2009-04-19, 21:31
Bannlyst
Jag hoppade av och jobbade i 4 år. Sedan så började jag på folkhögskolan och nu pluggar jag i högskolan.
Citera
2009-04-19, 21:53
Medlem
supertomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0SonOfAGun0
Jag hoppade av och jobbade i 4 år. Sedan så började jag på folkhögskolan och nu pluggar jag i högskolan.

Vad pluggar du till nu då? *nyfiken*
Citera
2009-04-19, 23:05
Medlem
Sanctuss avatar
Jag hoppade av gymnasiet, har läst upp en del på komvux sedan. Givetvis ångrar jag det i efterhand.
Citera
2009-04-19, 23:05
Medlem
Nageltrångs avatar
Hoppade av i 3an, tröttnade helt enkelt. Tog ledigt ett tag och levde på föräldrarna (Nej dom är inte rika) och försökte sedan plugga på komvux via IV programmet då jag var under 20år. Tröttnade på det också så jag jobbade 1,5år på en industri tills jag blev varslad och uppsagd i våras.
Nu lever jag på A-kassa och funderar på att sälja bilen så att jag kan ha kul i sommar, i höst blir det väl att plugga igen men det känns helt meningslöst. Har jag tur så hoppar ett jobb fram från ingenstanns och ger mig 30k/månad men jag har nog räknat med depression och fattigdom istället.
Citera
2009-04-19, 23:41
Medlem
maaannens avatar
Läs och fortsätt läs, läs vidare. Hoppar du av är du "krökt" finns inte så mycket att falla på, känner du någon eller har en "pappa" som kör eget så kan du ju få jobb. Oftast bara skitjobb, läs på högskola istället och skapa egna kontakter m.m för att få ett bra jobb.

Utbildning är din biljett ut i vida världen!
Citera
2009-04-20, 10:16
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvestoR
Oss med CSN som slipper vara smutsiga på jobbet och tjäna dubbelt så mycket när vi är klara. Dessutom upplever vi det roliga studentlivet.

Kan hålla med om att man slipper bli smutsig men vad gäller pengarna går det inte att säga något generellt. Finns högutbildade som tjänar riktigt bra samtidigt som det finns de som tjänar dåligt. Samma resonemang gäller bland icke högutbildade. Har en kompis som är rörmokare och driver eget. Han installerar mest värmepannor i fastigheter till fast pris. Han tjänar pengar som gräs!

Dock rekommenderar jag inte att man inte ens går färdigt gymnasiet. Förr eller senare måste man ändå ta tag i det i de allra flesta fall.
Citera
2009-04-20, 10:21
Medlem
Ogawas avatar
Hoppade av och började jobba, va så jäkla skoltrött... sen blev det skolbänken igen och nu efter 3 minst lika trista år på universitetet är jag studievägledare...tillbaka i den miljö jag flydde ifrån, man är bra dum
Citera
2009-04-20, 10:32
Medlem
Hoppade av gymnasiet förra året men ska börja plugga på folkhögskola nu efter sommarn
Citera
2009-04-20, 11:01
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Kan hålla med om att man slipper bli smutsig men vad gäller pengarna går det inte att säga något generellt. Finns högutbildade som tjänar riktigt bra samtidigt som det finns de som tjänar dåligt. Samma resonemang gäller bland icke högutbildade. Har en kompis som är rörmokare och driver eget. Han installerar mest värmepannor i fastigheter till fast pris. Han tjänar pengar som gräs!

Dock rekommenderar jag inte att man inte ens går färdigt gymnasiet. Förr eller senare måste man ändå ta tag i det i de allra flesta fall.

Just rorisar har ju ett fantastiskt bra arbetsklimat. Men det kravs ju en hel del kunskap for att kunna jobba som roris, och det ar ju dar den viktiga punkten kommer in - det ar utbildning som ar viktigt.

Det spelar egentligen ingen roll var man lar sig nagonting, men utbildning ar viktigt for framgang. Enklaste och oftast snabbaste sattet att skaffa sig en utbildning som arbetsgivare efterfragar ar ju genom att ga i skolan...
Citera
2009-04-20, 11:16
Medlem
Knasibass avatar
Jag är väldigt nära att hoppa av. Jag går sista året så jag tar ju studenten i juni men det har dykt upp en sorts spärr i huvet; kan inte göra nåt skolarbete alls och skolkar för det mesta. Lär nog knappast bli godkänd i nån av kurserna jag läser nu. Usch, vete fan vad jag ska göra
Citera
2009-04-20, 11:30
Medlem
Jag hoppade av under mitt andra år i gymnasiet, var otroligt skoltrött sen åttan och fick tvinga fram mig så ville hellre ut och tjäna pengar. Jobbade i 6 år med diverse skit och blev så jävla less på jobben jag kunde få utan en utbildning och kom till insikt att jag ej vill leva hela mitt liv så här. Så jag tog mig i kragen och började plugga på komvux och går nu på universitet. Att veta hur arbetslivet är utan en utbildning är verkligen något som motiverar mig att hålla mig kvar i skolan och göra det bästa jag kan göra.
Citera
2009-04-20, 12:20
Medlem
sweepdawgs avatar
Jag hoppade av efter 2 år på gymnasiet. Känner nu helt klart att jag borde gått klart, även om jag valt hel fel linje. Snart fyra terminer efter mitt avhopp har jag hunnit få ihop 500p av diverse nödvändiga och onödiga kurser, samt fått ihop en del pengar som jag dessvärre inte sparat så stora delar av.

Du borde inte hoppa av helt, men byta program om du inte trivs eller insett att du valt fel är nog ett smart val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in