Citat:
Ursprungligen postat av bizbestja
Tänk dig:
Moses har sex med en tjej han nyss har träffat. Hon sa att hon tog p-piller men ljög. Senare är hon gravid och tänker behålla barnet. Kul för honom att betala för hennes lögn hela sitt liv isf. Är nog enkelt för dig att säga att han får skylla sig själv, men jag tror du hade sett det annorlunda om du själv varit i den situationen eller hade någon närstående som gick igenom det.
Nu pratar du om ekonomisk abort i det här stycket, men jag vill svara på det här angående "lögner" först och främst.
Det är fullt möjligt att hon inte ljög - att hon blev gravid ändå. Misstänker att du hört killkompisar säga att "hon sa att hon gick på p-piller" och du sympatiserar med detta för du tror på dem såklart. Och visst, så kanske det ser ut från deras sida, och visst de kan även ha rätt att så var det. P-piller är dock inte ett 100%igt säkert skydd. Jag har sett den andra sidan - både tjejer som ätit p-piller och blivit gravida, och tjejer som varit ärliga med att de vill ha barn och när tjejen blir gravid så freakar pappan ut och sprider ut att hon "lurat honom" att hon sagt att hon gick på p-piller och annat skit.
Och hur ska man bevisa vem som ljugit allmänt? Ta ett par exempel.
1. Kvinnan säger till mannen att hon äter p-piller, de har sex utan kondom och hon blir gravid.
Möjliga orsaker: 1) Hon ljuger, har inga p-piller och tar inga. 2) Hon har recept på p-piller, men tar dem inte för att hon vill bli gravid och aktivt då lurat killen. 3) Hon äter p-piller precis som hon ska men av någon anledning funkade inte dessa och hon blev gravid.
Försök bevisa vem som ljuger i någon sorts nämnd eller domstol.
2. Mannen säger att kvinnan sagt att hon äter p-piller, kvinnan säger att hon sagt att hon vill ha barn.
Kvinnan har inte recept på p-piller och förnekar inte att hon inte ätit p-piller, men hävdar att hon gjort detta klart. Mannen säger att hon ljuger.
Försök bevisa vem som ljuger.
3. Ett gift par där mannen är våldsam. Kvinnan blir gravid efter vad hon påstår är en våldtäkt. Hon vill lämna honom, men iom en lag som gör att mannen har rätt att tvinga kvinnan att genomgå en graviditet så har han kommit på denna brillianta idé att se till att göra henne gravid mot hennes vilja så att hon ska stanna.
Låt oss säga att det inte finns några stora skador på kvinnan, dvs det brister i fysisk bevisning. Hur ska man avgöra om en våldtäkt skett eller inte inom de där 18v av graviditeten? Hon kanske upptäcker att hon är gravid i v8. Så har du 10v på dig att få ett domstolsbeslut - och om hon får rätt så blir det garanterat en sen två-stegs abort vilket innebär ökad risk för hennes framtida förmåga att bli gravid.
Om en våldtäkt låg bakom graviditeten så straffas kvinnan dubbelt. Och riskerar trippla konsekvenser. Dels då övergreppet i sig. Sen den fysiska och emotionella konsekvensen av att bli gravid och en abort. Sedan riskerar hon dessutom att bli steril.
Citat:
Ursprungligen postat av bluespot13
Varför ska mannen leva med denna "risk" att bli bunden till en unge när kvinnan inte behöver anpassa sig till denna princip. Kvinnorörelsen har kämpat och krigat efter hennes rättighet att välja själv om hon vill bli mamma eller inte, varför ska inte denna regel även gälla för män?
Varför ska kvinnor leva med risken att bli bunden till en man när mannen inte behöver anpassa sig? Det är så det är idag.. och i än större utsträckning om kvinnor skulle kunna tvingas att fullfölja en graviditet.
Om man äter p-piller och använder kondom så finns det fortfarande risk för att bli gravid. Kondomen kan glida av/spricka och p-pillren funkar inte (det vet du ju inte förrän olyckan är framme). Kvinnor lever med den konstanta "risken" att bli gravida. Att bli gravid är alltid en fysisk och psykologisk konsekvens för kvinnan - det är det inte automatiskt för mannen.
Vad riskerar män för fysiska konsekvenser med att göra en kvinna gravid? Noll, zip, nada.
Kvinnan ska fortsatt ha den 100%iga rätten att besluta om en graviditet ska fullföljas eller avbrytas. Allt annat är orimligt och rent vidrigt anser jag.
Med allt det sagt så är jag för att män skall kunna frånsäga sig faderskapet. Jag har också tidigare lagt fram detta i en annan liknande tråd i ämnet. Men låt mig upprepa:
Jag tycker att det är en rimlig kompromiss/kompensation till män då de inte har (och ska absolut inte ha) någon laglig rätt att besluta om en graviditet fullföljs eller avbryts. Man kan lägga upp det på samma sätt som med adoption. Man kan skriva på papper både innan och i samband med att barnet föds att man inte önskar åta sig faderskapet. Från barnet är fött så får man en ångersperiod på tex 6 månader. Efter detta så är det permanent och man har ingen vidare möjlighet att återfå rättigheter till barnet - och slipper också att betala underhåll. Ångrar man sig så får man dock betala retroaktivt och så blir det säkerligen en tvist angående vårdnad mm, men det får man ju isf ta konsekvensen av.
Det är också viktigt, om detta införs, att se till att faderskap fastställs med hjälp av faderskapsprov innan fadern kan frånsäga sig faderskapet. Annars så ger vi kvinnor en ytterligare möjlighet att frånhålla den biologiska pappans rätt till sitt barn. Exempelvis dölja graviditeten från den faktiska biologiska pappan och be en vän att gå med på att posera som far, för att sedan frånsäga sig faderskapet och därmed ge henne ensamrätt till barnet.