2013-04-28, 19:01
Medlem
All1s avatar
Den försvunne - Franz Kafka.

Rätt så underhållande bok om en tonåring som ensam kommer från Europa till Amerika och får vara med om både det ena och det andra.
Citera
2013-04-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Precis påbörjat Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg

Du har magisk läsning framför dig
Citera
2013-04-28, 22:12
Medlem
Northwest-Passages avatar
Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg.
Citera
2013-04-28, 22:16
Medlem
lendrygghs avatar
Dumskallarnas sammansvärjning. Hade nog för höga förväntningar, vilka jag beskyller bokens omsalgsomdömen för. Inte gaprolig än så länge (läst halva); vill att den ökar i tempo snart.
Citera
2013-04-28, 22:36
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All1
Den försvunne - Franz Kafka.

Rätt så underhållande bok om en tonåring som ensam kommer från Europa till Amerika och får vara med om både det ena och det andra.

Bakhålls senaste utgivning?
Citera
2013-04-28, 23:03
Medlem
All1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Bakhålls senaste utgivning?
Ja, precis. (Om den från 2005 nu är den allra senaste?)

Vad tänkte du på?
Citera
2013-04-28, 23:44
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ja, precis. (Om den från 2005 nu är den allra senaste?)

Vad tänkte du på?

Var mest nyfiken och Bakhålls släpp av Kafka är riktigt bra, dock är Amerika (som boken hette länge innan den fick namnet du anspelade på) den enda boken av Kafka som finns tillgängliga på svenska som jag ännu inte har läst.

Fin avatar på Nick Drake också och vill samtidigt passa på att välkomna dig till forumet!
Citera
2013-04-29, 01:18
Medlem
Benny.Monsterkuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiv3r
Du har magisk läsning framför dig
Tycker den är lite överskattad (men det tycker jag om all kärlekslitteratur) och föredrar Doktor Glas om det ska vara Söderbergarn.

Har själv precis börjat läsa lite i Röda rummet, det står mellan den och Karolinerna II.
Citera
2013-04-29, 04:12
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny.Monsterkuk
Tycker den är lite överskattad (men det tycker jag om all kärlekslitteratur) och föredrar Doktor Glas om det ska vara Söderbergarn.

Håller verkligen med.

Här rullar Conn Igguldens femte bok i Djingisserien vidare i bilen, blandat med Fredrik och Filips Tårtgeneralen, beroende på bilsällskap. Det är en fullkomligt surrealistisk upplevelse att kastas mellan Torsten Wahlunds djupa röst och Fredriks öronskärande pipighet. Rent litterärt är Tårtgeneralen en total bagatell och den är inte speciellt rolig heller. Trots att jag vanligtvis gillar F&F.

Har i övrigt nyss läst ut Bli en överlevare! av Ben Sherwood. Tänkte först att det var ännu en klassisk amerikansk självhjälpsbok, men lockades patetiskt nog ändå av titeln. Och visst är det en amerikansk självhjälpsbok, men av det mer positiva slaget. Boken innehåller många gripande personöden, mirakulösa räddningar och bittra slut.
Och det är faktiskt rätt tankeväckande att fundera på vilken attityd man själv har till överlevandets ädla konst. Är man den som blir stående fastfrusen som en orörlig marmorstod medan Estonia sjunker, eller är man den som står och sliter i en flotte och vägrar att ge upp innan man verkligen är död?

Som det anstår en bok av denna typ finns det givetvis en hemsida med ett (gratis) överlevartest:
www.SurvivorProfiler.org/GetCode

Mina tre starkaste överlevnadsegenskaper är enligt testet anpassningsförmåga, kärlek och instinkt. Låter toppen, eller hur
Citera
2013-04-29, 10:11
Medlem
tions avatar
Jag har precis läst klart "Entangled" av Graham Hancock och kan ju säga att jag knappt kan bärga mig till den andra boken kommer ut!
Citera
2013-04-29, 18:43
Medlem
All1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Var mest nyfiken och Bakhålls släpp av Kafka är riktigt bra, dock är Amerika (som boken hette länge innan den fick namnet du anspelade på) den enda boken av Kafka som finns tillgängliga på svenska som jag ännu inte har läst.

Fin avatar på Nick Drake också och vill samtidigt passa på att välkomna dig till forumet!
Jaha, okej. På så vis. Vilka av hans verk gillar du bäst?

Ska själv läsa Processen efter att jag är klar med denna.

Trevligt med en Nick Drake-beundrare förresten, och tack så mycket.
Citera
2013-04-30, 12:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jaha, okej. På så vis. Vilka av hans verk gillar du bäst?

Svårt att bara välja en men om jag nu blir tvungen till en så blir det Förvandlingen jag gillar mest, tätt följt utav Processen och hans dagböcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in