2009-04-19, 19:23
Bannlyst
Tjenare! Någon här inne som har hoppat av gymnasiet? Varför gjorde ni det? Började ni senare igen? Vad gjorde ni under tiden / vad gör ni nu?
Citera
2009-04-19, 19:26
Medlem
herrFlinthjartas avatar
Min kusin hoppade av gymnasiet, redan i första ring. Han jobbar på en däckfirma nu och har tjänat ihop en hel del pengar, om man jämför med oss dödliga som har csn-lån (5år).
Citera
2009-04-19, 19:27
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawrenceee
Tjenare! Någon här inne som har hoppat av gymnasiet? Varför gjorde ni det? Började ni senare igen? Vad gjorde ni under tiden / vad gör ni nu?

Jag hoppade av gymnasiet for att jag tyckte att det var roligare att jobba pa nattklubb och fa 20k i fickan varje manad for nagra natters roligt arbete i stallet for att fa en pase jordnotter och lite tandtrad for att plugga varje dag i veckan. Var i restaurangbranschen nagra ar och sen flyttgubbe tva ar innan jag ruttnade pa att inte ha en utbildning. Korde klart pa komvux och pluggar nu pa universitet.
Citera
2009-04-19, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av herrFlinthjarta
Min kusin hoppade av gymnasiet, redan i första ring. Han jobbar på en däckfirma nu och har tjänat ihop en hel del pengar, om man jämför med oss dödliga som har csn-lån (5år).

Oss med CSN som slipper vara smutsiga på jobbet och tjäna dubbelt så mycket när vi är klara. Dessutom upplever vi det roliga studentlivet.
Citera
2009-04-19, 19:36
Medlem
DeoGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvestoR
Oss med CSN som slipper vara smutsiga på jobbet och tjäna dubbelt så mycket när vi är klara. Dessutom upplever vi det roliga studentlivet.

CSN är till för dom som inte klarar av att vara ute i arbetslivet!!!!
Citera
2009-04-19, 19:41
Medlem
gubbslemmets avatar
Började inte ens gymnasiet. Jobbade ihop en fet grundplåt till villa och bil istället. Efter 15 år på olika kneg gav jag upp, gick Komvux och sedan högskola till lärare. Tog dock inga studielån, lyfte enbart bidragsdelen. Levde på den ½ miljon jag sparat ihop vid sidan om den redan betalda villan och bilen.
Massor med arbete och övertidstimmar, men nu är jag runt 40 med allt betalt + bra lön, många lediga dagar + sommarlov:-). Pension tänker jag ta vid 58 just för att allt är betalt + en grundplåt på banken + en rejäl pensionsförsäkring. Kommer sälja kåken för ett par millar och flytta till värmen med frugan.
Det jag INTE har unnat mig är fest VARJE helg, utlandsresor VARJE år samt att jag har haft ett sparsamt leverne i 20 år.
Citera
2009-04-19, 19:56
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbslemmet
Började inte ens gymnasiet. Jobbade ihop en fet grundplåt till villa och bil istället. Efter 15 år på olika kneg gav jag upp, gick Komvux och sedan högskola till lärare. Tog dock inga studielån, lyfte enbart bidragsdelen. Levde på den ½ miljon jag sparat ihop vid sidan om den redan betalda villan och bilen.
Massor med arbete och övertidstimmar, men nu är jag runt 40 med allt betalt + bra lön, många lediga dagar + sommarlov:-). Pension tänker jag ta vid 58 just för att allt är betalt + en grundplåt på banken + en rejäl pensionsförsäkring. Kommer sälja kåken för ett par millar och flytta till värmen med frugan.
Det jag INTE har unnat mig är fest VARJE helg, utlandsresor VARJE år samt att jag har haft ett sparsamt leverne i 20 år.

Vad kostade villan och efter hur manga ars sparande kopte du den? Starkt jobbat att spara ihop pengar till bil, villa och dessutom ha en halv mille over pa bara femton ar genom okvalificerade jobb, speciellt om du tycker att lararlonen ar en bra lon med tanke pa hur mycket larare klagar pa att de far jobba som grisar nu for tiden.
Citera
2009-04-19, 20:05
Medlem
Bertil Falukorvs avatar
Jag hoppade av gymnasiet, gjorde ingenting under ett halvår, började sedan praktisera på ett ålderdomshem och nu är jag vårdbiträde och ska ta upp mina studier efter sommaren igen.. Gör det inte.
Citera
2009-04-19, 20:41
Medlem
rejmans avatar
OffT: Att hoppa av gymnasiet i dessa tider är förmodligen det dummaste man kan göra, om man inte har ett garanterat jobb direkt efter dvs..
Citera
2009-04-19, 20:43
Medlem
Citat:
CSN är till för dom som inte klarar av att vara ute i arbetslivet!!!!

Citera
2009-04-19, 20:56
Medlem
Om vi säger så här. Förr i tiden (tänker från '90 -'80-talet) så var det betydligt vanligare och lättare att jobba/få jobb. Det var visserligen relativt okvalificerade jobb, men jämfört med dagens arbetssamhälle mycket bättre.

Man kunde direkt efter högstadiet börja jobba och tjäna deg, istället för att sitta framför skolbänken. Då hade man man den friheten, idag har man den inte.

Arbetsgivarna idag, vill att man ska ha utbildning samt arbetslivserfarenhet, hur fasen ska ungdomarna skrapa ihop sig arbetslivserfarenhet, när de studerar heltid. Det går inte ihop. Alls. Om det är någon som funderar på att hoppa av gymnasiet, så anser jag att det inte är ett klokt val, och du kommer förstå det (the hard way) när du varken har jobb eller utbildning att luta dig på.
Antar att arbetslösheten kommer minska radikalt när alla 40-talister tar pension, och arbetsmarknaden breddar sig.

Även så kan jag avsluta min predikan med att säga; välj praktiska linjer, arbetsförberedande linjer(!). Du får en betydligt bättre start på karriären efter gymnasiet på så sätt.

Lite mer OnT.
Brorsan hoppade av gymnasiet 3 månader innan studenten, p.g.a komplikationer med lärare. Hade väldigt bra betyg i övrigt. Det är alltid lätt att vara eftersmart, han ser nog på det hela annorlunda nu, och skulle givetvis aldrig hoppat av.
Men han hade tur med att få jobb, och det fick han endast genom kontakter.
Citera
2009-04-19, 20:58
Medlem
Mandic!s avatar
Hoppade av efter en termin på Teknikprogrammet. Anledning? Mådde jävligt dåligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in