Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Tack s hemskt mycket fr alla bra frslag.
Jag har redan Orrefors 'Street'-serie men den knns en aning fr gubbig, eller ungkarlaktig, fr att ha som vardagsglas. Tittade p glas frn Lalique och hll p att stta kaffet i halsen nr jag sg deras priser, men jag gillade deras modeller. Inte roligt att tappa ett sdant nr man diskar.
Av slktingar frn USA har jag frsttt att svenskt glas r vldigt eftertraktat d de kper p sig mngder nr de kommer hit. Men hur r kvalitn p Orrefors och Kosta Boda jmfrt med Hadeland och Riedel? Jag skulle inte ha ngot emot att kpa utlndskt glas, mycket av ovan nmnda svensktillverkat glas har ganska trkiga serier.
Vad sger ni om Villeroy & Boch?
De svenska glasbrukens styrka r vl framfrallt att de har duktiga designers som gr snygga, lite annorlunda glas - av bra kvalitet.
Jag tror inte att du mrker ngon strre skillnad i kvalitet mellan glasen. Kp den design du tycker r snyggast. Jag har en ngra orrefors och riedel vinum - bgge r tunna fina glas. Riedel r blykristall och borde vara ngot skrare, men jag har inte pangat ngot n.
Det r dock stor skillnad jmfrt med billigare glas - jag tittade p Spiegelau Authentis innan jag kpte Riedelglasen och de r mycket grvre och klumpigare. (Spiegelau gr bttre glasserier n Authentis).
Villeroy & Boch r vl gubbiga, eller snarare tantiga om ngot? De gr vldigt traditionella glas - gillar man den typen r de vl ok, men jag tycker inte att de kan mta sig med t ex Orrefors och Riedel nr det gller vinglas. De r dock jmfrelsevis billiga.