2020-03-06, 14:28
Medlem
”Klubben – en undersökning” av Matilda Gustavsson. Boken är en fördjupning av det granskande reportage om ”Kulturprofilen” som Gustavsson publicerade i DN under hösten 2017. Boken har fått fina recensioner och Gustavsson har nominerats till Guldspaden för den. Jag har precis börjat i boken och trots att händelseförloppet i sig numera är välkänt gör Gustavssons sätt att skriva att jag snabbt vill läsa vidare. Mycket välskrivet så här långt – rakt och tydligt.
Citera
2020-03-06, 14:31
Medlem
Furiennas avatar
Nu i mars tänkte jag läsa om "Skärvor av kristall" av Solveig Olsson-Hultgren.

Det är den mycket gripande berättelsen om femtonåriga Louise Stjärnstedt, som just har förlorat sin mor. Louises mor, Mandi, har dött på stadens mentalsjukhus, där hon måstat vara inlagd från och till under sina barns hela uppväxttid. Och det är som om Louise aldrig kände henne på riktigt. Samtidigt börjar hon också undra vad hennes far döljer bakom fasaden. Men lyckligtvis har Louise tre mostrar, som ställer upp för henne så fort det behövs...

Jag har kommit fram till del 6 i serien om systrarna Andersson och deras barn, som bor i Småland mellan åren 1899 och 1999. "Skärvor av kristall" utspelar sig mellan hösten 1938 och våren 1939. Fler och fler förstår nu att ett nytt krig bara väntar på att få bryta ut. Så får Louise flyktingen Heinz som bänkkamrat i skolan, och nu börjar hon även fundera på judarnas situation och nazismen...
Senast redigerad av Furienna 2020-03-06 kl. 14:37.
Citera
2020-03-06, 20:20
Medlem
PsychoChillers avatar
The Sopranos Sessions av Alan Sepinwall och Matt Zoller Seitz. Jag har läst avsnittskapitlen i takt med att jag har sett om serien igen, och jag såg sista avsnittet igår så nu ska jag läsa resten av boken. Det är en bra bok för fans men författarna är så tydligt uppblåsta av sin egen förmenta intelligens att dom får en nedlåtande ton tillräckligt ofta för att det ska bli alldeles för mycket, och dom är även så PK att dom i enstaka fall hellre framstår som idioter än pekar på självklarheter.
Citera
2020-03-12, 22:21
Medlem
Veronika bestämmer sig för att dö av Paulo Coelho. Antagligen den sämsta boken jag har läst. Den handlar om en höstdeprimerad 24-årig tjej i Slovenien som gnäller om hur meningslöst livet är medan författaren oavbrutet vädjar till läsaren att förstå att hon egentligen är oerhört vacker och talangfull. Inget djup, inga dimensioner, bara ett evigt användande av klyschor och kvasipsykologi.
Citera
2020-03-12, 23:09
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenieboi
Veronika bestämmer sig för att dö av Paulo Coelho. Antagligen den sämsta boken jag har läst. Den handlar om en höstdeprimerad 24-årig tjej i Slovenien som gnäller om hur meningslöst livet är medan författaren oavbrutet vädjar till läsaren att förstå att hon egentligen är oerhört vacker och talangfull. Inget djup, inga dimensioner, bara ett evigt användande av klyschor och kvasipsykologi.

Intressant. Jag har bara sett filmatiseringen på boken som kändes mest som ett stort slöseri av tid att titta på. Kul att få bekräftat att ursprungsmaterialet var lika fattigt på innehåll.
Citera
2020-03-12, 23:10
Medlem
chessjamts avatar
Har två låneböcker från biblioteket som jag hoppas kunna läsa ut inom den närmaste tiden.

En mörk natt lämnade jag mitt tysta hus av Peter Handke och Jakobsböckerna av Olga Tokarczuk. Den förstnämnda beskrivs på baksidan av omslaget som en ”förtrollande sommarsaga, en tidlös kärleks- och äventyrsberättelse, som egensinnigt och med stark litterär gestaltningskraft varierar ett antal existentiella, arkaiska teman”. Den sistnämnda verkar vara en episk historisk roman där man får följa hur en ung, karismatisk judisk predikant i mitten av 1700-talet sprider en massa idéer i trakten omkring sydöstra Polen. Antar att konflikter uppstår med de styrande däromkring vid den tiden.

Känner mig ganska så sugen på att fördjupa mig i de två senaste nobelprisvinnarna i litteratur varpå valet föll på de här två böckerna.
Citera
2020-03-20, 21:45
Medlem
AbsolutGregers avatar
Läser Nina Wähä - Testamente, något som jag plockade upp för 40 spänn på bokrean. Tänkte jag ville läsa nått lätt och enkelt.

Den är väl helt ok än sålänge, som förströelse. E väl en 150 sidor in, känns som att den fortfarande byggs upp. Lite hooks har lagts in, får se vad det blir av det hela. Men märker jag reagerar ibland över skrivandet ibland. En del grejer som är sådär.
Sen en grej som fick mig att ifrågasätta researchen och trovärdigheten i boken. I en sekvens där de begraver en ko? Känns orimligt för en påver bonde att ödsla kött på det viset.
Citera
2020-03-20, 22:43
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutGreger
Sen en grej som fick mig att ifrågasätta researchen och trovärdigheten i boken. I en sekvens där de begraver en ko? Känns orimligt för en påver bonde att ödsla kött på det viset.
Var kon i fråga självdöd? För till och med de fattiga avhöll sig från att äta självdöda djur.
Citera
2020-03-20, 22:54
Medlem
AbsolutGregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Var kon i fråga självdöd? För till och med de fattiga avhöll sig från att äta självdöda djur.

Dog i samband med misslyckad kalvning. Räknas det tro?

Visste ej detta. Vet du hur det kommer sig? Vidskepelse eller har det andra skäl?
Citera
2020-03-22, 07:04
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutGreger
Dog i samband med misslyckad kalvning. Räknas det tro?

Visste ej detta. Vet du hur det kommer sig? Vidskepelse eller har det andra skäl?
Det var nog i början för att man insåg att det var bäst att människor inte åt köttet från ett sjukt djur, för att undvika att man blev sjuk själv. Och så fick man en allmän avsmak för att äta kött från alla självdöda djur.
Citera
2020-03-23, 01:39
Medlem
AbsolutGregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Det var nog i början för att man insåg att det var bäst att människor inte åt köttet från ett sjukt djur, för att undvika att man blev sjuk själv. Och så fick man en allmän avsmak för att äta kött från alla självdöda djur.

Ok, tack för svaret. Då kan det säkert förhålla sig så. Fel av mig. Även om det vore vettigt att förtydliga i boken då det väckte lite tvivel för den som inte var medveten om det.
Citera
2020-03-23, 02:29
Medlem
Onehandclappings avatar
Vi for upp med mor/Karin Smirnoff
Detta är den andra delen av en trilogi. Har bara läst ett tjugotal sidor men förväntan är stor då den första delen som dessutom var hennes debut är bland det bästa som författats på senare tid.

Vill inte avslöja så mycket om den andra delen, men den första, "Jag for ner till bror", utspelar sig i ett norrländskt samhälle dit huvudpersonen Jana återvänder efter en lång känslomässig flykt från sitt förflutna.
En rolig, sorglig och mycket speciell bok som tar läsaren på en ordentlig resa. Stor igenkänningsfaktor för den som kommer från mer trasiga förhållanden där galenskap råder och känslor förtrycks.
Senast redigerad av Onehandclapping 2020-03-23 kl. 02:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in