2010-02-05, 21:32
Medlem
Rakiis avatar
Läser Det av Stephen King, ligger på lite över trehundra sidor just nu och är väldigt nöjd.
Citera
2010-02-05, 22:45
Medlem
1905s avatar
Jag håller som bäst på att läsa General Pyotr Wrangels memoarer, From serfdom to Bolshevism.

En väldigt spännande bok om hur Ryssland förändrades under senare delen av 1800-talet och början av 1900-talet sett ur ögonen på en person som inte är kommunist.

Barndom och ungdomsbiten är särskilt intressant då mycket av det som står skrivet lika gärna kunde varit hämtat ur Krig och fred.

Andra delar verkar nästan som hämtat ur sagor. T.ex. hur hans afghanska granne (el. likande centralasiatiskt folk) blir ihjälslagen av sina livegna som han tidigare har tvingat stå i hans trädgård dag ut och dag in. Samma granne hade även ett harem för varje världsdel och ett särskilt tortyrhus...

Allt medan tiden går och Wrangel blir äldre så byts dessa nästan sagolika berättelser från det gamla Ryssland mot bittert medvetna iaktagelser av anarkister och revolutionärer.

Om man är intresserad av Rysk historia så är denna boken väl läsvärd för att få ett personligt perspektiv på händelserna i Ryssland i slutet av 1800-talet.
Citera
2010-02-05, 22:55
Medlem
Har precis läst klart Svitjods undergång och Sveriges födelse av Fredrik Lindström. Nu ska jag plöja igen stolthet och fördom och zombier av Jane Austen & Seth Grahame-Smith
Citera
2010-02-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Läser Det av Stephen King, ligger på lite över trehundra sidor just nu och är väldigt nöjd.

Trehundra sidor? Herregud vad fort du läser. Läser jag själv riktigt ihärdigt så har jag läst trehundra sidor på i alla fall ett par, tre dagar. Fast vi alla är ju olika.
Citera
2010-02-05, 23:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Trehundra sidor? Herregud vad fort du läser. Läser jag själv riktigt ihärdigt så har jag läst trehundra sidor på i alla fall ett par, tre dagar. Fast vi alla är ju olika.

Själv uppfattar jag mitt läsande som relativt långsamt, men det beror väl på att jag dragit ned hastigheten medvetet enbart för att mycket gick förlorat tidigare i en annan form av läsande. 300 sidor är dock inte mycket för min del, men jag läser väldigt många timmar om dagen rent generellt.
Citera
2010-02-05, 23:26
Medlem
Citat:
Själv uppfattar jag mitt läsande som relativt långsamt, men det beror väl på att jag dragit ned hastigheten medvetet enbart för att mycket gick förlorat tidigare i en annan form av läsande. 300 sidor är dock inte mycket för min del, men jag läser väldigt många timmar om dagen rent generellt.

Jo, jag förstår det. Själv läser jag kanske femtio sidor på morgonen, sen ägnar jag mycket tid vid datorn för att läsa femtio sidor på kvällen också. Ibland kan det bli mer, ibland mindre.
Citera
2010-02-05, 23:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jo, jag förstår det. Själv läser jag kanske femtio sidor på morgonen, sen ägnar jag mycket tid vid datorn för att läsa femtio sidor på kvällen också. Ibland kan det bli mer, ibland mindre.

Det låter väldigt sunt faktiskt, så slipper man överdriva sitt läsande i brist på annat att göra.
Citera
2010-02-05, 23:30
Medlem
Citat:
Det låter väldigt sunt faktiskt, så slipper man överdriva sitt läsande i brist på annat att göra.

Dock kanske jag skulle byta så att jag satt vid datorn en stund på morgonen, läsa hela dagen och sedan sitta vid datorn igen på kvällen. Jag sitter alldeles för mycket vid datorn och borde absolut ägna mer tid åt läsning.
Citera
2010-02-05, 23:30
Medlem
Weejays avatar
Citat:

Själv läser jag väldigt snabbt; folk säger att jag inte njuter när jag läser, vad vet folk om det?
Jag kör enkelt 20-40 sidor á ca 5 böcker per dag... (men så är min hjärna högpresterande 24/7 ungefär... utom när jag äter sömnmedicin) Sedan om det är sunt eller ej får andra bedöma...
Citera
2010-02-05, 23:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Själv läser jag väldigt snabbt; folk säger att jag inte njuter när jag läser, vad vet folk om det?

Har också fått höra det väldigt ofta i olika samband, därav väljer jag sällan att yttra mig om antalet sidor jag läst/läser under en normal dag.
Citera
2010-02-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Jag kör enkelt 20-30 sidor á ca 5 böcker per dag... Sedan om det är sunt eller ej får andra bedöma...

Jag kommer aldrig förstå hur man kan läsa fem böcker samtidigt. Jag håller mig alltid till en bok när jag läser, när jag sedan läst ut den tar jag en ny osv.

Jag skulle bara bli helt yr av att läsa 30 sidor ur fem olika böcker på en dag.
Citera
2010-02-05, 23:36
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Har också fått höra det väldigt ofta i olika samband, därav väljer jag sällan att yttra mig om antalet sidor jag läst/läser under en normal dag.

Jo jag håller oftast tyst om det; men här på FB är ett undantag

Citat:
Jag kommer aldrig förstå hur man kan läsa fem böcker samtidigt. Jag håller mig alltid till en bok när jag läser, när jag sedan läst ut den tar jag en ny osv.

Jag skulle bara bli helt yr av att läsa 30 sidor ur fem olika böcker på en dag.

Mja; vad ska man säga cerebral stimulans/njutning genom att läsa olika sorters genrer av böcker samtidigt? Kanske en form av masochism (vi äro alla masochister innerst inne )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in