2012-08-25, 02:56
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Samtal i Katedralen av Mario Vargas Llosa som jag tack vare tips från Shalashaska i rea-tråden fick tag i (inbunden) för 44 kronor på adlibris.
Kul att vara till nytta.

Själv blev jag nyss klar med Svante Nordins Humaniora i Sverige : framväxt guldålder kris.
Nu blir det Göra ont : litterär metafysik av Anders Johansson.
Citera
2012-08-25, 09:39
Medlem
Ah, tänkte precis införskaffa den för egen del. Hur tyckte du att den var? Avslutade hans bok Från Hägerström till Hedenius inatt och fick i vanlig ordning mersmak på den syrliga lite lätt smackande tonen.

Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Kul att vara till nytta.

Själv blev jag nyss klar med Svante Nordins Humaniora i Sverige : framväxt guldålder kris.
Nu blir det Göra ont : litterär metafysik av Anders Johansson.
Citera
2012-08-25, 09:56
Medlem
FDYs avatar
Jag läser just nu "Jag är Zlatan Ibrahimovic".

Plöjt igenom cirka 1/3 av boken än så länge och är positivt överraskad. Betalade 99kr för boken och den är väl värd pengarna. Rekommenderas för personer som inte har läst den.
Citera
2012-08-25, 15:54
Medlem
JoyDivisi0ns avatar
Systrar emellan av Kristin Hannah. Fick faktiskt boken av min syster för något år sedan men har inte blivit av att läsa den förrän nu. Har läst drygt hundra sidor, så är väl lite mindre än en tredjedel igenom. Boken verkar bra så långt, gick väldigt snabbt att komma in i boken!
Citera
2012-08-25, 15:57
Medlem
Ska börja läsa Stäppens krigare nu. Var och lånade den på biblioteket idag. Läser nästan aldrig romaner men blev rekommenderad att läsa denna!
Citera
2012-08-25, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dtotheb
Ska börja läsa Stäppens krigare nu. Var och lånade den på biblioteket idag. Läser nästan aldrig romaner men blev rekommenderad att läsa denna!

Mycket bra bok, även om jag föredrar Caesar-serien av samma författare.
Citera
2012-08-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Mycket bra bok, även om jag föredrar Caesar-serien av samma författare.

Faktiskt hade denna personen som rekommenderade Stäppens Krigare även läst Caesar-serien. Han läste Caesar-serien först och tänkte "wow, vilket mäktigt rike". Sen när han läste Djingis-böckerna insåg han hur mycket mäktigare Djingis Khans rike var :P.

Jag funderade faktiskt på att låna Caesar-serien, men det landade på Djingis-serien istället
Citera
2012-08-25, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dtotheb
Faktiskt hade denna personen som rekommenderade Stäppens Krigare även läst Caesar-serien. Han läste Caesar-serien först och tänkte "wow, vilket mäktigt rike". Sen när han läste Djingis-böckerna insåg han hur mycket mäktigare Djingis Khans rike var :P.

Jag funderade faktiskt på att låna Caesar-serien, men det landade på Djingis-serien istället

Tja, det är ju såklart individuellt men låter lite tunt att läsa böcker efter hur mäktiga huvudpersonernas riken är? Hur som helst tycker jag att karaktärsutvecklingarna i Kejsarserien är extremt välgjorda och väldigt intressanta att följa. Samtliga karaktärer utvecklar egenskaper, både bra & dåliga, som man som läsare kommer att störa sig på. Det är väldigt intressanta intriger emellan personerna, senaten och annat löst folk samt såklart - spännande fältslag. I Djingis-serien hittar vi enligt mig bara en av dessa punkter i berättelsen, nämligen spännande fältslag och strider. Striderna är något intressantare i Djings-berättelsen, men saknar de personliga intrigerna som gör Kejsarserien till en såpass mästerlig serie. Men det är klart, båda serierna är läsvärda och du kommer nog uppskatta "Stäppens Krigare" i vilket fall som helst.
Citera
2012-08-26, 00:56
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
När vi ändå är inne på temat kan jag rekommendera Djingis Khan av John Man, som jag för tillfället läser. Underfundig och upplysande läsning!
Citera
2012-08-26, 01:06
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Ah, tänkte precis införskaffa den för egen del. Hur tyckte du att den var? Avslutade hans bok Från Hägerström till Hedenius inatt och fick i vanlig ordning mersmak på den syrliga lite lätt smackande tonen.
Jag tycker absolut du ska läsa den. Mycket informativ och lärorik.
Dock kanske vissa skulle invända det lilla formatet för ett så monumentalt ämne som "Humaniora i Sverige". Dessutom ganska partisk i sin bedömning av post 68-rörelsen (Även om jag håller med om Nordins ogillande så kan det ej kommas ifrån att det ibland blir en partsinlaga).
Men läs den!

Johanssons bok var snabbt avklarad. Nu blir det den nyss utkomna The Fourth Political Theory av Alexander Dugin.
Citera
2012-08-26, 01:23
Medlem
Voodooprastens avatar
H.P. Lovecraft's Necronomicon

En samling av hans "bästa" noveller. Lite jobbigt ibland eftersom karln skriver på gammel-engelska, men det har ändå en betydande faktor för det förmedlar en sådan känsla till läsaren. Varmt rekommenderad för alla skräck/sci-fi entusiaster.
Citera
2012-08-26, 01:25
Medlem
EdwardWs avatar
Pluras självbiografi, Resa genom ensamheten. Älskar't!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in