2009-12-19, 10:49
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tja, nu vet jag inte så mycket om Pynchons skrivsätt och sätt att förmedla sina böcker på men han verkar ju åtminstone lagom intressant. Har läst en del omdömen om just boken och hört flera som gett upp den, och gör ju inte en mindre intresserad. Kommer förmodligen att försöka läsa den någon gång, fast jag kanske borde vara äldre...
Jag skulle föreslå att börja med Buden på nr 49. Den är kortare, relativt lättläst och en samtidigt en av hans bästa.
Citera
2009-12-19, 11:43
Medlem
Emerains avatar
jag sitter nu och försöker beta mig igenom stieg larssons Luftslottet som sprängdes.
har väll kommit en hundra sidor på den, men den går så långsamt! kriminalare och deckare är inte min grej, men jag lovade vän att läsa dem. usch! jag är glad att han inte presterade fler böcker!
Citera
2009-12-19, 14:57
Bannlyst
Gravitationens regnbåge av Pynchon är inte "för svår" för att jag ska kunna ta den till mig. Snarare känner jag att jag inte kan göra den rättvisa just nu. Jag har precis börjat ett nytt jobb och lär mig en del nya grejer. Jag ska läsa den senare när saker och ting lugnat ner sig, för att kunna ge boken den tid den förtjänar.
Thomas Pynchon är tillsammans med Cormac McCarthy, Don DeLillo och Philip Roth en av de fyra mest framträdande författarna i den nordamerikanska samtidslitteraturen.
Citera
2009-12-19, 15:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navelfluff
Thomas Pynchon är tillsammans med Cormac McCarthy, Don DeLillo och Philip Roth en av de fyra mest framträdande författarna i den nordamerikanska samtidslitteraturen.

Låter ju super då Roth och McCarthy tillhör två av mina favoriter av amerikanska författare, DeLillo har jag bara läst Falling Man, men hade svårt att ta den till mig.

Kommer nog att läsa Pynchon tids nog, då jag gärna vill ha lite böcker att läsa som kan anses ge mig lite motstånd.
Citera
2009-12-19, 17:14
Medlem
Rakiis avatar
Köpte The Heroin Diaries av Nikki Sixx (samt någon annan Strauss-kopia) idag på Hemköp. Kommit en bit in i boken och den är väl okej, man får vad man förväntar sig.
Citera
2009-12-19, 17:30
Medlem
Big_Bites avatar
Fick äntligen hem mina böcker igår så nu läses "Sången om susannah" 6:e delen i Stephen Kings "Det mörka tornet"
Lite seg i starten men det blir säkerligen ändring på det.
Citera
2009-12-19, 18:16
Medlem
Zenon.s avatar
Jag har börjat läsa Markens gröda av Knut Hamsun, en bok som jag länge tänkt ta mig an. Julledigheten passar utmärkt till att plöja igenom liggande litteratur som tidigare fått prioriteras bort.
Citera
2009-12-19, 19:53
Medlem
Eremitens avatar
Alexander Herzens Memoarer (I. Ungdomsminnen, II. Statsfängelset och Sibirien, III. Petersburg och Novgorod).
Citera
2009-12-20, 00:11
Medlem
Tack för många goda boktips

Var hembjuden till en av mina goda väninnor som liksom jag bland annat gillar litteratur film och teater. Hon ville låna mig två av sina talböcker; Doktor Glas av Hjalmar Söderberg med 5 timmars uppläsning av Sven Lindberg, vilket jag tackade ja till, fast jag inte tidigare känt för att prova på talböcker. Tycker om vanliga böcker. (Här kanske jag inte riktigt hängt med min tid?) Har sedan barndomen lyssnat på radioteater, så det blir väl nästan samma sak kan jag tänka. Och Doktor Glas har jag inte läst.

Talboken Tillsammans är man mindre ensam av den hyllade författarinnan Anna Gavalda tackade jag nej till, för att jag redan läst denna succébok, som jag hade så stora förväntningar på. Men den lämnade mig till min förvåning trött och likgiltig - jag som trodde att de möten mellan trasiga och kantstötta människor i Paris som Gavalda skriver om, skulle vara något för mig, men icke...?

Har ej hunnit gå på biblioteket än men har via Internet kollat upp att John Steinbecks Öster om Eden, Buss på villovägar, Vredens druvor, Möss och människor och Riddarna kring Dannys bord finns inne nu, men att Det stora kalaset, En underbar torsdag och De himmelska ängderna är utlånade till 4 januari. Om jag snabbar mig kanske jag hinner få tag i någon före jul. Hoppas…

Varmt tack Rakii, Saftad burk, Rofer och alla andra för många fina boktips, Ska bli skoj att låna Steinbecks romaner. Därefter blir det kanske någon av Fridegårds romaner.

Har fortfarande lite kvar av min karamell "Röde orm" som jag ska fortsätta att njuta av.
Citera
2009-12-20, 11:17
Medlem
pixelinas avatar
Jag läser alltid flera böcker vid sidan av varandra, just nu är det Joyce Carol Oates dagbok 1973-1982 som gäller samtidigt som "The magick of Aleister Crowley" av Lon Milo DuQuette.
Citera
2009-12-20, 13:52
Medlem
Har just läst ut Agnes von Krusenstjernas Tony växer upp och fortsätter nu med andra delen Tonys läroår. Mycket vågad för att vara skrivern på 1920-talet, kanske i viss mån även nu eftersom den handlar om en ung flickas sexuella upptäkt. Vill inte avslöja för mycket men det är som ni förstår en utveckligsroman och fortfarande skrivs dessa oftast om killar iaf inte så intimt om tjejer även om det i denna bok är "dolt" och man får använda fantasin.
Citera
2009-12-20, 17:59
Medlem
flutts avatar
Ger mig på Neil Gaimans "Stardust" för andra gången och hoppas komma i mål denna gång. Var för trött för att se hela filmen i går, så det var ju tur att jag tog med boken hem till lilla mor över jul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in