• 1
  • 2
2009-04-20, 17:05
Medlem
Octavianuss avatar
Det är så att jag håller på med en konstruktion som ska besto mest av aluminium. Men vissa delar tänkte jag ha i stål, allt från rör till skruvar. Kanske ngt i rostfritt. Sen ska jag även ha vissa detaljer i mässing.

Aluminium löses ju upp (ngn elektrolys eller vad det är), när det är i kontakt med andra metaller, och det kommer vatten på. Speciellt koppar är ju av ondo.
Hur ska jag göra, tex skruvar osv, om jag ska ha metallskruvar mot aluminumen, eller aluminiumskruvar och stål ihop.

Jag gjorde en liten ritning så ni fattar lite vad jag e ute efter. Den ska inte se ut så här sen, men det är dessa delar med, bla. Stålbiten ska gå att dra in och ut, sen skruvas åt med skruven. Mässingen ska gå att snurra runt lite, om man lättar på en skruv.

Så hur ska jag göra för att detta ska funka, utan att alun blir sabbad?
Tänkte man kunde måla sakerna, men går ju inte vid skruvar osv. Färgen skav ju av. Vill ha sakerna antingen i ursprungsfärg, eller i mattsvart.

Jag har funderat på sådan färg som vissa metall strukturer har,s om e omöjlig att skava bort, men de har jag fått för mig att man lägger i ngt bad sen kopplar på ström, och det uppstår ngn elektrolys. Men jag har noll koll, vet inte ens vad det kallas.

Alla tips ni kan ge är välkomna, ligger inlägget i fel forumdel, flytta den bara.
http://img.photobucket.com/albums/v6.../Alustlmss.png
Senast redigerad av Octavianus 2009-04-20 kl. 17:23.
Citera
2009-04-20, 17:16
Medlem
Colossuss avatar
Jag tror du missade bilden, för jag hittar den inte
Citera
2009-04-20, 17:23
Medlem
Octavianuss avatar
här e den http://img.photobucket.com/albums/v6.../Alustlmss.png
Citera
2009-04-20, 18:46
Medlem
Ett smart alternativ är att belägga aluminiumet med en anodisering vilket gör den mer korrosionsbeständig. Läs mer på:

http://www.profilgruppen.se/?id=726&...l2=550&ctx=550

och sapa.se
Citera
2009-04-20, 19:21
Medlem
Octavianuss avatar
om jag fattar det rätt, så kan man alltså använda rostfritt stål. Då kan man ju ha det som skruvar och bultar, emellan. Funkar ju på vissa delar iaf.
Citera
2009-04-20, 19:33
Medlem
Sobes avatar
Får man fråga varför du måste ha ha några delar av AL? Själv skulle jag kört allt i rostfritt och antingen borstat eller putsat upp det.

Förresten får man vara så fräck att fråga vad det ska bli?
Citera
2009-04-20, 20:44
Medlem
Octavianuss avatar
kan tyvär inte avslöja vad det ska bli. Men anledningen av alu, är att det ska bli en ganska stor konstruktion, som ska väga så lite som möjligt, så den ska vara lätt att ta med.
Citera
2009-04-20, 21:00
Medlem
Sobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
kan tyvär inte avslöja vad det ska bli. Men anledningen av alu, är att det ska bli en ganska stor konstruktion, som ska väga så lite som möjligt, så den ska vara lätt att ta med.

Försök då köra allt i AL, ser inget skäl förutom priset varför du ska blanda så många olika metaller/legeringa. Kommer dock bli märke i den där rörbiten som du ska spänna med en skruv. Ska du göra konstruktionen själv eller? Annars så kan ju säkert någon lokal smedja/Mekanisk verkstad kapa upp bitarna till dig. De brukar även ha en del olika bitar kvar som blivit över från andra jobb.
Citera
2009-04-20, 21:28
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
om jag fattar det rätt, så kan man alltså använda rostfritt stål. Då kan man ju ha det som skruvar och bultar, emellan. Funkar ju på vissa delar iaf.

RF är hyfsat, men i salta miljöer får man ändå aluoxidering. Man bör inte ha små gängor (under M6) för risk att de försvinner med tiden. Detta är ett vanligt problem på segelbåtar. Man monterar detaljer på AL-master med nitar i MONEL, en legering som påverkar AL mindre än vanlig RF.

/capmac
Citera
2009-04-20, 22:09
Medlem
Octavianuss avatar
Nja,av vissa anledningar går det inte att ha allt i bara alu. Stålet kanske jag kan byta mot alu, men mässingen går inte, den måste vara där.
Men hur starkt är alu egentligen, anledningen att det ska vara stål i vissa bitar är pga att det är mkt starkare.

Saken ska inte utsättas för vatten, om det inte kommer fukt eller lite regn osv på den, men ingen salt miljö eller dylikt. Men om jag kör med rostfritt, hur känsligt är det då. Om det oxiderar bort på 100 år, spelar inte så stor roll. Men måste ju hålla ett tag iaf.
Aluminium skruvar osv, finns det, och hur hållbart är det i såndant fall? Men fortfarande blir ju problemet där att när man skruvar i och ur dem, så nöts ju oxidlagret bort varje gång, och alun försvinner.

går det att svetsa fast alu med rostfritt, eller e det super special för att åstadkomma det?
Citera
2009-04-20, 22:26
Medlem
Det vore mycket enklare om du förklarade vad grejen ska göra - om den ska skavas, glidas mot sig själv eller något liknande. På så vis kan man motivera andra metallval än de du har gjort.
Citera
2009-04-20, 22:26
Medlem
Octavianuss avatar
Jag tänkte, vad kostar delar i rostfritt. Tänkte om jag kan byta ut allt jag tänkte i stål till rostfritt. Så slipper jag ju problem med rost också. Sen e det ju snyggare. Kan man köpa fyrkantsprofiler i rostfritt, och vad kostar det, svindyrt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in