• 1
  • 2
2009-04-20, 20:30
Medlem
xallos avatar
Nya lägenheten är färdig och det mesta från den gamla har gått till tippen. Dags således att inhandla köksutensilier, jag tänkte göra en raid på NK i helgen.

Kastruller i olika storlekar
Stekpannor i olika storlekar
Porslin
Grytor osv

Jag har två spisar i mitt kök, den ena är en konventionell elektrisk och den andra är gas, därför bör det vara hårdvara som tål gaslåga.

Framförallt vänder jag mig till er som trivs i köket och ser matlagning som en konst, Jag ute efter mycket god kvalitet och kostnaden är inget hinder. Ge mig lite tips och råd, tack!
Senast redigerad av xallo 2009-04-20 kl. 20:34.
Citera
2009-04-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Framförallt vänder jag mig till er som trivs i köket och ser matlagning som en konst, Jag ute efter mycket god kvalitet och kostnaden är inget hinder. Ge mig lite tips och råd, tack!

NK har någon slags promotion för grejor rån WMF just nu, kan vara värt att kolla upp.

Däremot har de rätt begränsat med allt det andra du letar efter, speciellt när det gäller porslin (såvida du inte är ute efter Versacetallrikar för 900 spänn eller nåt). De enda tillverkare som har vettig representation på NK är Pillivuyt (vars grejor har lite för grov finish för min smak), Villeroy&Boch samt iitala. Jag skulle nog besöka Cordon Bleu på Vasagatan först innan jag hankade mig vidare till NK. De har en del rik

Man får se upp när det gäller belagda pannor (Nån undersökning nyligen visade att 1200-pannor kunde vara skit), men med kastruller o.dyl är de flesta high-end-märken så bra att jag brukar låta estetiken avgöra. Det enda som egentligen är självskrivet är en emaljerad gjutjärnsgryta från Le Creuset.

Det finns även ett Cervera i NK-huset som har bättre urval av Rosenthalporslin än vad NK har.
Senast redigerad av Tjaeng 2009-04-20 kl. 21:28.
Citera
2009-04-20, 22:20
Medlem
Cantorass avatar
Gas + gjutjärnswoken från Le Creuset är en drömkombination - den överlägset bästa stekpanna jag någonsin har testat. Perfekt att steka kött i - inte bara för att "woka".
Citera
2009-04-20, 22:29
Medlem
Tjyvass avatar
En lergryta från Römertopf är ju alltid bra att ha i köket. Ska du ha bestick också? http://www.matsilver.se/Hem.asp
Senast redigerad av Tjyvas 2009-04-20 kl. 22:36.
Citera
2009-04-20, 23:39
Medlem
Riddarens avatar
Här har du det bästa: http://www.demeyere.be/default.asp?SLID=1

Kör själv på deras induktionspannor.

Mixa upp med några gjutjärnare från Skeppshult och några vackra kopparpannor. Demeyeres pannor spöar egentligen vilken kopparpanna som helst men ibland spelar sådant ingen roll, ibland vill man segla trä även fast kolfiber är snabbare.
Citera
2009-04-21, 11:43
Medlem
xallos avatar
Strålande, är det någon som vill tillägga någonting?
Citera
2009-04-21, 12:23
Medlem
MisterNices avatar
Fissler Original Pro. Pannor och kastruller är mycket trevliga och stinker kvalitet.

Demeyeres sauteuser ser optimala ut.
Citera
2009-04-21, 12:42
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
jag tänkte göra en raid på NK i helgen.

Varför NK? När jag har varit där och jagat köksgrejor har deras utbud varit rätt så torftigt
Citera
2009-04-21, 13:35
Medlem
Jag har ett par kastruller från schweiziska Spring. Helkapslad botten, skarvfri och rundad på in- och utsida. Inga genomgående nitar, handtaget är svetsat. Locket har så fin passning att det suger fast om man låter det sitta helt på när grytan kallnar. Det känns som att de kommer överleva mig och fler därtill.
Citera
2009-04-21, 13:37
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Varför NK? När jag har varit där och jagat köksgrejor har deras utbud varit rätt så torftigt

Instämmer, finns många butiker som är bra mycket bättre än NK på husgeråd. Men för att komma till saken så har Riddaren redan sagt det mesta och jag instämmer att några kopparpannor bör du ha. Nere i Paris har jag en favoritaffär som heter E. Dehillerin som säljer grymt sjysta kastruller och pannor, främst i koppar. Om du inte har lust att ta en weekend till Paris så kan du gå in på deras hemsida (http://www.e-dehillerin.fr/en/index.php) och beställa därifrån.
Citera
2009-04-21, 15:10
Medlem
xallos avatar
Det behöver inte nödvänditvis vara Nk men det är skönt att handla allt på ett och samma ställe och sedan få det hemskickat, det är ju inte direkt så att man orkar släpa på allt själv.
Citera
2009-04-21, 15:35
Medlem
Snövits avatar
Jag har köpte Eva Trios servis för att den är vit stilren och tål massor. Jag är supernöjd och rekommenderar den varmt. Jag har haft den snart ett år och man kan köra samtliga delar i ugn och ta dem direkt från frysen till värme utan att det blir problem. Inget har blivit chippat i diskmaskinen eller vid användning heller.

Vet inte om NK för Eva Trio men jag vet att de har Eva Solo som är samma design men annat varumärke och produkter.

www.evatrio.dk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in