2018-01-25, 22:30
Medlem
Furiennas avatar
Jag är just nu mitt inne i "Hemlängtan" av Michelle Magorian. Den handlar om den 12-åriga Rusty, som har fått bo hos en fosterfamilj i USA under nästan hela andra världskriget. Men nu har freden äntligen kommit till Europa, och i och med det måste hon snart återvända till sin biologiska familj i England. Men fem år i USA har gjort Rusty till en riktig amerikanska, och det är svårt för de flesta att acceptera detta. Hon har dessutom svårt för att återknyta någon närhet till sin mamma, som vill att dottern genast ska bli en liten lydig engelsk flicka igen, eller till sin lillebror Charles, som har blivit en sur och tvär fyraåring... Däremot blir Rusty genast omtyckt av den gamla Beatie, som familjen bor hos under Rustys allra första tid i England. Och hon blir kompis med Beth, som bor en bit ifrån dem. Men just när Rusty börjar lära känna sin mamma och sin lillebror, så blir det dags för dem att flytta till barnens stränga farmor. Och värst av allt: Rusty blir tvungen att börja i en typisk engelsk förnäm internatskola, där allt hon gör och säger verkar strida emot någon av skolans alla tusentals regler. Och följden av det blir att såväl lärarinnorna som skolkamraterna vägrar att acceptera henne. Hennes enda vän är Lance, som också han har varit evakuerad till USA. Men eftersom han är pojke kan de inte gå på samma internatskola, eller ens träffa varandra utom i hemlighet på nätterna. Sedan kommer Rustys pappa plötsligt hem från kriget i Japan, och det blir bara början på ännu fler bekymmer...

Egentligen är det här en ungdomsroman, och de brukar ju vara lite lättare att smälta än vuxenromaner. Ändå är det här en av de mest hjärtslitande böcker, som jag läst på mycket länge. Framför allt går det inte att låta bli att rysa över skild- ringen av den mobbning, som Rusty blir utsatt för på internatskolan. Det är helt obegripligt att de vuxna inte bara tillåter att det här går så långt, att en tolvåring funderar på att ta sitt liv och rasar i vikt. Utan de gör till stor del allting bara värre, genom att de förnedrar Rusty inför de andra eleverna, bara för att hon råkar bryta mot någon av deras godtyckliga regler, och genom att uppehålla ett vidrigt system, där alla som sticker ut från mallen genast blir hatade och utfrysta. Ja, man får bara vara glad över att man själv aldrig har behövt gå på en internatskola...
Senast redigerad av Furienna 2018-01-25 kl. 22:58.
Citera
2018-01-30, 11:53
Medlem
Har tragglat mig igenom Helena v Zweibergks ”Hon som bar skammen”.
Den är nog avsedd som ett debattinlägg ”i en angelägen och viktig fråga”, fritt val: 1) Prostitutionens stigmata, 2) Att vara kvinnlig präst på utsatt post i dagens samhälle 3)Att få in lite
cash på författarens konto.
Ingenstans bär den.
Skriven runt 2004 (har bara en dansk utgåva).
Citera
2018-01-30, 22:40
Medlem
Germanofils avatar
Är i sluttampen på Peter Mays nya bok I'll keep you safe som utspelar sig på hebriderna. Den är dock fristående och har ingen koppling till Lewis-trilogin. Boken marknadsförs som en deckare men själva detektivhistorian tar en ganska liten plats i detta verk. Främst handlar den om tillbakablickar ur ett liv på Isle of Lewis. Barndomen, ungdomstiden, vänskap, kärlek, hat. Man får en väldigt bra inblick i öns traditioner och kultur med ett speciellt fokus på vävkonsten. Bitvis nästan etnologiskt.
Citera
2018-02-01, 12:19
Medlem
Candide av Voltaire. Skittråkig
Citera
2018-02-02, 00:12
Medlem
Arlorks avatar
Shantaram av Gregory David Roberts. Fick låna den på engelska, men har läst den förut fast på svenska. Spontant så får jag det till att språket är betydligt mer flytande. Detta är väl ganska givet men jag har inte riktigt funderat på det innan.
Citera
2018-02-05, 21:47
Avslutad
Började läsa Opera mopsen av Linda bonaventura & Dia åberg. Kommer fan inte ihåg varför jag har köpt den. Men den var totalt världelös. Tror jag kommer ge upp efter cirka 40 sidor.

Får bli en fakta bok tror jag sen. Eller så kanske det är dags att ta sig an någon av mina kontroversiella som jag har köpt in.
Citera
2018-02-06, 22:15
Medlem
Frimurares avatar
Jag började just med Diamanttronen, alltså den första boken i Sagan Om Elenien.

Har läst allt som(paret) Eddings skrivit förr och tycker det ska bli hysteriskt kul att läsa igenom Elenien- och Tamuliböckerna igen.
Citera
2018-02-07, 13:38
Medlem
BigFatCones avatar
Läser antologin Stockholm Noir. Har bara läst första novellen men shit vad jag gillar Edwardsson alltså. Han brukar ju i vanliga fall skriva mörka krimstorie som utspelar sig i Göteborg men men kolsvart noir i Stockholm går visst lika bra. Om inte bättre.
Citera
2018-02-07, 22:27
Medlem
Neofytens avatar
Katolska ordnar och kloster - Catharina Broomé OP (red.) och Kajsa Rootzén (red.) från 1963. Ja det är kort och gott en trevlig liten introduktion till katolska ordnar och kloster, duh! Jag har kommit halvvägs och ska börja läsa om den heliga Birgittas orden, Birgittinorden, eller Ordo Sanctissimi Salvatoris som den heter på latin.
Citera
2018-02-07, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Katolska ordnar och kloster - Catharina Broomé OP (red.) och Kajsa Rootzén (red.) från 1963. Ja det är kort och gott en trevlig liten introduktion till katolska ordnar och kloster, duh! Jag har kommit halvvägs och ska börja läsa om den heliga Birgittas orden, Birgittinorden, eller Ordo Sanctissimi Salvatoris som den heter på latin.

Underbart, verkar vara en mycket intressant bok. Gött att du ligger i med avseende på kristendom och i synnerhet det katolska.
Citera
2018-02-07, 23:06
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Underbart, verkar vara en mycket intressant bok. Gött att du ligger i med avseende på kristendom och i synnerhet det katolska.

Trevligt också att många kapitel är skrivna av ordensfolk. Ja något annat än det katolska finns det väl inte som gäller?
Citera
2018-02-07, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Trevligt också att många kapitel är skrivna av ordensfolk. Ja något annat än det katolska finns det väl inte som gäller?

Intressant. Nej, nu var väl din fråga retorisk, men jag instämmer. Förvisso är hela kristenheten i någon mening en enhet, om än med djupa sår inom sig – också de andra samfunden är delar av Kristi kropp på jorden så att säga – och det finns, som påve Benedikt XVI sade i en intervjubok jag läste i somras, "mycket som är av Herren också hos protestanterna", men visst är det traditionen som förvaltas av biskopen av Rom och kretsar kring Petrusämbetet som är särskilt angeläget att fördjupa sig i, tycker jag.

Jag skulle vilja läsa boken du läser. Jag har lite dålig koll på de olika ordnarna och skulle vilja fördjupa mig i vad som utmärker och skiljer de olika stora klostertraditionerna åt, karmeliterna, kartusianerna, benediktinerna, franciskanerna osv.
Senast redigerad av Caesare 2018-02-07 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in