Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-10-22, 17:04
  #1
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Vilken stad i Sverige tycker ni är den sämsta som man kan köra bil i?
Dvs det finns inga parkerinsplatser, vägarna är underdimensionerade, det finns ingen genomfartsled så man måste köra igenom stan etc.

"Favoriter" din denna placering är, som jag ser det:

Uppsala, dåligt med utrymme och E4 är inte motorväg och är ljusreglerad. Visserligen skall en ny motorväg vara klar 2007 men under de närmaste fyra åren kommer stan fortsatt vara ett trafikhelvete.
Det är dessutom trångt om plats i centrum.

Trollhättan, kommer man från riksväg 45 söderifrån måste man först traggla sig igenom stan, därtill är vägen hårt trafikerad.

Stockholm, usel stadsplanering gör att det finns endast fyra (!) ställen att köra i nord-sydlig riktning (Essingeleden, Västerbron, Centralbron och Gamla stan). Östra länken borde ha förverkligats, det kommer antagligen inte att räcka med en förbifart väster om stan eftersom det kommer fortsatt vara svårt att ta sig från Nacka till Djurgården. Därtill är det brist på p-platser i stan.

Vilken stad/städer är er(a) favorit(er)?
Citera
2003-10-22, 17:06
  #2
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Ej förglömma Lund.
Det är dåligt med parkeringsplatser, och i jakten på att hitta en sådan i stan kommer man få se alla sevärdheter som finns i centrum.
Därtill är det en skandal att Norra Ringvägen är ljusreglerad och ingen riktig motorväg, som den borde vara.
Citera
2003-10-22, 17:37
  #3
Avstängd
Roger Perssons avatar
Jag kör mycket hellre bil i Stockholm är i Lund, detta helveteshål fyllt av gator som verkar vara enkelriktade åt båda håll, kommunistisk ungom iklädd glasögon och basker som blåser omkring på Kronans velocipeder och hundraåriga nerslitna kullerstensgator.

// Roger P.
Citera
2003-10-22, 17:40
  #4
Medlem
Lund är underbart att köra i. Inte bara att leta parkering är roligt, utan ännu bättre med alla enkelriktade gator.

Malmö är också roligt. Sämre skyltning får man leta efter.

Göteborg är underbart på sina ställen. Korsvägen är en höjdare och Skånegatan är fin med sitt lilla vägarbete.

Stockholm är också fin att köra vilse i.
Citera
2003-10-22, 17:41
  #5
Medlem
Quektimas avatar
Tycker nog Uppsala är värst om man kommer in i själva stan och framför allt ovanför Fyrisån. Finns inte en gata som inte är enkelriktad...

Mvh Q
Citera
2003-10-22, 17:42
  #6
Avstängd
Roger Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokOlle
Malmö är också roligt. Sämre skyltning får man leta efter.
(...)
Stockholm är också fin att köra vilse i.


Nu har jag ju fördelen av att jag hittar mycket väl både i Stockholm och Malmö. Jag har inget intresse av att lära mig hitta i Lund. Håla... :mad:

Ystad är trevlig, däremot... Ganska enkelt att navigera sig fram och sen heter alla gator så märkliga namn... En mysig stad...

// Roger P.
Citera
2003-10-22, 19:09
  #7
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Ja, Lund är ett litet helvete att köra i, men stan är ingen håla för det, inte i jämförelse med Ystad Roger Persson! :mad:
Citera
2003-10-22, 19:25
  #8
Avstängd
Roger Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst_Busch
Ja, Lund är ett litet helvete att köra i, men stan är ingen håla för det, inte i jämförelse med Ystad Roger Persson! :mad:


Jo, jag anser att Lund är en tråkig pisshåla. Ystad är mycket vackrare även om många hus påminner om varann. Lund är en stad anpassad för studenter, d.v.s. fattiglappar som inte har råd att ha bil...

// Roger P.
Citera
2003-10-22, 19:58
  #9
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jo, jag anser att Lund är en tråkig pisshåla. Ystad är mycket vackrare även om många hus påminner om varann. Lund är en stad anpassad för studenter, d.v.s. fattiglappar som inte har råd att ha bil...

// Roger P.

Ok, du har delvis rätt. Lund är en stad byggd av studenter för studenter, är man inte student är det inget roligt i stan...
Sedan så stoppade man ochså den värsta 60-talsrivningarna i Lund C, vi har fler äldre hus (ok, det har Ystad ochså ) än i nästan vilken annan svensk stad som helst i stadskärnan.
Citera
2003-10-22, 22:59
  #10
Medlem
Stockos avatar
Med tanke på storlek är nog Vänersborg värsta staden. Ett sammelsurium av små enkelriktade gator och kreativa körfältskonstruktioner.
Det va nära att jag fick min uppkörning där... Ibland är det värt att vänta. =)
Citera
2003-10-23, 01:43
  #11
Medlem
Dr.Phils avatar
Det är väll självklart att det är den stad där det finns mest kvinnor.
Citera
2003-10-23, 12:30
  #12
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Phil
Det är väll självklart att det är den stad där det finns mest kvinnor.

HAHA Du råker inte heta Collert och skriva för Aftonbladets Biltidning

* Uppsala är ett helvete att köra i. Enkeltriktad överallt, trångt, galna studenter på cyklar på väg för att inmundiga rusdrycker och bänga lättfotade damer (själv hade jag ingen cykel när jag pluggade där). Alla trafikljus som sagt på E4:an är hopplösa...man ska dock köra 60 km/h mellan dem för då så ska de hinna slå om hyfsat bra.

* Stockholm har jag inga problem med själva körningen eller skyltningen...det är bara dessa *piip*bilköer. Bor på söder - arbetar i centrum....inte en chans att jag ens skulle komma på tanken att ta bilen till jobbet. Ibland så åker vi och handlar i Sickla centrum eller vid Globen...om du ska åka till Globen en fredag e.m...ta med dej en stor frottéhanduk, linnement och hudlotion för du hinner dra minst 3.5 tarzan innan du ens kommit över Skanstullsbron
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback