2012-03-05, 17:34
Medlem
elopis avatar
Jag har precis börjat läsa Anna Jörgensdotters Bergets döttrar och tror inte att jag kommer bli besviken. Har en förkärlek för skildringar av det svenska samhället (Tunström, Martinson o.s.v.) så det verkar falla mig precis i smaken! Tjoho!
Citera
2012-03-05, 17:39
Medlem
SmilingFacess avatar
How to raise the perfect dog/ Cesar Millan
Citera
2012-03-05, 18:19
Medlem
Levi, Primo - Är detta en människa? / Fristen

Efter många om och men tar jag till slut mig an denna mycket omtalade skildring. Nu återstår att se om den är så central i den europeiska litterära myllan som t.ex. Norén gjort gällande. Halvvägs igenom "Är detta en människa?" just nu, och den är helt klart lovande och bitvis riktigt bra.
Citera
2012-03-05, 19:34
Medlem
Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij, läser om den faktiskt. Blev helt fascinerad av den.
Var har alla ryssarna varit under min uppväxt?
Jag varvar den med Nick Perumovs Nekromantiker-serie, vilken emellanåt blir lite väl magstark och grafisk, då väljer jag att gå ner i tunnlarna med Artiom ett tag istället...
Citera
2012-03-05, 19:39
Medlem
Frisims avatar
Slog just igen Jane Eyre samt Sputnikälskling av Murakami. Grymt bra böcker bägge två, blev glatt överraskad av Jane Eyre, inte alls så seg som jag fått höra av andra.

Funderar nu på att slå upp antingen en till bok av Murakami; Fågeln som vrider upp världen eller om jag satsar på Romträsket av Hunter S. Thompson. Har även fått hem Det store gatsby som jag länge velat läsa. Men jag lugnar mig eventuellt med den då jag ganska nyligen blev klar med en klassiker, gäller att variera sig.
Citera
2012-03-05, 19:58
Medlem
Flickan som lekte med elden av Steig Larsson.

Läste precis ut Män som hatar kvinnor och blev imponerad så tänkte fortsätta och skumma mig igenom hela serien!
Citera
2012-03-05, 19:59
Medlem
kokort2s avatar
The last ringbearer, Yuri Eskovv. Kan starkt rekommenderas för LOTR-Fans!
Citera
2012-03-05, 21:23
Medlem
Alkuajatus - Urtanken, Livets lilla handbok. Författare Hannu
Intressant bok, är i kapitel Guide just nu, bok om livsåskådning, ger lite annorlunda angrepps vinklar till begrepp som sanning, lögn, vad är lögn. Beskriver hur vi tänker och använder oss av tankar, och hur tankar vi har påverkar mycket riktningen av vårat liv. Oavsett om vi kanske vill eller vill inte det.
Intressant läsning.

/Jimi
Citera
2012-03-05, 22:18
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiGHLEVEL
Flickan som lekte med elden av Steig Larsson.

Läste precis ut Män som hatar kvinnor och blev imponerad så tänkte fortsätta och skumma mig igenom hela serien!

De andra två böckerna håller inte alls samma nivå som den första boken. Så vore jag dig skulle jag skippa dessa.
Citera
2012-03-05, 23:10
Medlem
Sagan om Ringen på engelska på min surfplatta. Helt fantastiskt bok, läser på originalspråket och då jag var liten när jag läste dem fick jag ingen direkt insikt i världen och övrigt.
Citera
2012-03-06, 01:24
Medlem
bombaccis avatar
Tarzan of the apes av burroghes. Läst ca 80-90 sidor. Tycker tyvärr att boken känns ganska enformig än så länge. Jag är en stor djurälskare men den är inte speciellt spännande eller intressant. Det är inget bra tecken när man tänker på annat när jag läser eller hoppas läsa klart den snart så jag kan läsa någon intressantare bok.

Känndes lite be när Tarzan som tioåring med hjälp av en kniv dödar en stor gorillahane i dödlig strid. Tarzan får iofs ligga i sjuksäng hos sin chimpansmor, men lite be är det.

Klassisk skräplitteratur. Förmodligen tjännade Burroghes mer på sitt författarskap än Herman Melville ( Moby Dick), inger iofs lite hopp om att man kan tjänna pengar även på att skriva smörja

Hoppas den "onda" ormen kommer snart och att inte Tarzan dödar den på direkten.
Citera
2012-03-06, 05:09
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Neal Asher - The Voyage of the Sable Keech (Spatterjay 2)

http://www.amazon.co.uk/Voyage-Sable-Keech-Spatterjay/dp/1405001402/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1329416691&sr=8-4

fortsättning på The Skinner, som jag just läst ut och som var mycket underhållande.

och nu läser jag tredje delen, Orbus.

Vad ska man säga? Otroligt underhållande. Stridsrobotar med attityd!

Som en person skrev på amazon uk:
"I am pretty sure that Neal Asher was one of those little boys who delighted themselves by dumping all their toys onto the floor, organizing them into big set piece battles, and then gleefully and violently crashing them into each other while making extremely loud and repetitive explosion noises, followed by rattling death-gurgles deep in his throat. He obviously had a blast because he is still doing it today, now using books as his playground and canvas. Neal takes his intricate and well-develeped future societies and then starts smashing them with all the toys his imagination can build. Rogue AI warships, wormhole technology, time travel, deadly nanotech "Jain" plagues, ruling artifical intelligences, enigmatic aliens the size of small moons, evil giant crab-like aliens that consider humans a delicacy, mysterious dead alien civilizations, sentient combat drones, combat robots, cyborgs, vicious and deadly xeno-widllife, deadly weapons and armaments, and the biggest problem of all: our own human nature. Crazy terrorists, crazier religious cults, arms dealers, designer drugs, criminals, the whole panoply of human ills are every bit as much of a problem in the future as they are now. Asher builds a fascinating and interesting conventional future and then delights in splashing it with explosions and blood as humans, AIs, aliens, cyborgs, terrorists, and deadly fauna battle it out in non-stop, adrenalin-fueled, free-for-all and devil-take-the-hindmost action. These books are gritty, violent, and deliciously fun. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in