• 1
  • 2
2009-04-16, 20:41
Medlem
Hej!

jag är en av ledarna som ska hålla en bal för 9.or. Och jag skulle gärna vilja ha lite tips på lite "bal-mat" man kan servera. Det ska vara en förrätt, huvudrätt och dessert. Huvudrätten ska helst bestå av kykling, då det är någonting alla kan äta.

Budgeten för alla mat ligger på ca. 300 kr per person, så håll er runt den prisklassen ungefär, ju billigare desto bättre, men låt inte smaken lida för de!

Mvh
Citera
2009-04-16, 21:15
Medlem
ari4presidents avatar
300 kronor låter som en väldigt omfattande budget, då vanlig skolmat ligger strax under 20-lappen. Tänk på att fisk brukar vara relativt impopulärt.
Citera
2009-04-17, 23:04
Medlem
tiramisus avatar
Du/ni har en rejäl budget som räcker till nästan vad som helst! Nåja, förslag som en även en glad amatör inte kan misslyckas med;

Varmrätt;
Baconlindade kycklingfilé med potatisgratäng (finns färdig fryst eller kylpåsar) o vitlöksbröd.

Förrätt;
Salladscocktail (sallad, gurka, tomat, majs) med räkor eller renstek toppad med en röra av créme fraiche o finhackad röd lök (salt o citronpeppar). Garnera med citron o dillkvist.

Dessert;
Chokladmousse eller annan mousse ( finns många pulvervarianter). Spritsa upp snyggt i cupglas. Servera med vispad grädde, kapkrusbär o nåt kex som garnityr.

Det mesta kan förberedas i god tid innan servering! Lycka till o smaklig måltid!
Citera
2009-04-17, 23:52
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FoX-
Hej!

jag är en av ledarna som ska hålla en bal för 9.or. Och jag skulle gärna vilja ha lite tips på lite "bal-mat" man kan servera. Det ska vara en förrätt, huvudrätt och dessert. Huvudrätten ska helst bestå av kykling, då det är någonting alla kan äta.

Budgeten för alla mat ligger på ca. 300 kr per person, så håll er runt den prisklassen ungefär, ju billigare desto bättre, men låt inte smaken lida för de!

Mvh
Hur kommer det sig att kyckling är någonting alla dina nior kan äta? Verkar märkligt. Det kryllar väl av veganer i just den årskullen?

Jobbar du på en förortsförortsförorts-fried chicken-pryl i staterna?
Citera
2009-04-19, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Hur kommer det sig att kyckling är någonting alla dina nior kan äta? Verkar märkligt. Det kryllar väl av veganer i just den årskullen?

Jobbar du på en förortsförortsförorts-fried chicken-pryl i staterna?

Nej då, vi ska självfallet ha alternativa rätter, men chansen är större att fler äter kykling än om man tog t.ex. gris, då det krockar med många religionsmässigt? förstår du min synvinkel.
Citera
2009-04-19, 16:53
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Fattar inte vad du menar?

300 per person är en väldigt hög budget. Särskilt då det rör sig om ett gäng niondeklassare.

Hur många personer sammanlagt är det som skall serveras?
Citera
2009-04-19, 16:59
Medlem
Lickis avatar
Chips och dipp!
Nä men vi fick Ugnsbakad lax kommerjag ihåg och alla åt och tyckte de va jätte gott, att all kom dit med kostym och klänning och jag o min polare i faskarhatt förhöjde bara stämningen.
Citera
2009-04-19, 17:21
Medlem
askbollens avatar
300 spänn exklusive dryck får du en riktigt skaplig 2-rätters för på lokal. Tycker budgeten verkar extremt överdriven. Ska ni laga maten själva och inte betala någon personal är 100 kronor mer än tillräckligt för det mesta ni kan tänkas laga.
Citera
2009-04-19, 20:13
Medlem
Otacksamt att laga mat till småglin. Vad man än gör kommer någon klaga och säga att " För 50kr får man en pizza som är godare" Vad du än gör kommer dom klaga på att det inte är värt 300kr
Sen spelar det ingen roll om man köper en billig fläskfilé istället för oxfilé, få som märker skillnad i den åldern.
Köp lite billig kyckling, gör en potatisgratäng och en finare sallad gör fyllda advocados eller något annat till förrätt, sen satsa på gott bröd och alkoholfri cider till.
Det lär bli mycket pengar över, men kocken ska väl också ha lite arvode.
Citera
2009-04-20, 17:31
Medlem
Vi betalar också en firma för att laga maten.

Jag var inte med förra gången så jag vet inte direkt vad högsta hönset mena, men visst sa han att förra året så gick det på runt 300 spänn person. Han kanske hade räknat in pengarna för firman som lagade maten då också kanske?
Citera
2009-04-20, 17:53
Medlem
Citat:
Vi betalar också en firma för att laga maten.

Jag var inte med förra gången så jag vet inte direkt vad högsta hönset mena, men visst sa han att förra året så gick det på runt 300 spänn person. Han kanske hade räknat in pengarna för firman som lagade maten då också kanske?

Ja, har man en cateringfirma och kanske även personal som serverar och diskar sedan så kostar det ju mer.
Citera
2009-04-20, 18:39
Medlem
zepofans avatar
Om man använder en cateringfirma så ordnar de väl allt? Det brukar väl bara vara att bestämma priset per person så får du menyförslag som ryms inom den budgeten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in