2009-04-20, 22:27
Medlem
Hur stor ska den vara?
Citera
2009-04-20, 22:32
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Det vore mycket enklare om du förklarade vad grejen ska göra - om den ska skavas, glidas mot sig själv eller något liknande. På så vis kan man motivera andra metallval än de du har gjort.

Tyvär kan jag inte det. Det hade nog inte hjälpt ändå, då det är lite utav en "uppfinning", så ingen hade fattat vad jag bygger ändå. Men det blir överlag de delar som jag beskrivit i min superfina skiss.
Men det kommer nog blir ngn form av "glidplast" mellan balkarna. Sen kommer det blir ngn form av teleskopgrej, med flera alurör i varandra. Sen vet jag att det blir spår om man bara drar i en skruv där. Ska se om jag kan lösa det på ngt vis. Gör ngn form av fyrkantig slangklämma, i rostfritt, som man kan dra åt kanske.

Mässingsgrejerna kan sitta en bit från alun, så om jag fäster de i rostfritt kanske det kan gå.

Men som sagt, jag har inte så bra koll på alus egenskaper.
Citera
2009-04-20, 22:36
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Hur stor ska den vara?

Tja svårt att säga. Men "teleskopet" ska väll utdraget bli kanske fyra-fem meter. JAg tänker mig tre sektioner, möjligen fyra.
Citera
2009-04-20, 22:39
Medlem
Korrision fungerar som så att det angriper den svagaste metallen först.

Så du skulle ju kunna montera fast en anod lite diskret, då försvinner den först, finns på t.ex biltema.
Citera
2009-04-20, 22:43
Medlem
Sobes avatar
Du kan som sagt hitta mycket användbara bitar på den lokala smedjan även i rostfritt och AL, där kan du nog också få ett rimligt pris.

Metallskrotar är ett annat ställe jag skulle kollat upp om jag var du. Har köpt lite i Malmö på en skrot och där fanns containrar fulla med både rostfritt och AL i alla olika längder och dimensioner. Där kan du säkert också förhandla fram ett bra pris.

Försök verkligen undvika att beställa ett helt längde vilket du förmodligen kommer få göra om du går till nån järnhandel, blir svindyrt kan jag lova
Citera
2009-04-20, 22:47
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobe
Du kan som sagt hitta mycket användbara bitar på den lokala smedjan även i rostfritt och AL, där kan du nog också få ett rimligt pris.

Metallskrotar är ett annat ställe jag skulle kollat upp om jag var du. Har köpt lite i Malmö på en skrot och där fanns containrar fulla med både rostfritt och AL i alla olika längder och dimensioner. Där kan du säkert också förhandla fram ett bra pris.

Försök verkligen undvika att beställa ett helt längde vilket du förmodligen kommer få göra om du går till nån järnhandel, blir svindyrt kan jag lova
Hmm, skrot säger du. Var hittar man sådana som tillhandahåller just sådana delar? Jag bor i uppsala.
Lätt att hitta bilskrotar, eller är det de som har sådana saker jag vill ha också?
Citera
2009-04-20, 23:46
Medlem
Sobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Hmm, skrot säger du. Var hittar man sådana som tillhandahåller just sådana delar? Jag bor i uppsala.
Lätt att hitta bilskrotar, eller är det de som har sådana saker jag vill ha också?

Nu har jag mest koll på skrotar här nere i Skåne men finns säkerligen flera st uppe där du bor med. Pröva sök efter metallskrotar på Eniro eller något liknande.
Finns säkert någon som vänlig själ som kan ge dig något tips

Annars så kolla den lokala smedjan, har själv jobbat på en och vi hade allt möjligt material som blivit över från andra jobb, mycket spillbitar.

Men ska du ha långa bitar typ över tre-fyra meter så får du nog beställa det från någon järnhandel eller genom någon smedja. Tyvärr är det rätt dyrt. Speciellt rostfritt. Det leverras för det mesta i sexmeters längder.
Citera
2009-04-21, 06:52
Medlem
snartsomdus avatar
ÅH ännu ett nytt litet arbete.

Rostfritt har ett relativt högt kilopris, om det är rördetaljer som du efterfrågar så kan jag hjälpa dig med dagsaktuella priser från de största grossisterna, plåt med för den delen och även detaljer.

Lycka till.
Citera
2009-04-21, 08:29
Medlem
Octavianuss avatar
hehe, alla mina små projekt är samma. Allt ska tillslut bli en sak.

Det jag behöver i alu, är fyrkantsrör i olika dimensioner på ca drygt en meter styck. De har jag rätt bra koll på vad de kostar.

Den rostfria biten ska vara ca en dryg meter. Det den ska göra är att sitta fast med ca 1-2dm i ena ändan och en meter bort orka hålla upp kanske 20-30 kilo en meter bort i den andra, utan att det blir svajigt, den går även att ha i alu, men tror det blir för svajigt. Men vet inte.

den ska ha en sida på ca 40mm, vet inte hur tjockt den ska vara dock. kanske 3 mm? Vad skulle en sådan kosta?
Citera
2009-04-21, 09:26
Medlem
Octavianuss avatar
jag gjorde en ny ritning, mer hur den ska se ut. Dock är det ganska många mer delar osv som ska på, men det är detta som är det jag funderar på hur jag ska lösa.
http://img.photobucket.com/albums/v6...rk/Ritning.png

Som ni då ser är det ngn form av teleskopgrej, som ska dras ut. Jag tänkte ha glidplast mellan rören så det inte sliter på metallen. Hur den ska fästas vet jag inte, jag ritade nitar på bilden, men e tvekis om det funkar, limma kanske.
Skruvarna som drar åt sakerna så de fastnar i utdraget läge vet jag inte heller. Jag glömde visst en vid den rostfria profilen.

Iaf, alurören ska bestå hade jag tänkt av fyrkantsprofil där den största har sidan 100mm, och godstjocklek på 3mm. Nästa 90mm, tjocklek 3mm. Nästa 80 mm, tjocklek 3mm. tror ni det blir bra? Får inte blir svajigt.
Från ballanspunkten ut till tippen på aluteleskopet blir det ca 4 meter.

Så alla förslag osv på hur jag ska göra är välkomna, alla tips ni kommer på vill jag ha. Är det ngt ni inte fattar så fråga bara.
Citera
2009-04-21, 14:30
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
j
Som ni då ser är det ngn form av teleskopgrej, som ska dras ut. Jag tänkte ha glidplast mellan rören så det inte sliter på metallen. Hur den ska fästas vet jag inte, jag ritade nitar på bilden, men e tvekis om det funkar, limma kanske.

Är det fråga om en teflonliknande plast går det inta att limma men det går bra att gänga och skruva fast den.
Citera
2009-04-21, 15:15
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Är det fråga om en teflonliknande plast går det inta att limma men det går bra att gänga och skruva fast den.

jag har ingen aning om vad det ska vara för plast. Det hade jag också hoppats få hjälp med. Men det behöver inte glida hur bra som helst, bara man får ut den någorlunda lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in