Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-20, 14:38
  #1
Medlem
-ELF-s avatar
Kan man få automatisk radbrytning med css?
Problemet är det att texten i ett element är längre än själva elementet och går då utanför elementet.
Jag har satt max-width:700px; på elementet, men det bryr sig ju inte om texten.
I det här fallet råkar elementet vara <td></td>.
Citera
2009-04-20, 15:19
  #2
Medlem
-bullshit-

Edit: nä.. det var inte så. Du kan antigen gömma det med Overflow:hidden;
eller så kan du göra det i php.

Finns en css lösning men kommer inte på det D:
__________________
Senast redigerad av Kwaa 2009-04-20 kl. 15:35.
Citera
2009-04-20, 16:59
  #3
Medlem
PungPillarens avatar
overflow-x: hidden;
Citera
2009-04-20, 21:12
  #4
Medlem
-ELF-s avatar
Hidden är ju inte bra. Då syns ju inte allt. Men det går ju att använda scroll som nödlösning. Om jag inte hittar css kod eller kommer på hur jag ska göra i php.
Citera
2009-04-20, 22:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Hidden är ju inte bra. Då syns ju inte allt. Men det går ju att använda scroll som nödlösning. Om jag inte hittar css kod eller kommer på hur jag ska göra i php.
Kod:
$text nl2br($text); # kanske :'3 
Citera
2009-04-21, 14:45
  #6
Medlem
f.d. pzhukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwaa
Kod:
$text nl2br($text); # kanske :'3 

nl2br() ersätter bara nyradstecknet '\n' med ett <br> (eller <br />), helt oanvändbart i detta fall såvida TS inte har problem med det också.

Det du kan göra är att använda wordwrap i css, dock har jag för mig det bara funkar i IE.

EDIT:
Vill du få det att fungera i alla läsare så har du två alternativ:
Använd detta skript.

Eller inkludera ett "null-längd" tecken efter varje bokstav i din text, förslagsvis denna: &# 8203; (utan mellanslaget). Dessa tecken fungerar på så sätt att dom tar ingen plats så länge dom inte stöter på en "vägg", när dom gör det så skapas ett nyradstecken.
__________________
Senast redigerad av f.d. pzhukke 2009-04-21 kl. 15:27.
Citera
2009-04-21, 15:13
  #7
Moderator
Protons avatar
Kan ju bvara bra att veta att \t är tab och inte ekvivalent med \n eller till å med \r\n
Citera
2009-04-21, 15:27
  #8
Medlem
f.d. pzhukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Kan ju bvara bra att veta att \t är tab och inte ekvivalent med \n eller till å med \r\n
Oj ledsen för det, skrev i all min hast.
Citera
2009-04-21, 20:06
  #9
Medlem
-ELF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f.d. pzhukke
nl2br() ersätter bara nyradstecknet '\n' med ett <br> (eller <br />), helt oanvändbart i detta fall såvida TS inte har problem med det också.

Det du kan göra är att använda wordwrap i css, dock har jag för mig det bara funkar i IE.

EDIT:
Vill du få det att fungera i alla läsare så har du två alternativ:
Använd detta skript.

Eller inkludera ett "null-längd" tecken efter varje bokstav i din text, förslagsvis denna: &# 8203; (utan mellanslaget). Dessa tecken fungerar på så sätt att dom tar ingen plats så länge dom inte stöter på en "vägg", när dom gör det så skapas ett nyradstecken.
Det är något i stil med word-wrap jag har letat efter. Men det fungerar varken i IE eller FF. Får vänta till CSS2 blir lite mer kompatibelt med alla webbläsare (Om jag fortfarande kommer ihåg sidan jag gör )...
Men jag tackar och bugar. Jag ska teta med "null-längds" tecken. Får loopa igenom all text.
Citera
2009-04-22, 15:33
  #10
Medlem
-ELF-s avatar
Jag kom på en sak idag... Jag behöver ju egentligen ingen word-wrap eller liknande.
När jag testade nyhetspostningen på sidan så skrev jag helt enkelt en j*vl* lång rad med a:n.
Jag testade samma sak idag, men använda nu ett mellanslag mitt i raden. Nu blev det helt plötsligt radbrytning vid mellanslaget.
Så det är ju inga problem med det. Det var ju bara jag som inte tänkte mig för
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback