2010-05-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
SHAAH yrkade endast kränkningsersättning på 10000 kr, vilket naturligtvis ogillades. En timmes juridisk rådgivning enligt rättshjälpstaxa begärdes inte.

Hej!
Hur visste du om hur mycket ersättnign jag yrkade?
Citera
2010-05-23, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SHAAH
Hej!
I princip alla domar är offentliga handlingar, dvs. alla får begära ut dem eller kan se dem i vissa datasystem.
Citera
2010-05-23, 14:08
Medlem
Jag har en fråga.
Kan jag yrka att motparten ska förpliktigas betala min advokatkostnad om motparten bevilas prövningstillstånd i hovrätten?
Nästa gång kontaktar jag en duktig advokat om målet går vidare till hovrätten.
Citera
2010-05-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
I princip alla domar är offentliga handlingar, dvs. alla får begära ut dem eller kan se dem i vissa datasystem.

Vilket datasystem?
Är det inte förbjudit att inte någon annan ska veta om något som man kanske inte vill bli avslöjad t.ex om motparten inte vill att det ska var tillgänlig för alla?
Citera
2010-05-23, 14:17
Medlem
Citat:
Vilket datasystem?
Är det inte förbjudit att inte någon annan ska veta om något som man kanske inte vill bli avslöjad t.ex om motparten inte vill att det ska var tillgänlig för alla?

Det finns flera olika nätbaserade tjänster men mig veterligen måste man betala för dessa. Vill man göra det enkelt och man vet var målet är avgjort kan man bara gå till den tingsrätten och få ut domen. Eller ringa naturligtvis. Det är otroligt viktigt att alla domar är offentliga eftersom vår rättsäkerhet bygger på att alla kan se och bedöma hur en rätt har avgjort ett ärende.

Om det finns synnerliga skäl, exempelvis vid sexualbrott eller brott som rör rikets säkerhet kan man naturligtvis sekretessbelägga delar av materialet eller allt.

Det är mycket bra att vi har denna princip i Sverige.
Citera
2010-05-23, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det finns flera olika nätbaserade tjänster men mig veterligen måste man betala för dessa. Vill man göra det enkelt och man vet var målet är avgjort kan man bara gå till den tingsrätten och få ut domen. Eller ringa naturligtvis. Det är otroligt viktigt att alla domar är offentliga eftersom vår rättsäkerhet bygger på att alla kan se och bedöma hur en rätt har avgjort ett ärende.

Om det finns synnerliga skäl, exempelvis vid sexualbrott eller brott som rör rikets säkerhet kan man naturligtvis sekretessbelägga delar av materialet eller allt.

Det är mycket bra att vi har denna princip i Sverige.

Då betyder det "Justitimord" den andra medlem har betalat eller hade rätt att få ut domen eller alla som är jurister få veta om allt man vill?
Citera
2010-05-23, 14:30
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Då betyder det "Justitimord" den andra medlem har betalat eller hade rätt att få ut domen eller alla som är jurister få veta om allt man vill?

Domen är en offentlig handling som vem som helst kan hämta ut. Inga konstigheter med det. Kostar ingenting om domen inte är alltför omfattande, vilket din antagligen inte var.
Citera
2010-05-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Domen är en offentlig handling som vem som helst kan hämta ut. Inga konstigheter med det. Kostar ingenting om domen inte är alltför omfattande, vilket din antagligen inte var.

Tack

Varför har man inte rätt ersättning för det lidande som någon utsatts för genom käromålet?
Eftersom det kostade mig tiden över ett år och hela tiden koncentrerade mig med jävla bilens skada och under tiden var nervös. Det är orättvis att det inte finns någon laglig möjlighet att pröva ersättning i detta mål.
Vilken annan ersättning kunde jag yrka förutom rättegångskostnad?
Är det försent att kräva om det är något som jag hade rätt för ersättning?
Citera
2010-05-24, 10:57
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Hej!
Skickade dig ett PM om det förra veckan. Jag föreslog att jag skulle publicera domen med maskade namn. Men jag ville kolla att allt var ok med dig innan jag gjorde det.
Citera
2010-05-25, 23:14
Medlem
Citat:
SHAAH yrkade endast kränkningsersättning på 10000 kr, vilket naturligtvis ogillades. En timmes juridisk rådgivning enligt rättshjälpstaxa begärdes inte.

Hej!
Vilken juridisk rådgivning, menar du rättegångskostnaden eller ...?
Eftersom du har läst domslut, finns det något som var viktig för mig att jag borde ha gjort?
Jag har även kontaktat tingsrätten och de säger att jag inte ska betala något men har inte frågat vem ska betala rättegångskostnaden eller om ingen ska betala. Tycker du att det var grattis eller motparten är skyldig betala allt?
Citera
2010-05-26, 08:48
Medlem
Justitiemords avatar
Det kunde ha yrkat ersättning för dina kostnader i form av en timmes juridisk rådgivning, vittnesbevisning, samt transportkostnader. Du hade då fått strax över tusenlappen.

Rättegångskostnader är de kostnader parterna - käranden och svaranden - har haft för att driva målet. Kränkningsersättning o.dyl. räknas inte som en sådan kostnad. För det fall du vill att motparten skall betala dig skadestånd, krävs att du själv väcker talan mot denne i domstol.
Citera
2010-05-26, 11:13
Medlem
Citat:
Det kunde ha yrkat ersättning för dina kostnader i form av en timmes juridisk rådgivning, vittnesbevisning, samt transportkostnader. Du hade då fått strax över tusenlappen.

Rättegångskostnader är de kostnader parterna - käranden och svaranden - har haft för att driva målet. Kränkningsersättning o.dyl. räknas inte som en sådan kostnad. För det fall du vill att motparten skall betala dig skadestånd, krävs att du själv väcker talan mot denne i domstol.

Hej igen!
Tack
Det gjorde jag men tingsrätten godkände inte. Till sist blev jag trött på att kräva transportkostnader, vittnesbevisning och allt annat. Jag känner mig verkligen irriterad av domstolen och jag har miljarder gånger försökt men ingenting hjälpte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in