2009-05-03, 23:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padman
Läser: När Lammen tystnar
handlar om en psykopat som dödar överviktiga kvinnor

Om jag inte minns fel är väl ändå inte alla överviktiga som Buffalo Bill kidnappar och dödar?

Själv läser jag Arne Dahl och böckerna om A-gruppen, är inne på den femte boken nu, De största vattnen eller vad den heter.
Citera
2009-05-03, 23:36
Medlem
Ahruons avatar
Har precis börjat på Anteckningar från ett källarhål av den store Fjodor Dostojevskij. Älskat alla böcker jag läst av honom och denna verkar inte bli något undantag.
Citera
2009-05-03, 23:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Har precis börjat på Anteckningar från ett källarhål av den store Fjodor Dostojevskij. Älskat alla böcker jag läst av honom och denna verkar inte bli något undantag.

Mycket bra val! Och fin avatar på Proust du har också.
Citera
2009-05-03, 23:48
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padman
Läser: När Lammen tystnar
handlar om en psykopat som dödar överviktiga kvinnor

Själv läste jag ut Hannibal för inte så längesedan och den var bland dom sämsta böcker jag läst!
Jäklar va seg den var! Iofs så är inte jag nån "storläsare" precis så det kan bero på det också, tyckte den var lite svårläst.
Citera
2009-05-04, 00:24
Medlem
Kenpos avatar
Diktarvärld och verklighet hos Birger Sjöberg av Ragnar Malm (1930). Förf. har spårat upp miljöer och personer som inspirerat Sjöberg i hans diktning. Det är rätt fascinerande läsning om man uppskattar skalden, fast stilen tenderar att bli överdrivet devot.
Citera
2009-05-04, 00:26
Medlem
Tonspråks avatar
Idag har jag börjat läsa Allt går sönder av Chinua Achebe. Det ska tydligen vara "en av de mest inflytelserika böckerna i den afrikanska litteraturen" om man får tro citaten på baksidan. Att jag trots detta inte har hört talas om den tidigare säger kanske en del om hur lite kontakt vi har med den afrikanska kulturen.

Det är en bok som behandlar mötet mellan ett traditionellt klansamhälle och "den vite mannen", och om den traditionella samhällsstrukturens sönderfall och de blandade känslor som detta leder till bland den infödda befolkningen.

Jag har hittills läst hundra sidor (av cirka trehundra) och är mycket nöjd. Boken ger en trovärdig inblick i den gamla kulturen, som bland annat förmedlas genom en dialog späckad med gamla mustiga ordspråk.

Boken känns som en bra introduktion till annan afrikansk litteratur, som jag för övrigt inte alls är bekant med. Men efter att ha börjat läsa den här boken inser jag att det finns en hel kontinent för mig att utforska.
Citera
2009-05-04, 16:48
Medlem
Läser Stieg Larssons - The girl with the dragon tattoo för tillfället.
Finner det lite mer givande och ansträngande att läsa på engelska.
Citera
2009-05-04, 16:58
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Diktarvärld och verklighet hos Birger Sjöberg av Ragnar Malm (1930). Förf. har spårat upp miljöer och personer som inspirerat Sjöberg i hans diktning. Det är rätt fascinerande läsning om man uppskattar skalden, fast stilen tenderar att bli överdrivet devot.

Ja, den pärlan hittade jag på ett antis för något år sedan. Visst finns det mer djuplodande texter om denne trasige diktare, men bildmaterialet är helt ju helt underbart! Roligt att kunna visualisera miljön och figurerna när man lyssnar på Fridas Visor
För att inte tala om att få möta förebilden till den sköne Karl Ludvig i Kvartetten...
Senast redigerad av SilverTip 2009-05-04 kl. 17:08.
Citera
2009-05-04, 17:23
Medlem
SilverTips avatar
Har just avslutat romanen "The Violent Bear It Away" av Flannery O´Connor. Vilken prosa den kvinnan skriver! Vass som ett rakblad, ofta humoristisk med med kusliga bråddjup under ytan.
"Highly unladylike" som det står på min gamla pocketutgåva.
Finns på svenska med den inte helt lyckade titeln "Och stormen för oss vidare" (1967). Den borde hur som helst ges ut på nytt med det snaraste. En uppgift för Alastor Press, kanske, som gav ut hennes första roman "Blodsbunden" för något år sedan.

Titeln är ett bibelcitat. Matteus 11:12.
I min bibel står det: ...tränger himmelriket fram med storm, och människorna storma fram och rycka det till sig.
Att det inte gick att använda kan man ju förstå. Någon som har den nya översättningen och kan tala om hur det står där. Eller Karl XII:s bibel? Den brukar vara mustigare. Det är dåligt med biblar i mina hyllor
Senast redigerad av SilverTip 2009-05-04 kl. 17:27.
Citera
2009-05-04, 18:44
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
Titeln är ett bibelcitat. Matteus 11:12.
I min bibel står det: ...tränger himmelriket fram med storm, och människorna storma fram och rycka det till sig.
Jag har tre gamla biblar från 1800-talet, och de återger citatet som: ... lider himmelriket wåld, och de wäldige rifwa det till sig.
Citera
2009-05-04, 19:02
Medlem
Är ganska ointresserad av poesi egentligen, men en del gott finns det att tugga i sig. För tillfället bläddrar jag mig genom Vilhelm Ekelunds Samlade dikter 1&2
(http://www.svenskaakademien.se/web/52084ff1-8b0c-4560-b8e3-115ef7c6567c.aspx ) samt Gustaf Frödings Nya dikter (http://runeberg.org/gfnyadik/) och Gralstänk (http://runeberg.org/gralstan/). Har just läst delar av Stagnelius
(http://runeberg.org/ejslyrik/) verk.

Vilhelm Ekelund kan vara ganska svårläst om man inte har tillgång till ordförklaringarna, åtminstonde för undertecknad.

Tre herrar med ganska märkliga liv, dock underhållande...
Citera
2009-05-04, 21:50
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Jag har tre gamla biblar från 1800-talet, och de återger citatet som: ... lider himmelriket wåld, och de wäldige rifwa det till sig.

Ahh! Misstänkte att det skulle låta bättre där. Vettigare också för den delen. Den nyare versionen verkar ju helt förvirrad.

"De wäldige riva det till sig" skulle ju bli en pampig titel också (även om förlagets marknadsavdelning nog skulle ha ett och annat att invända )

Många tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in