2010-02-03, 13:15
Medlem
Just nu Bröderna Karamazov av Dostojevskij

För övrigt så har jag precis "läst ut" Timmen 25 av Virgil Gherghiou, vilken senare även filmatiserades med Anthony Quinn i huvudrollen. Hittar ingen diskussion om boken när jag gör en sökning här, men jag tipsar gärna om den. Men man får nog ta sig till ett antikvariat alt. bibliotek för att få tag på den. Nästa bok kan också tänkas bli något Östeuropesiskt, någa förslag? Helst ingen rysk, finländsk el. Milan Kundera dock.

Förresten så har jag läst diskussioner om dystopier härinne, Timmen 25 är en nog så fullgod dystopi för den intresserade. Tycker att boken hursomhelst är värd att nämnas, så nu är det gjort.
Citera
2010-02-03, 13:27
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Jag har läst första berättelsen ur Michael Giras "The Consumer" och jag bara vet att jag kommer älska allt som står i denna bok!

Samtidigt så läser jag:
Anastasia Wahl - Den Vidrige
Kobo Abé - Kartongmänniskan

och ska börja på
Elgard Jonsson - Tokfursten

Glömde att jag även läser JG Ballards Skändlighetsutställningen;
den var lite seg i mitten men när "Plan för mordet på Jaqueline Kennedy" drog igång med efterföljande avsnitt (bl.a. "Krash" och "Varför jag vill knulla Ronald Reagan") så blev det ordentligt intressant! Har bara någon sida kvar att läsa.

Wahls - Den Vidrige är utläst och var inte alls i min smak...
Citera
2010-02-03, 13:29
Medlem
listigts avatar
Läser "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist. Den är ganska bra, lite skräck inblandat i det hela vilket gör det hela mycket mer spännande.

Alla säger att filmen är sjukt bra så jag ska ta mig en titt på den någon dag, när jag läst ut boken.
Citera
2010-02-03, 18:05
Medlem
Rakiis avatar
Lånade Våtmarker av Roche på biblioteket idag. Är ganska tudelad till den, påminner en del om Hogg med alla äckelheterna men som med fallet sviktar boken ganska ordentligt då den samtidigt skall vara kritisk men svår att ta på allvar.
Citera
2010-02-03, 18:48
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Lånade Våtmarker av Roche på biblioteket idag. Är ganska tudelad till den, påminner en del om Hogg med alla äckelheterna men som med fallet sviktar boken ganska ordentligt då den samtidigt skall vara kritisk men svår att ta på allvar.

Ah den är lite som Hogg alltså... då blir det nog inte att läsa denna; Hogg var ingen favorit hos mig... Den var nog rent ut sagt rätt så... "dålig" (även fast jag ogillar att använda ordet "dålig" åt andras verk)
Citera
2010-02-03, 19:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Ah den är lite som Hogg alltså... då blir det nog inte att läsa denna; Hogg var ingen favorit hos mig... Den var nog rent ut sagt rätt så... "dålig" (även fast jag ogillar att använda ordet "dålig" åt andras verk)

Mja, jag uppfattar boken mer som ett stycke försök till ambitiös provokation utan att egentligen utveckla sig nämnvärt. Är mest att hela boken kretsar kring huvudpersonens störda världsbild således hennes sexuella preferenser...
Citera
2010-02-03, 19:25
Medlem
flutts avatar
Citat:
Mja, jag uppfattar boken mer som ett stycke försök till ambitiös provokation utan att egentligen utveckla sig nämnvärt. Är mest att hela boken kretsar kring huvudpersonens störda världsbild således hennes sexuella preferenser...

Håller med fullständigt. Det är så utstuderat wanna-be-provocerande att man inte ens orkar uppröras. Jag bara får känslan av att den Winona Ryder-söta Roche vill att alla ska säga "men hur kan en så eteriskt söt och underbar liten varelse som DU skriva en sån förfääääärlig bok?"

(eller så är jag bara en bitter gammal kärring som inte hajar grejen )
Citera
2010-02-03, 19:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flutt
Jag bara får känslan av att den Winona Ryder-söta Roche vill att alla ska säga "men hur kan en så eteriskt söt och underbar liten varelse som DU skriva en sån förfääääärlig bok?"

Exakt samma intryck som jag fick efter att ha sett författarporträttet på henne i boken. Vill man bli provocerad fast på mer naturliga sätt läser jag Houellelbecq i stället.
Citera
2010-02-03, 20:38
Medlem
Svejks avatar
Yacoubians hus av Alaa Al-Aswany
samt ett mycket intressant kriminalreportage kring en av polisen spaningsgrupper
Jakten på en mördare av Tobias Barkman
Citera
2010-02-03, 21:19
Medlem
loafmasters avatar
Imorse började jag på Gone baby, gone av Dennis Lehane. Än så länge (60 sidor) känns den precis som sina föregångare riktigt intressant. Dock tyckte jag nog inte att förra boken, Ingenting är heligt var lika bra som de två första böckerna i serien även om den självklart var riktigt spännande.
Citera
2010-02-03, 22:30
Medlem
flutts avatar
Citat:
Exakt samma intryck som jag fick efter att ha sett författarporträttet på henne i boken. Vill man bli provocerad fast på mer naturliga sätt läser jag Houellelbecq i stället.

High five på det. Plattform var gräslig, fantastisk och gräslig igen.
Citera
2010-02-03, 22:54
Medlem
Betterthanyous avatar
Antigone av Sofokles. Läste den på gymnasiet, gillade den och läser därav om den. Sofokles är min favoritgrek tillsammans med Platon.

Sen blir det Shakespeare och Melville, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in