2010-03-07, 23:12
Medlem
Weejays avatar
Just nu läser jag, och reflekterar över:
Tranströmer - Den stora gåtan
Tranströmer - Sorgegondolen
Kristina Lugn - Lugn bara lugn
Öijer - Svart som Silver
Öijer - Trilogin
Citera
2010-03-08, 01:00
Medlem
Krellyans avatar
Läser Dave Duncans Upland Outlaws nu. Del två i fortsättningsserien A Handful of Men (fortsätter ifrån A Man of His Word). Började läsa igår, så det har inte hänt något än, men det är att vänta episk storytelling från Duncan, som vanligt.

För övrigt läste jag ut Neverwhere, av Neil Gaiman, häromdagen, och den kan jag varmt rekommendera! Förbannat jävla bra!
Citera
2010-03-08, 12:56
Medlem
flutts avatar
"Salvekvick och kvacksalveri: alternativmedicinen under luppen" av Simon Singh och Edzard Ernst - jag ÄLSKAR den! Mycket medicinhistoria, fakta och sköna kommentarer. Lär dig hur och varför akupunktur, homeopati och annat funkar... eller inte.

PS jag är glad att min kära yoga klarade granskningen
Citera
2010-03-08, 13:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krellyan
För övrigt läste jag ut Neverwhere, av Neil Gaiman, häromdagen, och den kan jag varmt rekommendera! Förbannat jävla bra!

Kul att du tyckte om den! Jag har läst den och en del av det gamla som Gaiman skrivit då jag gick i högstadiet för tio år sedan, men sedan Anansi Boys kom har jag inte läst någonting mera. Borde ta och läsa om Neverwhere och plöja det nya som han har skrivit.
Citera
2010-03-08, 19:25
Medlem
Brurs avatar
Gillar ju att läsa om svensk kriminalitet. är den som aldrig läste böcker i skolan och har liksom aldrig gjort det annars. MEN! de här böckerna gick ju liksom inte att sluta läsa!! (Har läst dom det senaste året)

* Snabba cash - Jens Lapidus. Vem har liksom inte hört om den? :S Min absoluta favorit. REKOMENDERAR!

* Aldrig fucka upp - Jens Lapidus. Fortsättningen på snabba cash. Inte lika bra som snabba cash men ändå en jävligt bra bok! REKOMENDERAR!

* Insidan - Skriven av Liam Norberg. mycket läsning om hur han hade det när han satt häktad på kronoberg och inte fick vara med på premiären av sökarna. Har en polare som sitter på kronoberg nu så jag gick upp dit med 4 böcker som han läst ut på 4 dagar. Han föredrog mest "Insidan" REKOMENDERAR!

* Det svarta spelet - Skriven av Daniel Nyhlén. Handlar om droger på stureplan. Själv tycker jag den är VÄLDIGT intressant. REKOMENDERAR!

* Svensk maffia - Matti Larsson, Lasse Wierup. Kartlägger och intervjuar personer från svenska kriminella gäng. lyssnade på ljudboken när jag var i thailand. Hehe några dagar skippade man stranden och utelivet och låg i sängen och lyssnade. REKOMENDERAR!

* Infiltratören - Lasse Wierup. Var ganska spännande i början men sen började den bli mer och mer tråkig så jag har för mig att jag inte läste slutet på den. NOT GOOD!

Vet att tråden handlar om vilken bok man läser nu men vill bara rekomendera några böcker som verkligen är värda att läsa.

Kind Regards!
Citera
2010-03-08, 20:11
Medlem
Rakiis avatar
Prickskytten av Lee Child för stunden, klart en av de bättre böckerna om f.d. militärpolisen Jack Reacher.
Citera
2010-03-08, 21:48
Medlem
Tölps avatar
Har precis börjat läsa På väg av Jack kerouac. Mycket lovande läsning än så länge. Lite jobbigt med alla städer och delstater som rabblas upp ideligen dock, men det får man väl ta
Citera
2010-03-08, 22:16
Medlem
MrJackssons avatar
Jag har haft svårt att få upp läsningen rätt länge nu, och jag skulle vilja plocka upp Fågeln som vrider upp världen för att börja läsa den, men eftersom jag behöver få upp läsningen igen med någonting mer lättläst, så ska jag nu börja läsa Om en Buick 8 av Stephen King.
Citera
2010-03-08, 22:25
Medlem
Mr.Atozs avatar
Har precis börjat läsa Revolvermannen, den första delen i Kings Det Mörka Tornet. Inte läst något av King förutom Det (som jag läste när jag var på tok för ung och helt ärligt inte förstod mycket av då) och Cujo, men jag snubblade av en slump över en text om Det Mörka Tornet förra veckan och då det visade sig vara fantasy med revolvermän i så kunde jag inte låta bli att ge den en chans, inte hunnit läsa så pass att jag hunnit skapa mig en god uppfattning av den ännu dock.
Citera
2010-03-08, 23:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
Jag har haft svårt att få upp läsningen rätt länge nu, och jag skulle vilja plocka upp Fågeln som vrider upp världen för att börja läsa den, men eftersom jag behöver få upp läsningen igen med någonting mer lättläst, så ska jag nu börja läsa Om en Buick 8 av Stephen King.

Vad Murakami beträffar så är han inte alls svår att läsa, känns som att folk får intrycket av att böcker som är tegelstenar per automatik är "svåra" böcker. Men kanske missuppfattade dig?
Citera
2010-03-08, 23:05
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Atoz
Har precis börjat läsa Revolvermannen, den första delen i Kings Det Mörka Tornet. Inte läst något av King förutom Det (som jag läste när jag var på tok för ung och helt ärligt inte förstod mycket av då) och Cujo, men jag snubblade av en slump över en text om Det Mörka Tornet förra veckan och då det visade sig vara fantasy med revolvermän i så kunde jag inte låta bli att ge den en chans, inte hunnit läsa så pass att jag hunnit skapa mig en god uppfattning av den ännu dock.
Du kommer inte att ångra dig! Revolvermannen är en sjukt bra bok, och jag kan intyga detsamma för del två, tre och fyra (dem som jag har läst).

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vad Murakami beträffar så är han inte alls svår att läsa, känns som att folk får intrycket av att böcker som är tegelstenar per automatik är "svåra" böcker. Men kanske missuppfattade dig?
Jag menade mer att den är sjuhundra sidor lång, och jag håller med dig. T.ex. så är Liftarens Guide till Galaxen en tegelsten, men den är nog bland det mest lättlästa som jag har läst.

För övrigt så har jag snart läst ut första kapitlet i Om en Buick 8. Den verkar chill och skriven på ett sådant typiskt, skönt Stephen King-sätt.
Citera
2010-03-08, 23:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
Jag menade mer att den är sjuhundra sidor lång, och jag håller med dig. T.ex. så är Liftarens Guide till Galaxen en tegelsten, men den är nog bland det mest lättlästa som jag har läst.

För övrigt så har jag snart läst ut första kapitlet i Om en Buick 8. Den verkar chill och skriven på ett sådant typiskt, skönt Stephen King-sätt.

Aha, så m.a.o. är det sidantalet som "avskräcker" dig i nuläget?

Måste flika in med att jag är i en likartad period som du just nu, haft svåra motivationsproblem för att få igång läsningen på allvar efter en tid. Att jag läste halva Bröderna Karamazov, tämligen helt ointresserad väckte ju inte direkt ambitionerna på att läsa till liv igen. Så jag gör som du, läser lättsamma böcker tills jag känner mig redo att hugga på de "tyngre" böckerna igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in