Var hembjuden till en av mina goda väninnor som liksom jag bland annat gillar litteratur film och teater. Hon ville låna mig två av sina talböcker; Doktor Glas av Hjalmar Söderberg med 5 timmars uppläsning av Sven Lindberg, vilket jag tackade ja till, fast jag inte tidigare känt för att prova på talböcker. Tycker om vanliga böcker. (Här kanske jag inte riktigt hängt med min tid?) Har sedan barndomen lyssnat på radioteater, så det blir väl nästan samma sak kan jag tänka. Och Doktor Glas har jag inte läst.
Talboken Tillsammans är man mindre ensam av den hyllade författarinnan Anna Gavalda tackade jag nej till, för att jag redan läst denna succébok, som jag hade så stora förväntningar på. Men den lämnade mig till min förvåning trött och likgiltig - jag som trodde att de möten mellan trasiga och kantstötta människor i Paris som Gavalda skriver om, skulle vara något för mig, men icke...?
Har ej hunnit gå på biblioteket än men har via Internet kollat upp att John Steinbecks Öster om Eden, Buss på villovägar, Vredens druvor, Möss och människor och Riddarna kring Dannys bord finns inne nu, men att Det stora kalaset, En underbar torsdag och De himmelska ängderna är utlånade till 4 januari. Om jag snabbar mig kanske jag hinner få tag i någon före jul. Hoppas…
Varmt tack Rakii, Saftad burk, Rofer och alla andra för många fina boktips,

Ska bli skoj att låna Steinbecks romaner. Därefter blir det kanske någon av Fridegårds romaner.
Har fortfarande lite kvar av min karamell "Röde orm" som jag ska fortsätta att njuta av.