• 1
  • 2
2009-04-18, 14:22
Medlem
Ernie Balls avatar
Får du inget gehör ens efter att ha pratat med kommunens skolchef (den högst ansvariga för all grundskoleutbildning i kommunen), så gör du en anmälan till skolinspektionen. Det kan löna sig att innan du gör denna lägga fram hela problematiken på ett tydligt och kortfattat sätt för rektorn och skolchefen och kräva svar på vilka åtgärder de planerar att vidta. Ge dem några dagar att fundera på det och säg att om de inte kommer med ett tillfredsställande svar så måste du göra en anmälan. Tveka inte att verkligen göra en anmälan om kommunen inte tar sitt ansvar. Angående mobbningen så kan kommunen bli skadeståndsskyldig om rätten fastslår att man inte gjort tillräckligt för att stoppa mobbningen. Det finns ett flertal fall där detta har hänt.

Jag är själv i en liknande situation, och efter ett möte med skolchef, rektor och annan personal där jag och min sambo hade förberett oss ordentligt med lagtexter, skolans likabehandligsplan mm så blev det fart. Man anställde till och med en extra person på heltid för att punktmarkera den värste bråkmakaren. Glöm inte - skolan och kommunen har omfattande skyldigheter gentemot ditt barn, och detta är tydligt beskrivet i bla. skollagen. Om du pm:ar mig en mailadress så ska jag skicka lite användbara saker som du kan slå i huvudet på dem. Du kan även få bra hjälp från Skolverket om du ringer på 08-52 73 32 00. De ser allvarligt på just sådant som du beskriver. Hur du gör en anmälan till Skolinspektionen läser du på http://www.skolinspektionen.se/Anmalningar/. Lycka till och stå på dig!
Citera
2009-04-18, 14:26
Medlem
Swensons avatar
Det var inte överdrivet länge sedan jag gick i grundskolan. Fy fan säger jag bara, jag håller fullständigt med TS i sin beskrivning. Jag hade tur att min morsa var som en jävla igel på allt som var fel, det förbättrade saker en aning. Jäklar vad jag firade när skulle börja gymnasiet, då var det friskola för hela slanten.

Det största problemet var nog att etik och moral inte existerade någonstans.

Sen tycker jag ni kan ge fan i att klaga på TS, hur många gångerw ska hon säga att hon försöker göra saker? Är det bättre att gnälla på gnäll?
Citera
2009-04-18, 15:05
Medlem
lovejoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurffröken
Jag gör verkligen något!!!

Det är för fan inte bara att byta!

Det är milslånga köer till friskolor, om du inte har rätt kontakter och andra kommunala skolor har inte plats för barn från "fel" kommun.....

Så det finns enbart en kommunal skola i din kommun? Är enda alternativet friskolor eller andra kommuner? I värsta fall får ni väl flytta och byta kommun, inte svårare än så.

Edit: Såg nyss att pappan inte var så pigg på att flytta, ska det verkligen få styra hur era barns skolgång ska bli? Tycker det är en svag ursäkt.
Senast redigerad av lovejoy 2009-04-18 kl. 15:08.
Citera
2009-04-18, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovejoy

Edit: Såg nyss att pappan inte var så pigg på att flytta, ska det verkligen få styra hur era barns skolgång ska bli? Tycker det är en svag ursäkt.

Det kan man undra.....
Citera
2009-04-18, 15:29
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Är itne det som jag skrev om då, hemundervisning, ett alternativ?
Citera
2009-04-18, 16:24
Medlem
CoopColas avatar
Vad säger de andra föräldrarna?
Citera
2009-04-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Vad säger de andra föräldrarna?

Vi är många som klagar, men det hjälper föga
Citera
2009-04-18, 19:48
Medlem
Sygnotives avatar
Är själv lärare (fast inte för småbarn), men en sån där bra en och på en skola som är rätt ok för att vara kommunal.

På vilket sätt skulle din skola kunna förbättra sig tycker du?

Många gånger (inte alltid så klart) är de s.k. förbättringarna omöjliga att utföra för kommunal skola p.g.a. lagar/regler eller ekonomi tyvärr.
Citera
2009-04-18, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sygnotive
På vilket sätt skulle din skola kunna förbättra sig tycker du?

Många gånger (inte alltid så klart) är de s.k. förbättringarna omöjliga att utföra för kommunal skola p.g.a. lagar/regler eller ekonomi tyvärr.

Är väl ekonomin som blir problemet här.

Men det vore bra om barnen kunde få behålla sina klasskompisar i minst två år i rad utan att klasserna splittras och sätts ihop på nya sätt. Att de kunde få gå i åldershomogena klasser. Jag vet att det finns åldersintegrerade klasser som funkar bra, men här har de alltså ingen plan för hur klasserna sätts i hop och endast en lärare och ett rum tillgänglig för 30 barn i tre olika årskurser.

De borde ta mobbningsproblematiken på allvar och inte ignorera problemet. Skolan borde givetvis anställa utbildade lärare. Jag har två barn i skolan nu, båda har klasslärare utan någon utbildning....och de är inte duktiga

Jag tycker faktiskt detta är mycket självklara saker egentligen
Citera
2009-04-18, 21:16
Medlem
Sygnotives avatar
Måste säga att de barn/ungdomar som jag undervisat i stort sett alltid haft negativa erfarenheter av ålderblandade grupper i tidiga årskurser, så där håller jag helt klart med dig.

Besluten att ha det är varken p.g.a. ekonomi eller regelverk.
Det är rena politiska beslut.

Kan splittringarna av klasser vara försök att få "stökiga" klasser lugnare?
Självklart är det illa om det händer ofta, men om det är för att få det bättre i längden så kan det kanske vara värt det.

Har även erfarenhet av många elever som bytt lärare ofta. Det är inget positivt. Men det brukar inte påverka deras senare skolgång om de inte är barn som behöver mycket extra åtgärder p.g.a av sociala, kognitiva svårigheter/problem etc.

Mobbing är ett svårt kapitel. Finns absolut ingen enkel universallösning.
Det finns i de finaste skolor dessutom. Men självklart ska det motarbetas så gott man bara kan och det är helt skolans ansvar. Tänk dock på att ibland kan man misslyckas med mobbingärenden även om man nästan arbetat ihjäl sig med dem.

Skolor anställer utbildade lärare om det finns sådana sökande.
Annars är det svårt. Men finns det outbildade så lägger de ut tjänsterna vid varje ny termin för folk att söka på, bara det finns utbildade sökande så...
Vet dock många exempel på bra outbildade lärare och dåliga med mångårig universitetsutbildning.
Citera
2009-04-18, 21:40
Medlem
Citat:
Måste säga att de barn/ungdomar som jag undervisat i stort sett alltid haft negativa erfarenheter av ålderblandade grupper i tidiga årskurser, så där håller jag helt klart med dig.

Besluten att ha det är varken p.g.a. ekonomi eller regelverk.
Det är rena politiska beslut.

Nej, det är rent ekonomiskt i detta fallet. vid att ha åldersintegrerade klasser kan man lättare få maximalt antal barn per lärare. Har man åldershomogena klasser blir klasserna mindre, vilket är dyrare.

Citat:
Kan splittringarna av klasser vara försök att få "stökiga" klasser lugnare?
Självklart är det illa om det händer ofta, men om det är för att få det bättre i längden så kan det kanske vara värt det.

Det vore bra om det var därför...men skälet är ännu en gång att rektor vill trycka flest möjliga in i samma klass....eftersom klasserna är åldersegrerade flyttas ju inte alla upp till nästa nivå samtidigt. Det är olika många elever i varje årskurs, därför måste alla klasser lösas upp varje år och blandas på nytt så att det blir maximalt antal elever i varje klass

Citat:
Har även erfarenhet av många elever som bytt lärare ofta. Det är inget positivt. Men det brukar inte påverka deras senare skolgång om de inte är barn som behöver mycket extra åtgärder p.g.a av sociala, kognitiva svårigheter/problem etc.

Min äldste son, som går i trean har bytt lärare tre gånger och får förmodligen en ny lärare i fyran.

Citat:
Mobbing är ett svårt kapitel. Finns absolut ingen enkel universallösning.
Det finns i de finaste skolor dessutom. Men självklart ska det motarbetas så gott man bara kan och det är helt skolans ansvar. Tänk dock på att ibland kan man misslyckas med mobbingärenden även om man nästan arbetat ihjäl sig med dem.

Tror inte man kan undvika mobbning totalt, men jag tycker det vore bra om de i det minste försökte göra något

Citat:
Skolor anställer utbildade lärare om det finns sådana sökande.
Annars är det svårt. Men finns det outbildade så lägger de ut tjänsterna vid varje ny termin för folk att söka på, bara det finns utbildade sökande så...
Vet dock många exempel på bra outbildade lärare och dåliga med mångårig universitetsutbildning.

Jag vet att de inte har sökt utbildade lärare för att ersätta de outbildade, rektor säger ännu en gång att det beror på ekonomin. Jag tror också att det finns riktigt duktiga outbildade lärare, som till och med är bättre en många utbildade lärare....men så är tyvärr inte fallet i mina barns klasser...men så har de i rättfärdighetens namn inte de bästa förhållandena att arbeta under häller.....
Citera
2009-04-19, 11:28
Medlem
Sygnotives avatar
Tänkte skriva ett långt svar...

Men stämmer det du skriver så verkar det helt enkelt vara en riktigt usel skolledning och/eller BU-nämnd i er kommun.

Antar att det var lika illa innan krisen med ekonomin för er skola.

Mitt tips är nog (om flytt av barnen inte är ett alternativ) att sporra barnen att lära sig så mycket som möjligt och försöka att i sinnet sålla bort de ev. jobbiga eleverna samt vissa lite sämre lärare. Låter kanske konstigt, men hänger man inte upp sig på det dåliga så kan man faktiskt lära sig en hel del under skoltiden bara man själv satsar på det. Speciellt om man kan fylla i luckor/tillkortakommande i utbildningen hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in