2009-09-13, 09:15
Medlem
.Searchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Ska precis börja med The Dark Tower av King då en bekant har tjatat på mig att läsa dem. Vad tycker FB om denna serie?

Jag läser fjärde boken, för tillfället, och tycker det är en riktigt bra och intressant bokserie. Första boken var bra, men jag var tveksam på att fortsätta läsa.. Jag är glad att jag gjorde det för bok nummer två var helt fantastisk! Det är mycket välskrivna och intressanta böcker som jag rekommenderar till alla

Som sagt så läser jag just nu "Magiker och glas" - S. King, fjärde boken i "The Dark Tower"-serien
Citera
2009-09-13, 12:14
Medlem
utan.att.stannas avatar
Gone baby gone av Dennis Lehane, som en följd av att ha läst patient 67 och efter det Mörker, ta min hand. En nyfunnen författare för min del men jag älskar hans sätt att skriva redan. Som tur var läste jag Mörker, ta min hand, innan gone baby gone, för dom disskuterar i boken händelser som hände tidigare i Mörker ta min hand. Rekomenderas.
Citera
2009-09-13, 12:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Gone baby gone av Dennis Lehane, som en följd av att ha läst patient 67 och efter det Mörker, ta min hand. En nyfunnen författare för min del men jag älskar hans sätt att skriva redan. Som tur var läste jag Mörker, ta min hand, innan gone baby gone, för dom disskuterar i boken händelser som hände tidigare i Mörker ta min hand. Rekomenderas.

Läser du inte böckerna i rätt ordning? Du skulle ha börjat med En drink före kriget ifrån 1994, och sen Mörker, ta min hand.
Citera
2009-09-13, 12:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Ska precis börja med The Dark Tower av King då en bekant har tjatat på mig att läsa dem. Vad tycker FB om denna serie?

Gillade de tre första böckerna, men efter det känns det som att det gick utför med del fyra, och femman har jag knappt orkat att läsa i mer än några inledande kapitel.
Citera
2009-09-13, 13:03
Medlem
BredPitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Per Anders Fogelström - Mina drömmars stad för tillfället. Fick mersmak för svenska proletära klassiker efter att ha läst Dagerman och Fridegård.

Det är en riktigt bra bok tycker jag. Jag rekommenderar uppföljarna också.
Citera
2009-09-13, 13:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BredPitt
Det är en riktigt bra bok tycker jag. Jag rekommenderar uppföljarna också.

Är snart klar med den och måste hålla med dig om att den är riktigt bra, bland det bästa som jag läst inom svensk litteratur på länge! Fick hem boken tillsammans med del två i serien och ska börja med den snart då jag är klar med denna.
Citera
2009-09-13, 15:43
Medlem
Ska just till att börja läsa Barn av sin stad av Per Anders Fogelström. Det är den andra boken i sviten Stad.
Läste den första boken för en sisådär 5 år sedan, tyckte den var bra då men var nog en aning för ung för att upskatta den fullt ut. Ska bli kul och se vad man tycker nu iaf.
Citera
2009-09-13, 16:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Läste den första boken för en sisådär 5 år sedan, tyckte den var bra då men var nog en aning för ung för att upskatta den fullt ut.

Läser första boken nu och visst så bör man ha lite kött på benen angående historiska aspekter kring Sverige under mitten av 1800-talet och det politiska läget i världen. Minns själv att min svenskalärarinna i årskurs sju bad oss att läsa boken, men blev aldrig av och hittade mitt exemplar av boken ifrån den tiden idag, fast jag fick ett äldre ex gratis i fredags...
Citera
2009-09-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teowind
Har en liten bit kvar av Monstrous Regiment av Terry Pratchett, men den har blivit liggande när jag har börjat lyssna på Prickskytten av Lee Child. Den sistnämnda är faktiskt helt okej för att vara en deckare.

Lee Child är, minst sagt, briljant. Nu har jag bara läst Echo Burning (Hetta i översättning) på svenska, och resten (bland andra One Shot, vilken jag förmodar är Prickskytten) på engelska. Mycket originell författare, sådant gillas. Särskilt i en genre som knappt sett nyskapande sedan Agatha Christie. Frederick Forsyth rekommenderas också, inte alls lik Lee Child i stil - men fortfarande en av få deckarförfattare jag respekterar.

Citat:
Ursprungligen postat av rotten_88
Tänkte påbörja läsningen av Idioten (Dostojevskij) om nån minut.

Ett vist val. Idioten måste vara en av mina absoluta favoritverk. Kommit någon vart i den? (det kanske man inte ska fråga)
Citera
2009-09-13, 16:43
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Läser du inte böckerna i rätt ordning? Du skulle ha börjat med En drink före kriget ifrån 1994, och sen Mörker, ta min hand.
Jag började med den fristående Patient 67, som jag hittade ute i trappan så det var utan planering... Efter det hittade jag mörker, ta min hand på loppis. Efter det fick jag Gone baby gone så därför blev det den ordningen. Men det är ju rätt förrutom att jag skulle ha läst En drink före kriget innan mörker, ta min hand....
Citera
2009-09-13, 16:47
Medlem
darko.alexanders avatar
Just nu läser jag;

- 1984 av George Orwell
- Count of Monte Cristo av Alexandra Dumas *1
- Art of War av Sun Tzu (översatt av Thomas Cleary)

Funderar på att läsa lite filosofi när jag är klar med dessa
Vet dock inte vart man ska börja.. Högen är ju rätt stor. Någon som har några rekommendationer? Funderade mest på Platon och Aristoteles men också övervägt Nietzche. Ska ju läsa alla nån gång frågan är vart man börjar :]

*1 http://cdon.se/b%C3%B6cker/dumas%2c_alexandre/the_count_of_monte_cristo-4386236
Citera
2009-09-13, 16:50
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Jag började med den fristående Patient 67, som jag hittade ute i trappan så det var utan planering... Efter det hittade jag mörker, ta min hand på loppis. Efter det fick jag Gone baby gone så därför blev det den ordningen. Men det är ju rätt förrutom att jag skulle ha läst En drink före kriget innan mörker, ta min hand....

På så vis, då är det ju inte så mycket att göra åt. Gillar också Lehanes böcker och betade av samtliga förutom Conorado Road eller vad den heter under en kort period förut. Själv gillade jag mer Kenzie/Gennaro-böcker än de fristående, även om Shutter Island (Patient 67) är en riktigt bra deckare. Gone, Baby Gone var dock ingen höjdare.

Citat:
Ursprungligen postat av darko.alexander
Någon som har några rekommendationer?

Själv fastnade jag en del för Søren Kierkegaards bok Antingen - eller för något år sedan då jag läste den, och Nietzsche går ju alltid ner fast i mindre omfattande former. Art of War som du läser nu är en riktig liten pärla också, läste den i somras.
Senast redigerad av Rakii 2009-09-13 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in