2009-04-18, 11:16
Medlem
Mulatts avatar
Om mannen vill att kvinnan ska göra abort men kvinnan vägrar så borde sverige införa någon sorts abort avtal att mannen inte ska ha någon kontakt med ungen men heller inte några skyldigheter att betala underhåll. .... Sådant avtal borde införas fan! Då känns det lite mer 50/50 i abort frågan!
Citera
2009-04-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bizbestja
Tänk dig:
Moses har sex med en tjej han nyss har träffat. Hon sa att hon tog p-piller men ljög. Senare är hon gravid och tänker behålla barnet. Kul för honom att betala för hennes lögn hela sitt liv isf. Är nog enkelt för dig att säga att han får skylla sig själv, men jag tror du hade sett det annorlunda om du själv varit i den situationen eller hade någon närstående som gick igenom det.

Nu pratar du om ekonomisk abort i det här stycket, men jag vill svara på det här angående "lögner" först och främst.

Det är fullt möjligt att hon inte ljög - att hon blev gravid ändå. Misstänker att du hört killkompisar säga att "hon sa att hon gick på p-piller" och du sympatiserar med detta för du tror på dem såklart. Och visst, så kanske det ser ut från deras sida, och visst de kan även ha rätt att så var det. P-piller är dock inte ett 100%igt säkert skydd. Jag har sett den andra sidan - både tjejer som ätit p-piller och blivit gravida, och tjejer som varit ärliga med att de vill ha barn och när tjejen blir gravid så freakar pappan ut och sprider ut att hon "lurat honom" att hon sagt att hon gick på p-piller och annat skit.

Och hur ska man bevisa vem som ljugit allmänt? Ta ett par exempel.

1. Kvinnan säger till mannen att hon äter p-piller, de har sex utan kondom och hon blir gravid.
Möjliga orsaker: 1) Hon ljuger, har inga p-piller och tar inga. 2) Hon har recept på p-piller, men tar dem inte för att hon vill bli gravid och aktivt då lurat killen. 3) Hon äter p-piller precis som hon ska men av någon anledning funkade inte dessa och hon blev gravid.
Försök bevisa vem som ljuger i någon sorts nämnd eller domstol.

2. Mannen säger att kvinnan sagt att hon äter p-piller, kvinnan säger att hon sagt att hon vill ha barn.
Kvinnan har inte recept på p-piller och förnekar inte att hon inte ätit p-piller, men hävdar att hon gjort detta klart. Mannen säger att hon ljuger.
Försök bevisa vem som ljuger.

3. Ett gift par där mannen är våldsam. Kvinnan blir gravid efter vad hon påstår är en våldtäkt. Hon vill lämna honom, men iom en lag som gör att mannen har rätt att tvinga kvinnan att genomgå en graviditet så har han kommit på denna brillianta idé att se till att göra henne gravid mot hennes vilja så att hon ska stanna.
Låt oss säga att det inte finns några stora skador på kvinnan, dvs det brister i fysisk bevisning. Hur ska man avgöra om en våldtäkt skett eller inte inom de där 18v av graviditeten? Hon kanske upptäcker att hon är gravid i v8. Så har du 10v på dig att få ett domstolsbeslut - och om hon får rätt så blir det garanterat en sen två-stegs abort vilket innebär ökad risk för hennes framtida förmåga att bli gravid.
Om en våldtäkt låg bakom graviditeten så straffas kvinnan dubbelt. Och riskerar trippla konsekvenser. Dels då övergreppet i sig. Sen den fysiska och emotionella konsekvensen av att bli gravid och en abort. Sedan riskerar hon dessutom att bli steril.

Citat:
Ursprungligen postat av bluespot13
Varför ska mannen leva med denna "risk" att bli bunden till en unge när kvinnan inte behöver anpassa sig till denna princip. Kvinnorörelsen har kämpat och krigat efter hennes rättighet att välja själv om hon vill bli mamma eller inte, varför ska inte denna regel även gälla för män?

Varför ska kvinnor leva med risken att bli bunden till en man när mannen inte behöver anpassa sig? Det är så det är idag.. och i än större utsträckning om kvinnor skulle kunna tvingas att fullfölja en graviditet.

Om man äter p-piller och använder kondom så finns det fortfarande risk för att bli gravid. Kondomen kan glida av/spricka och p-pillren funkar inte (det vet du ju inte förrän olyckan är framme). Kvinnor lever med den konstanta "risken" att bli gravida. Att bli gravid är alltid en fysisk och psykologisk konsekvens för kvinnan - det är det inte automatiskt för mannen.

Vad riskerar män för fysiska konsekvenser med att göra en kvinna gravid? Noll, zip, nada.

Kvinnan ska fortsatt ha den 100%iga rätten att besluta om en graviditet ska fullföljas eller avbrytas. Allt annat är orimligt och rent vidrigt anser jag.

Med allt det sagt så är jag för att män skall kunna frånsäga sig faderskapet. Jag har också tidigare lagt fram detta i en annan liknande tråd i ämnet. Men låt mig upprepa:

Jag tycker att det är en rimlig kompromiss/kompensation till män då de inte har (och ska absolut inte ha) någon laglig rätt att besluta om en graviditet fullföljs eller avbryts. Man kan lägga upp det på samma sätt som med adoption. Man kan skriva på papper både innan och i samband med att barnet föds att man inte önskar åta sig faderskapet. Från barnet är fött så får man en ångersperiod på tex 6 månader. Efter detta så är det permanent och man har ingen vidare möjlighet att återfå rättigheter till barnet - och slipper också att betala underhåll. Ångrar man sig så får man dock betala retroaktivt och så blir det säkerligen en tvist angående vårdnad mm, men det får man ju isf ta konsekvensen av.

Det är också viktigt, om detta införs, att se till att faderskap fastställs med hjälp av faderskapsprov innan fadern kan frånsäga sig faderskapet. Annars så ger vi kvinnor en ytterligare möjlighet att frånhålla den biologiska pappans rätt till sitt barn. Exempelvis dölja graviditeten från den faktiska biologiska pappan och be en vän att gå med på att posera som far, för att sedan frånsäga sig faderskapet och därmed ge henne ensamrätt till barnet.
Citera
2009-04-18, 12:13
Medlem
AnimaMundi:

Jag känner ingen som varit med om detta, jag tänker bara tanken ändå.
1, 2. Jo det är sant att det blir svårt. Och då blir det ju också möjligt med falska anklagelser.

3. Aldrig varit på tal om att någon ska tvingas till att fullfölja graviditet. Min tanke var bara om man skulle ha någon undersökning/samtal som kan föreslå en abort t.ex.
Citera
2009-04-18, 12:16
Medlem
Citat:
Sant, om det alltid finns en risk så håller ju kanske inte det argumentet.
(är du säker på att en tidig medicinsk abort utgör en risk?)

Att bli gravid och att avbryta graviditeten innebär alltid en risk. Medicinsk abort är ett medicinskt tidigt framprovocerat missfall. Det är alltid risker med missfall. I vissa fall så behöver man fortfarande göra en skrapning av livmodern - som återigen då innebär en risk.

Riskerna är betydligt större i ett senare skede, men risken finns alltid att något kan gå fel.

Samma med att fullfölja en graviditet. Detta innebär också en massa risker. Det kanske blir akut kjejsarsnitt och läkaren gör en miss och så blir du av med din livmoder, eller åtminstone förmågan att bli gravid igen.

Du kan få allvarliga infektioner både med vaginal förlossning och kjejsarsnitt som gör dig steril.

Vid en vaginal förlossning så kan du spricka ordentligt i underlivet, har du taskig muskulatur så kan du dessutom riskera livmodersframfall.

Vid kjejsarsnitt så får du alltid ett ärr att "skryta med".

Vilka konsekvenser får mannen om han väljer att tvinga en kvinna fullfölja sin graviditet? Nu pratar vi bara om de fysiska för kvinnan, sedan har vi alla de psykologiska och emotionella.

Om vi säger att detta genomförs - vad skulle männen tvingas till då för att kompensera alla dessa konsekvenser för kvinnorna?

De som är för att en man skulle kunna tvinga en kvinna att fullfölja en graviditet, är ni beredda att kompensera kvinnan då för hennes konsekvenser? Betala förlorad arbetsinkomst iom sjukskrivning, problem under graviditeten mm? Betala förlorad tid, status och ev. löneförhöjningar som hon går miste om?

Det är ju inte bara att bära runt på ett barn i 9 månader och sedan slänga bort det till pappan och så är det över (om kvinnan nu verkligen inte vill ha barn, och inte vill ha med barnet att göra dvs). Det är fortfarande en hel hög konsekvenser - så hur skulle isf män kompensera för dessa?
Citera
2009-04-18, 12:18
Medlem
Citat:
3. Aldrig varit på tal om att någon ska tvingas till att fullfölja graviditet. Min tanke var bara om man skulle ha någon undersökning/samtal som kan föreslå en abort t.ex.

Det har tagits upp i tråden att så borde vara fallet. Så jag svarar allmänt på den inställningen och möjliga konsekvenser av olika scenarion.
Citera
2009-04-18, 15:40
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Du är också bara en klump celler. Ingen reell skillnad.

En ganska markant reell skillnad. Den ena cellklumpen är medveten om sin existens, den andra är det inte.

För övrigt (riktat till er som är för påtvingad abort). Varför steriliserar ni er inte bara? Runka i en burk och frys in till framtiden om ni vill ha barn senare, och sterilisera er sedan. Då kan inte en enda brud lura er...
Senast redigerad av Coffe_K4n0n 2009-04-18 kl. 15:44.
Citera
2009-04-18, 22:35
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Gud, var inte så bokstavlig. Klart jag vet det, men jag menade bara att hon har chans att göra barn senare helt enkelt.

"Gud" var inte så korkad då när du skriver.
Bra att du har lärt dig grundläggande biologi när du läste min text. SÅ kankse du i framtiden inte innehållsmässigt skriver fel i framtiden.
För det är knappast andras fel när du skriver så att innehållet blir samma som det "bokstavliga" både.
Synd att du verkar ha svårt att begripa detta.

Skriv vad du menar i framtiden istället. Hur svårt är det på en skala 1-10?
Citera
2009-04-18, 22:38
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Just nu ser situationen ut så här:
Om tjejen vill göra abort så gör hon det, annars inte.

Scenarion
1. Tjejen och killen vill göra abort, varvid en abort utförs och resulterar i allas lycka.
2. Varken tjejen eller killen vill göra abort, varvid ingen abort utförs och resulterar i allas lycka.
3. Tjejen vill göra abort men inte killen, varvid hon gör abort. Killen ville behålla barnet men har hela livet på sig att ändå bli pappa.
4. Tjejen vill behålla barnet men det vill inte killen, varvid barnet behålls och killen tvingas till alla ansvar som detta leder till, får leva hela livet med detta, vilket kanske leder till hinder för honom att skaffa barn när han själv velat det osv... Listan kan göras lång.

Frågan jag skulle föra fram är om inte detta är ett bättre alternativ:
Om ena partnern vill att en abort ska utföras, görs det. Men efter en viss tidsperiod faller valet till tjejen då abort med tiden blir mer omständig att utföra.

Scenarion
1. Tjejen och killen vill göra abort, varvid en abort utförs och resulterar i allas lycka.
2. Varken tjejen eller killen vill göra abort, varvid ingen abort utförs och resulterar i allas lycka.
3. Tjejen vill göra abort men inte killen, varvid hon gör abort. Killen ville behålla barnet men har hela livet på sig att ändå bli pappa.
4. Tjejen vill behålla barnet men det vill inte killen, varvid en abort ändå görs. Tjejen ville behålla barnet men har hela livet på sig att ändå bli mamma.
Specialfall: sent i graviditeten kommer killen på att han vill att en abort ska ut föras, men eftersom för lång tid har gått får tjejen avgöra eftersom det kan bli en ganska omständig situation för henne.

Vilket är det bästa alternativet utifrån dessa scenarion?
Detta var bara lite tankar. I praktiken kanske det ändå ser ut som andra alternativets scenarion. Men i teorin skulle det andra alternativet kanske vara lite mer rättvist.

Ett tredje alternativ skulle väl kunna vara en obligatorisk utredning om killen vill att en abort utförs. (eller är det så redan? Ej insatt)

Diskutera!

Använd kondom för fan.
Citera
2009-04-18, 22:40
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Angående 5 - säker på att en sån risk finns? Skulle kunna tänka mig att en sån risk finns om en sen abort utförs, men i mitt exempel nämde jag att man skulle kunna sätta en tidsgräns för killen så att inga risker tas.

Angående 6 - det skulle en obligatorisk undersökning lösa ifall man införde sådana i fall då killen vill ha abort men ej tjejen. Dvs vid undersökningen framkommer det att tjejen i fråga haft väldigt tur att bli gravid och därmed får hon behålla barnet då hon riskerar att inte kunna bli mamma senare.

Japp, risken är hög att förstöra möjligheterna för barn i framtiden om en kvinna gör abort.
Citera
2009-04-18, 23:56
Medlem
WERYs avatar
Den som ska föda barnet är lämpligast att bestämma om denne vill ha abort då det är personens kropp. Vill killen inte ha barn ska han inte spruta in i tjejen utan ta sitt ansvar o set ill att inte göra någon på smällen.

Sen är det upp till tjejen. Problem solved, over and out
Citera
2009-04-19, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WERY
Den som ska föda barnet är lämpligast att bestämma om denne vill ha abort då det är personens kropp. Vill killen inte ha barn ska han inte spruta in i tjejen utan ta sitt ansvar o set ill att inte göra någon på smällen.

Sen är det upp till tjejen. Problem solved, over and out

Det här är jämställdhet, gott folk. Abortfrågan är inte något isolerat fall. En kvinna vill någonting: "Sedan är det upp till tjejen. Problem solved, over and out.".

Vill tjejen inte ha barn ska hon göra som vanligt och ta satsen i ansiktet för att på så sätt ta sitt ansvar och inte bli på smällen.

Problem solved. Over and out.
Citera
2009-04-19, 17:28
Medlem
Naccaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Tjejen har inte hela livet på sig att bli mamma, så den premissen måste du plocka bort.

Har man sex (vaginalt) så finns alltid risken (eller möjligheten) att det resulterar i en graviditet, oavsett preventivmedel. Om man känner att man absolut inte vill det, löses det enklast genom att låta bli att ha sex (vaginalt).

Killar kan ju inte heller hela livet, om vi ska vara realistiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in