Det är så att jag håller på med en konstruktion som ska besto mest av aluminium. Men vissa delar tänkte jag ha i stål, allt från rör till skruvar. Kanske ngt i rostfritt. Sen ska jag även ha vissa detaljer i mässing.
Aluminium löses ju upp (ngn elektrolys eller vad det är), när det är i kontakt med andra metaller, och det kommer vatten på. Speciellt koppar är ju av ondo.
Hur ska jag göra, tex skruvar osv, om jag ska ha metallskruvar mot aluminumen, eller aluminiumskruvar och stål ihop.
Jag gjorde en liten ritning så ni fattar lite vad jag e ute efter. Den ska inte se ut så här sen, men det är dessa delar med, bla. Stålbiten ska gå att dra in och ut, sen skruvas åt med skruven. Mässingen ska gå att snurra runt lite, om man lättar på en skruv.
Så hur ska jag göra för att detta ska funka, utan att alun blir sabbad?
Tänkte man kunde måla sakerna, men går ju inte vid skruvar osv. Färgen skav ju av. Vill ha sakerna antingen i ursprungsfärg, eller i mattsvart.
Jag har funderat på sådan färg som vissa metall strukturer har,s om e omöjlig att skava bort, men de har jag fått för mig att man lägger i ngt bad sen kopplar på ström, och det uppstår ngn elektrolys. Men jag har noll koll, vet inte ens vad det kallas.
Alla tips ni kan ge är välkomna, ligger inlägget i fel forumdel, flytta den bara.
http://img.photobucket.com/albums/v6.../Alustlmss.png