2009-04-18, 18:27
Medlem
Om man bestrider ett par krav (7st)på 6-800 kr vardera hoss inkasso
vilket min vänn tänker göra (hon har inte köpt de varor kraven avser) kraven är minst 6-8 år gammal vad ska man då räkna med att det kostar en i domstol om inkasso väljer att gå vidare?

har några frågor angående detta

1:Om man förlorar mot inkasso blir man skyldig att betala deras rätts kostnader+ kravet då?

2:kan man efter bestridande och inled rättegång avbryta och betala skulden? och blir där då extra kostnader för en?

3:Hur stor chans har man att vinna över inkasso i ett fall där man bestrider kravet?

4:vilken bevis kan de ha mot en? hon har ju inte beställt sakerna, vad jag menar är har de lätt att få rätt i domstolen?
Citera
2009-04-18, 18:49
Medlem
latjoisses avatar
borde ha agerat mycket tidigar din vän ( eller du villket jag tror,men skit i det.) borde ha tagit kontaktat med företaget "din vän" köpt produkten av och berättat det lilla dilemmat, om dom inte lyssnat kontaktat konsumetrådgivning eller något liknanade som är van vid sådana här situationer och vet vad som göras skall. lycka till med "din vän"
Citera
2009-04-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latjoisse
borde ha agerat mycket tidigar din vän ( eller du villket jag tror,men skit i det.) borde ha tagit kontaktat med företaget "din vän" köpt produkten av och berättat det lilla dilemmat, om dom inte lyssnat kontaktat konsumetrådgivning eller något liknanade som är van vid sådana här situationer och vet vad som göras skall. lycka till med "din vän"

det är faktiskt min "Vänn" jag har själv ochså haft problem men jag betalade till KF Förstår inte varför jag skulle hitta på en rövar historia

men då min vänn inte är pigg på att betala då hon inte beställt bad hon mig ta reda på mer om detta..vilket jag gör just nu (hittar inte så mycket om det dock)
Citera
2009-04-18, 18:57
Medlem
latjoisses avatar
nej men som jag sa innan borde aldrig ha låtit detta ske ifall det pågåt i 6-8 år hade varit bra och vet vad som hon har köpt och vad företaget som skickat in till inkasso påstår att hon har köpt,allt bevis i form av kvitton och diversa saker borde ju hjälpa.
Citera
2009-04-18, 19:02
Medlem
latjoisses avatar
du verkar ju redan ha skapat en tråd varför en till ?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=896183
Citera
2009-04-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latjoisse
du verkar ju redan ha skapat en tråd varför en till ?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=896183

Den tråden handlar om hur en bestridan kan se ut skriftligt, denna tråden handlar om händelser efter att bestridan blivigt inlämnad dvs vad man kan vänta efter själva bestridan
Citera
2009-04-18, 20:58
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoltan_hellhoun
vilket min vänn tänker göra (hon har inte köpt de varor kraven avser) kraven är minst 6-8 år gammal vad ska man då räkna med att det kostar en i domstol om inkasso väljer att gå vidare?

1:Om man förlorar mot inkasso blir man skyldig att betala deras rätts kostnader+ kravet då?

2:kan man efter bestridande och inled rättegång avbryta och betala skulden? och blir där då extra kostnader för en?

3:Hur stor chans har man att vinna över inkasso i ett fall där man bestrider kravet?

4:vilken bevis kan de ha mot en? hon har ju inte beställt sakerna, vad jag menar är har de lätt att få rätt i domstolen?

1 Ja
2 Ja och Ja, en del avgifter. Inte några stora summor
3 Chansen att vinna beror på bevisvärderingen. Har din vän inte beställt något är det bara att stå på sig. Jag skulle inte drömma om att betala i en sådan situation.
4 Ibland dömer domstolar fel. Det är bara att gilla läget, kanske göra en bedömning om man har några utsikter med överklagan. Har man inte det, ta skiten. Det blir alltid en del skit i livet.
Citera
2009-04-19, 10:58
Medlem
Heinzes avatar
Citat:

1. Du får betala 1h juridisk rådgivning på ca 1000 kronor samt att de redan nu beräknar ränta på skulden
2. Ja, erkänner du skuld så kan du göra det, risken är ju dock att deras ombudet kräver dig på dessa kostnader, det är ju upp till er att förlika om dessa sedan.
3. Hur långt är ett snöre? Sedan är det inte "inkasso" du strider mot, det är företaget som har skickat fakturan.
4. Väljer de att ta det till tingsrätt har de säkerligen en hel del bevisning. Om det nu var postorderförsäljning det gällde så antar jag att någon hämtat ut paketet och där legitimerat sig exempelvis.
Citera
2009-04-19, 12:48
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Men smartass....är kraven 6-8 år gamla varför tror du inte man har gått vidare med ärendet tidigare?

För att det handlar om en sketet pissbelopp

Har hon tidigare fått några krav? För annars gäller ju tre års preskription
när det gäller konsumentfordran.

Så skriv följande för att slippa mer krav och bevsär.

"Härmed bestrider jag samtliga era krav enligt ???????? i sin helt.

Grunden till bestrindet är att jag varken har beställt eller mottagit
några varor från er huvudman och jag saknar i övrigt all kännedom
i saken.

För övrigt föreligger det desstom skäl att anta att fordran under alla
förhållanden är att anse som preskiberad.

Med hänsyn till att fordran är tvistig upplyses ni härmed om att
det strider mot god inkassosed att fortsätta skicka krav till mig
och att ni på samma skäl inte får använda er av summarisk process
för det fall ni önskar gå vidare med ärendet."

Man kommer aldrig gå vidare med ärendet efter detta här...99,9 % säker.

Din vän kan aldrig åka på att betala om det inte i alla fall minst sagt kan visas att hon på något sätt varit involverad. (hennes namnteckning på ett mottagningsbevis där hon dessutom har legitimerat sig eller likalydande)
Citera
2009-04-19, 13:32
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Låt mig gissa:

Det handlar om din väns mamma som för sin dotters räkning beställt skolfoton eller kläder på Haléns postorder?

Om föräldrar beställer varor i sina barns namn och sedan skiter i att betala KAN skulden sedan följa med barnen när de blir myndiga och det är ingen bra start i livet. Men givetvis kan man bestrida fakturan och det hela dras till tinget. Utsikterna att vinna kan jag inte exakt säga något om, men jag gissar att skolfoton och patientavgifter bara är att betala. Handlar det om varor så beror det kanske på vad det är för varor. Är det tonårskläder som köpts när hon varit tonåring så tyder det på att hon burit dem och det kan möjligen vara försvårande.

http://www.bt.se/vardagsliv/tiotusentals-barn-hos-inkasso(999624).gm
Citera
2009-04-19, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
1. Du får betala 1h juridisk rådgivning på ca 1000 kronor samt att de redan nu beräknar ränta på skulden
2. Ja, erkänner du skuld så kan du göra det, risken är ju dock att deras ombudet kräver dig på dessa kostnader, det är ju upp till er att förlika om dessa sedan.
3. Hur långt är ett snöre? Sedan är det inte "inkasso" du strider mot, det är företaget som har skickat fakturan.
4. Väljer de att ta det till tingsrätt har de säkerligen en hel del bevisning. Om det nu var postorderförsäljning det gällde så antar jag att någon hämtat ut paketet och där legitimerat sig exempelvis.

Ang 4: Nej det rörde sig om ett sådant fall då man skickar in ett litet beställningspapper som man skriver under med namn o adress och sedan skickas sakerna med post till brevlåda! och hennes underskrift har hon inte skrivit på några lappar måste vara någon annan
Citera
2009-04-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Låt mig gissa:

Det handlar om din väns mamma som för sin dotters räkning beställt skolfoton eller kläder på Haléns postorder?

Om föräldrar beställer varor i sina barns namn och sedan skiter i att betala KAN skulden sedan följa med barnen när de blir myndiga och det är ingen bra start i livet. Men givetvis kan man bestrida fakturan och det hela dras till tinget. Utsikterna att vinna kan jag inte exakt säga något om, men jag gissar att skolfoton och patientavgifter bara är att betala. Handlar det om varor så beror det kanske på vad det är för varor. Är det tonårskläder som köpts när hon varit tonåring så tyder det på att hon burit dem och det kan möjligen vara försvårande.

http://www.bt.se/vardagsliv/tiotusentals-barn-hos-inkasso(999624).gm

nej det handlar om kalsonger och skor från sådana där häften som kommer hem i posten och man skriver under och får premurera på kommer direkt i brevlådan, tror företaget heter Fronter eller någott
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in