanligt att ericsson rycker i folk innan de ens slutat
Citera
2009-04-21, 12:26
Medlem
abortpillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censur
vart står det att det är rekordmånga som läser tekniska utbildningar? jag såg det ej? ser bara att fler väljer att studera, det beror ju på finanskris, stora årskullar och varsel

läste dock häromdagen att fler väljer gu än chalmers, så det stämmer ju inte med din utsaga!

Lite fel ordval kanske, det är precis som du säger, det beror på lågkonjunktur samt stora årskullar. But still, det kommer fortfarande vara många som slåss om jobben.
Citera
2009-04-21, 12:35
Medlem
Artygs avatar
Vi får väl avvakta och se hur detta speglar sig i antagningsstatistiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in