2009-09-28, 11:58
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Njae, skulle inte vilja dra in andra jämförelser när det kommer till denna boken av Larsson eller någon annan utav hans böcker, då dessa spelar i en division för sig vad gäller svensk litteratur. Men om man nu måste dra en jämförelse är inte fransmannen Michael Houellelbecq ett långsökt alternativ.

Språket är snarlikt Per Lagerkvist. Referensen till Buk handlar mera om omgivningen och samhällsperspektivet.
Men det finns ett brist på sjukdomsinsikt hos "jaget" i Nyår som jag finner intressant och skrämmande...
Citera
2009-09-28, 12:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Men det finns ett brist på sjukdomsinsikt hos "jaget" i Nyår som jag finner intressant och skrämmande...

Javisst finns det en sådan aspekt kring Kenneth som även jag fann väldigt obehaglig, och boken måste i sin helhet vara något av det ruskigaste och mest nihilistiska som skrivits i Sverige tillsammans med Teratologens böcker.
Citera
2009-09-28, 18:15
Medlem
Wallss avatar
Läser Vredens Druvor, som förvånade mig ganska mycket då jag snabbt dömde den som något i klass med utvandrarna, en bok jag inte håller allt för varmt, men boken är faktiskt riktigt bra
Citera
2009-09-28, 18:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walls
Läser Vredens Druvor, som förvånade mig ganska mycket då jag snabbt dömde den som något i klass med utvandrarna, en bok jag inte håller allt för varmt, men boken är faktiskt riktigt bra

Läser den också just i skrivande stund, inte kommit så långt men den har potential att vara riktigt bra. Har tyckt om det mesta jag läst utav Steinbeck såhär långt, och älskar Utvandrarna av Moberg.
Citera
2009-09-28, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoffenberg
Reinfeldt - i huvudrollen. Biografi från 2005 eller 2006. Belysande, men ingen thriller direkt.

Läste nyligen klart Ensamvargen - Fredrik Reinfeldt, som faktiskt var helt okej. Följer Reinfeldt hela vägen från 1992 till hans första tid som statminister.

Nu är det en klassiker som gäller, Urkällan av Ayn Rand.
Citera
2009-09-29, 03:20
Medlem
Carobnjaks avatar
Pierre Bourdieu - Moteld, Texter mot nyliberalismens utbredning

Riktigt bra bok som även kan och bör läsas av de som tycker facklitteratur och samhällsvetenskapliga teman oftast är torra.
Citera
2009-09-29, 19:37
Medlem
Har kommit ungefär halvvägs in i Mörkrets hjärta av Joseph Conrad. Så bra så att man nästan börjar gråta. En applåd för Herr Conrad från min sida.
Citera
2009-09-29, 21:03
Medlem
Jag läser till och från Forrest Gump, den magnifika romanen av Winston Groom. Boken avnjuts på originalspråket engelska och är skriven ur "idiotens" synvinkel vilket skapar en lustig meningsuppbyggnad och underlig stavning av vissa ord. De flesta har nog sett filmen, men boken har förutom grundstommen inte mycket gemensamt med filmen. I boken tillkommer dessutom Forrests äventyr i rymden och i den tropiska djungeln tillsammans med infödingar. Jag rekommenderar boken för de som har sett filmen, men även de lyckligt lottade som både kan se fram emot att njuta av både filmen och boken. Happy reading.
Citera
2009-09-29, 21:11
Medlem
Likmasks avatar
Har börjat på Stalins kossor av Sofi Oksanen. Tror inte jag kommer orka ta mig igenom den.
Citera
2009-09-29, 21:48
Medlem
jeremy-joness avatar
Rumble Fish fick jag vantarna på. Väldigt kort (drygt 110 luftiga sidor), och med filmen i färskt minne så har jag nu läst halva på rak arm.
Mycket bra, överraskande bra till och med.
Citera
2009-09-30, 01:17
Medlem
KraftSheriffens avatar
Läser inget just nu men skall börja på Äldreomsorgen I Övre Kågedalen och/eller Vägen Till Klockrike så fort jag får dem, bör komma vilken dag som helst nu.
Citera
2009-09-30, 01:36
Medlem
Necrotic-Cortexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KraftSheriffen
Läser inget just nu men skall börja på Äldreomsorgen I Övre Kågedalen och/eller Vägen Till Klockrike så fort jag får dem, bör komma vilken dag som helst nu.

Äldreomsorgen är ju, givetvis enligt mig, en av de bästa böckerna någonsin. Det är ett starkt påstående, det förstår jag. Men jag har läst en hel del annan Nihilistisk litteratur, och bara Nikanor Teratologen lyckas dra av det så fantastiskt som det faktiskt blir. Har läst 3 böcker av honom (Äldreomsorgen, Hebberhåls, Att hata allt mänskligt liv) och det är i sanningen en skald värd att hylla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in