2009-11-28, 00:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohem
Jag tyckte att den var riktigt bra i mina unga år (inte speciellt längesedan alltså) men jag vet inte hur objektiv han är. Men om han så är, så är den helt klart skrämmande.

Med tanke på att inte Nordiska förlaget har givit ut boken så antar jag att det ändå är en ganska nyanserad bild utav dagens Sverige, och inte någonting som mynnar ut i pajkastning. Lite substans i kritiken får det ändå vara och inte som i I & I här på Flashback.
Citera
2009-11-28, 10:03
Medlem
Trumpeters avatar
Har precis för avsikt att påbörja Det grovmaskiga nätet av Nesser.
Citera
2009-11-28, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forkarn
Var på biblioteket och lånade hem Doktor Glas av Hjalmar Söderberg idag.

Den är bra! Läser just nu Candide av Voltaire.
Citera
2009-11-28, 12:03
Medlem
flutts avatar
"Familjehemligheter" av Niclas Ericson. Inte helt oäven deckare om en värld som jag delvis är en del av.

Citat:
Patrik har just börjat sin praktik på KvällsKuriren och är inte ens färdig journalist. Så när han får ett erbjudande att slippa intervjua kändisar om klonade husdjur för att ge sig i kast med ett mord tar han chansen utan att tveka. Det verkar vara ett drömläge.

Kändisfrisören René har hittats död i hallen till sin cityvåning. Vem har han släppt in mitt i natten och varför? Polisen misstänker ett hatbrott, men Patrik ser tecken på något annat.

Patriks kontakter i "bögfamiljen" - och inte minst med Renés sambo Jamil - ger honom information ingen annan har. Men det finns ett pris.

Han dras in i en ljusskygg värld av sex, på internet och i skumma källarlokaler, när han egentligen borde slicka sina sår. Den tio år yngre börsmäklaren Tobias har just dumpat honom för en porrfilmskarriär i USA. Och sin trasiga familjehistoria bär Patrik hela tiden med sig.

Förstasidan och löpet på KvällsKuriren kommer lätt. Lika lätt är det inte att tampas med intrigerna bland journalisträvarna på redaktionen. Hans nyfunne vän Okan, tidningens street-smarte fotograf, ser till att han inte går på för många minor.

I stället springer de på nattklubbar och premiärer tillsammans med Patriks barndomsvän Mandy. En framgångsrik filmfotograf som inte låter någon nypa honom i häcken bara för att han gärna går i högklackat och stringtrosor.

När ett andra mord drabbar en ung man som står Patrik nära tycker redaktionschefen att han är för insyltad för att få fortsätta rapportera. Patrik vägrar släppa taget. Men de spår han finner leder till honom själv och polisen är honom hack i häl. Hans enda väg ut är att stämma träff med mördaren.

(vill påpeka att citatet ovan - från adlibris - är VÄLDIGT mycket taffligare skrivet än boken i sig)
Senast redigerad av flutt 2009-11-28 kl. 12:37.
Citera
2009-11-28, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldidd
Den är bra! Läser just nu Candide av Voltaire.
Suverän bok som håller än!
Citera
2009-11-28, 12:41
Bannlyst
Sitter och tittar på första sidan av El Choco - svensken i Bolivias mest ökända fängelse. Förhoppningsvis så lyckas jag ta mig igenom alla sidorna.
Citera
2009-11-28, 13:01
Medlem
dumburkens avatar
Har läst klart Stäppvargen senast och väger nu mellan att läsa Kallocain eller Blood Meridian.

Rekommenderar verkligen Stäppvargen, gillar dess psykologiska passager och Hallers syn på sin värld trots att han inte är bättre än den på något sätt själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Suverän bok som håller än!
Tänkte ställa en kort fråga på sidan om; varför tycker du Candide är bra? Läste den förut och förstår inte vad som är så bra med den utom som kritik av Leibniz "de bästa av världar".
Citera
2009-11-28, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dightkuz
Sitter och tittar på första sidan av El Choco - svensken i Bolivias mest ökända fängelse. Förhoppningsvis så lyckas jag ta mig igenom alla sidorna.

Tycks mig minnas att den var ganska snabbläst så den går nog bra att ta sig igenom.
Citera
2009-11-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumburken

Tänkte ställa en kort fråga på sidan om; varför tycker du Candide är bra? Läste den förut och förstår inte vad som är så bra med den utom som kritik av Leibniz "de bästa av världar".
Visst är det en kritik mot Leibniz religiösa påstående och där ju Voltair påvisar det grymma ond vi människor skapar; förstörelse, korruption m.m. Det var nu länge sedan jag läste Candide men gillar också bokens tillgänglighet - kort och koncis. Visst är den romantisk i sin syn på Eldorado men det är ju också Leibniz i sin tanke på den odlade trädgården, även om det faktiskt har visat sig att vi människor längtar efter att få odla vår trädgård och mår bra av det om möjlighet finns. Kanske det skulle finnas en egen kollonilott till alla lägenhetsboende. Tar inte parti för någon av dessa filosofer de har sina poänger bägge två, men det religiösa passar inte mig. Det är mer förstörande än "det bästa" enligt mig.
Citera
2009-11-29, 13:34
Medlem
Det antika dramat ur Bonniers Världslitteratur

I denna finner man:

Aischylos - Den fjättrade Prometevs, Agamemnon
Sofokles - Antigone, Konung Oidipus
Euripides - Backantinnorna, Meden
Aristofanes - Molnen
Plautus - Spöket, Den väl belönade slaven
Terentius - Phormio, Bröderna
Citera
2009-11-30, 01:16
Medlem
Avslutade Murakamis Norwegian Wood idag.

Har nu startat mitt andra försök att påbörja, och hoppeligen, avsluta Goethes Faust. Hittills är jag positivt överraskad över mitt försök. Nu går det faktiskt att läsa, fastän boken ännu känns ganska svårläst, samt småtimmarnas entré. Sen att boken tycks vara uppbyggd enligt något som heter knittelvers, gör knappast saken lättare. Fast skam den som ger sig.

Ett tiotal sidor in i boken så kan jag sammanfatta enligt nyckelorden; svårläst, komisk och orddjungel.
Citera
2009-11-30, 17:47
Medlem
25TaLifes avatar
Håller för tillfället igång med tre böcker faktiskt,
Legender av Strindberg, Fallet Charles Dexter Ward av H P Lovecraft och sist men inte minst, den sensationellt fina Irenes Fitta skriven av Louis Aragon.

Jag har väl ingen särskilt orsak till att jag läser någon av böckerna, Strindberg och Aragon har jag läst tidigare och valt att läsa om av rent praktiska orsaker. Bra böcker som kräver relativt lite av mig som läsare då jag redan läst dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in