Citat:
Ursprungligen postat av Benny.Monsterkuk
Tycker den är lite överskattad (men det tycker jag om all kärlekslitteratur) och föredrar Doktor Glas om det ska vara Söderbergarn.
Håller verkligen med.
Här rullar Conn Igguldens femte bok i Djingisserien vidare i bilen, blandat med Fredrik och Filips Tårtgeneralen, beroende på bilsällskap. Det är en fullkomligt surrealistisk upplevelse att kastas mellan Torsten Wahlunds djupa röst och Fredriks öronskärande pipighet. Rent litterärt är Tårtgeneralen en total bagatell och den är inte speciellt rolig heller. Trots att jag vanligtvis gillar F&F.
Har i övrigt nyss läst ut Bli en överlevare! av Ben Sherwood. Tänkte först att det var ännu en klassisk amerikansk självhjälpsbok, men lockades patetiskt nog ändå av titeln. Och visst är det en amerikansk självhjälpsbok, men av det mer positiva slaget. Boken innehåller många gripande personöden, mirakulösa räddningar och bittra slut.
Och det är faktiskt rätt tankeväckande att fundera på vilken attityd man själv har till överlevandets ädla konst. Är man den som blir stående fastfrusen som en orörlig marmorstod medan Estonia sjunker, eller är man den som står och sliter i en flotte och vägrar att ge upp innan man verkligen är död?
Som det anstår en bok av denna typ finns det givetvis en hemsida med ett (gratis) överlevartest:
www.SurvivorProfiler.org/GetCode
Mina tre starkaste överlevnadsegenskaper är enligt testet anpassningsförmåga, kärlek och instinkt. Låter toppen, eller hur