• 1
  • 2
2009-04-18, 12:52
Medlem
Jag är shit trött på mina barns skola. Den är direkt dålig för dem.... De lär sig inget. Allt de kan har jag lärt dem hemma efter skolans slut, så de ligger rätt långt framme kunskapsmässigt (....med svenska mått mätt). Men skolan är bara en röra av bråk, stök, outbildade lärare som kan noll själv, ouppfostrade ungar och omorganisering för 1000gång (alltid till det sämre för barnen). En skola jag faktiskt inte vill att mina barn skall behöva gå till.

Givetvis kan man välja en friskola till barnen istället (gud vad jag ångrar att jag inte gjorde så från början) Men nu är det så att det är hopplöst svårt att få in sina barn dit....om man inte har rätt kontakter....vilket jag tyvärr inte har.

Vad fan gör man???
Rektor gör inget för att situationen skall bli bättre, kommunen gör inget.

Vad fan gör man, när ens barn gråter sig till sömns pga skolsituationen?

Det råder skolplikt, men skolan skadar ju i detta fall barnen mer än det gagnar. Skal man hålla barnen hemma från skolan och ge dem hemundervisning i stället? (den enda undervisning de får i dagsläget iallefall). Fast då kopplas väll de sociala myndigheter in, för att man är en dålig förälder som inte ser till att ens barn går till skolan.

FAN vilket shit samhälle....och detta betalar vi skatt för.

Vad gör man???
Citera
2009-04-18, 13:00
Medlem
<3<3<3s avatar
Grundat på hur du har utformat din text kan du inte ha speciellt mycket att lära dina barn.
Samhället bygger inte på att faktiskt kunna saker utan snarare att ha lidit igenom sin skolgång och ha papper på detta, tyvärr.
Citera
2009-04-18, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av <3<3<3
Grundat på hur du har utformat din text kan du inte ha speciellt mycket att lära dina barn.
Samhället bygger inte på att faktiskt kunna saker utan snarare att ha lidit igenom sin skolgång och ha papper på detta, tyvärr.

Nej, eftersom jag har norska som modersmål har jag svårt för att lära dem god svenska...därför vore det en fördel med en skola som faktiskt utbildade barnen.
Citera
2009-04-18, 13:11
Medlem
Kundalinis avatar
PÅ vilket sätt brister undervisningen?

Du är vag i hur du beskriver vad problemet egentligen består i.
Citera
2009-04-18, 13:14
Medlem
Enkelbrektiuss avatar
Frågar samma - hur ter sig problemet?

Om jag hade varit i samma situation så hade jag gått till rektorn och verkligen gått rakt på sak och inte fegat. Om det inte blir någon förbättring så är nog det enda du kan göra att flytta till annan ort med andra skolor där dina barn kan gå.
Citera
2009-04-18, 13:33
Medlem
Skal förklara problemet närmare:

Det är flera problem:

1. De skall ännu en gång göra en omorganisation på skolan. Äldste pojken som går i 3:an har redan varit med om två sådana. Omorganisationerna görs ändast av ekonomiska hänsyn, vilket rektor själv sagt. Det går ut på att splittra klasser och sätta ihop dem på ett mer ekonomiskt sätt, så att färre lärare behövs. Klasserna sätts i hop utan hänsyn till vare sig kompis relationer, barnens årskurs eller "nivå". Detta skall alltså ske flera år i rad (minst 3 år) enligt rektors plan (och gäller alltså alla barn varje gång).

2. Mitt äldste barn blir mobbad på skolan (bl.a för att han är norsk). Skolan gör inget för att förhindra att detta sker. Har försökt ta saken i egna händer, men det hjälper föga när mobbarnas föräldrar inte bryr sig...

3. Båda mina barn har outbildade lärare. Klasserna är mycket stökiga (förmodligen bl.a pga alla "omorganisationer" som gör barnen oroliga). Detta gör att barnen faktiskt inte lär sig något i skolan, utan all tid går åt till att "lugna klasserna".

Har varit i kontakt med Rektor, som bare unskylder sig med att han inte har tillräckligt med resurser. Har även varit i kontakt med kommunen, som inte tycker att det är något problem.
Citera
2009-04-18, 13:33
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Min grundskola var så hemsk så att det var totalt omöjligt att gå där. Knappt en enda lektion kunde utföras för att ungarna härjade omkring så mycket. Lärarna blev utbrända, sprang ut och grät under lektionerna.

Så mina föräldrar ordnade hemundervisning för mig. Man fick härja ett tag men sen gick det vägen. Jag fick plugga hemma och sen komma till skolan och göra prov.

Inga problem alltså! Det var bara nåt ämne som jag inte fick mer än godkänt i, såsom bild, eftersom de krävde att man skulle vara med på lektionerna vilket jag inte ville.

Du gör absolut rätt i att ta hem ungarna. Varför ska man vara där och plågas när man lika gärna kan vara hemma och plugga.
Senast redigerad av Jack BauerCTU 2009-04-18 kl. 13:36.
Citera
2009-04-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack BauerCTU
Min grundskola var så hemsk så att det var totalt omöjligt att gå där. Knappt en enda lektion kunde utföras för att ungarna härjade omkring så mycket. Lärarna blev utbrända, sprang ut och grät under lektionerna.

Så mina föräldrar ordnade hemundervisning för mig. Man fick härja ett tag men sen gick det vägen. Jag fick plugga hemma och sen komma till skolan och göra prov.

Inga problem alltså! Det var bara nåt ämne som jag inte fick mer än godkänt i, såsom bild, eftersom de krävde att man skulle vara med på lektionerna vilket jag inte ville.

Du gör absolut rätt i att ta hem ungarna. Varför ska man vara där och plågas när man lika gärna kan vara hemma och plugga.

Trots den usla skolan blev du en agent som kan lösa alla problem snabbare än något annat, och överleva fast du är ensam med terrorister som inte vill hellre än att döda dig Dock taskigt att döda farsan, som ordnat med hemundervisning och allt

Sorry, kunde inte låta bli.
Citera
2009-04-18, 14:02
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Trots den usla skolan blev du en agent som kan lösa alla problem snabbare än något annat, och överleva fast du är ensam med terrorister som inte vill hellre än att döda dig Dock taskigt att döda farsan, som ordnat med hemundervisning och allt

Sorry, kunde inte låta bli.

Hahaha, ja det är klart jag blev agent, det bevisar hur bra det är med hemundervisning.

ONT: Glömde tillägga att det var halva klass 8 och hela 9:an som jag gick i hemundervisning. Efter det hade jag lätt kunnat komma in på gymnasiet men valde folkhögskola för att i fortsättningen slippa de förbaskade ungarna.
Citera
2009-04-18, 14:10
Medlem
lovejoys avatar
Men shit, byt skola då om du tycker det är så dåligt på den nuvarande. Blir så jävla trött på allt gnällande, gör någonting istället. Jag antar att den skola barnen går på nu inte är den enda inom fem mils radie från ert hem - så byt!
Citera
2009-04-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelbrektius
Om det inte blir någon förbättring så är nog det enda du kan göra att flytta till annan ort med andra skolor där dina barn kan gå.

Jag kunde mycket väl tänka mig att flytta för att barnen skall få gå i en bättre skola...men barnens pappa är inte lika pigg på det....och jag vill faktiskt inte flytta med barnen utan honom
Citera
2009-04-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovejoy
Men shit, byt skola då om du tycker det är så dåligt på den nuvarande. Blir så jävla trött på allt gnällande, gör någonting istället. Jag antar att den skola barnen går på nu inte är den enda inom fem mils radie från ert hem - så byt!

Jag gör verkligen något!!!

Det är för fan inte bara att byta!

Det är milslånga köer till friskolor, om du inte har rätt kontakter och andra kommunala skolor har inte plats för barn från "fel" kommun.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in