Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Tack så hemskt mycket för alla bra förslag.
Jag har redan Orrefors 'Street'-serie men den känns en aning för gubbig, eller ungkarlaktig, för att ha som vardagsglas. Tittade på glas från Lalique och höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg deras priser, men jag gillade deras modeller. Inte roligt att tappa ett sådant när man diskar.
Av släktingar från USA har jag förstått att svenskt glas är väldigt eftertraktat då de köper på sig mängder när de kommer hit. Men hur är kvalitén på Orrefors och Kosta Boda jämfört med Hadeland och Riedel? Jag skulle inte ha något emot att köpa utländskt glas, mycket av ovan nämnda svensktillverkat glas har ganska tråkiga serier.
Vad säger ni om Villeroy & Boch?
De svenska glasbrukens styrka är väl framförallt att de har duktiga designers som gör snygga, lite annorlunda glas - av bra kvalitet.
Jag tror inte att du märker någon större skillnad i kvalitet mellan glasen. Köp den design du tycker är snyggast. Jag har en några orrefors och riedel vinum - bägge är tunna fina glas. Riedel är blykristall och borde vara något skörare, men jag har inte pangat något än.
Det är dock stor skillnad jämfört med billigare glas - jag tittade på Spiegelau Authentis innan jag köpte Riedelglasen och de är mycket grövre och klumpigare. (Spiegelau gör bättre glasserier än Authentis).
Villeroy & Boch är väl gubbiga, eller snarare tantiga om något? De gör väldigt traditionella glas - gillar man den typen är de väl ok, men jag tycker inte att de kan mäta sig med t ex Orrefors och Riedel när det gäller vinglas. De är dock jämförelsevis billiga.