• 1
  • 2
2009-04-16, 14:56
Medlem
Tut-tuts avatar
Danmarks nye statsminister planerar att sänka straffmyndighetsåldern eller ta bort den helt och hållet. Fp:s batongliberal Johan Persson tycker det är ett "intressant förslag" och kollar på liknande förslag för Sverige.

http://www.sr.se/sida/Artikel.aspx?P...rtikel=2770434

Själv tycker jag att detta är mycket positivt. Äntligen börjar det bli lite ordning på torpet: ut med flumskolan, freudianismen och den mesiga kriminalpolitiken. Backlash, here we go!

Diskuteras även i Studio Ett kl 17:

http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=1637

Vad tycker FB:s högermobb?
Citera
2009-04-16, 15:39
Medlem
Vad spelar det för roll?

Får de tag på en 12åring som precis rånat och misshandlat någon lär han inte få se något strängre straff än böter ändå.

KANSKE ungdomsvård, som han genast kan rymma ifrån och fortsätta råna, misshandla och våldta.

De måste bestraffas ordentligt, inte bara gripas.
Citera
2009-04-16, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tut-tut
Danmarks nye statsminister planerar att sänka straffmyndighetsåldern eller ta bort den helt och hållet. Fp:s batongliberal Johan Persson tycker det är ett "intressant förslag" och kollar på liknande förslag för Sverige.

http://www.sr.se/sida/Artikel.aspx?P...rtikel=2770434

Själv tycker jag att detta är mycket positivt. Äntligen börjar det bli lite ordning på torpet: ut med flumskolan, freudianismen och den mesiga kriminalpolitiken. Backlash, here we go!

Diskuteras även i Studio Ett kl 17:

http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=1637

Vad tycker FB:s högermobb?
Självklart, om vi tar bort den här konstgjorda åldersspärren kan vi äntligen börja spärra in de små ligisterna.
Citera
2009-04-16, 17:34
Medlem
Aakes avatar
Lagarna måste absolut anpassas till den nya demografin i Sverige.
Citera
2009-04-16, 17:37
Bannlyst
Om det inte vore för invandringen skulle detta vara en ickefråga.
Citera
2009-04-16, 18:16
Medlem
st0ckiss avatar
Åt helvete fel
Senast redigerad av st0ckis 2009-04-16 kl. 18:23.
Citera
2009-04-16, 18:28
Medlem
MrTomtes avatar
Det viktiga är att en handling kopplas till en konsekvens redan i tidiga år. Som det är nu händer det ingenting oavsett vad du gör förräns du fyller 15. Säga vad man vill om småkiddsen men alla är inte helt blåsta. Jag snattar bärs... ingenting händer. Jag snor en moppe... ingenting händer. Jag klottrar ned en hel tunnelbanestation... ingenting händer. Jag slår av käken på en snubbe på stan... ingenting händer.

När jag var ung (någon gång på 20-talet ungefär känns det som) så fanns det hela tiden en konsekvens när man busade. Jag var fan inte guds bästa barn när jag växte upp men jag lärde mig snabbt att det alltid blev en konsekvens av mitt handlande. Ofta kunde konsekvensen bli att man blev utsatt för duktigt pinsamma saker som man fick göra som bestraffning och man lärde sig. Handling -> konsekvens. Hur svårt kan det vara?
Citera
2009-04-16, 18:29
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Åt helvete fel

Man kan göra vistelsen där så oangenäm att de fasar för att komma dit igen.
Citera
2009-04-16, 18:33
Medlem
Mr Andersons avatar
Helt rätt! Är man tillräckligt vuxen för att begå brott, är man tillräckligt vuxen för att få ett straff. För att bara klargöra mina åsikter i frågan, tycker jag inte att en sjuåring ska sitta i Kumlabunkern, även om han har dödat någon. Straffen måste naturligtvis anpassas efter förövarens ålder. Men, det ska kosta att begå brott!
Citera
2009-04-16, 18:36
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ofta kunde konsekvensen bli att man blev utsatt för duktigt pinsamma saker som man fick göra som bestraffning och man lärde sig. Handling -> konsekvens. Hur svårt kan det vara?

Det här tror jag kan vara en betydligt mer avskräckande metod än eventuella böter eller ungdomsvård/fängelse. Tvinga småglinen (och föräldrarna?) att stå ett antal dagar på närmsta torg med en "macka" skylt där deras brottslighet exponeras.

I en utopi skulle detta naturligtvis skötas av föräldrarna men det är uppenbart att detta inte sker inom vissa delar av befolkningen.
Citera
2009-04-16, 18:43
Medlem
Straffmyndighetsåldern behöver inte sänkas, den är 15 år men idag får man lindrigare straff ända upp till 23 års ålder.

Detta handlar enbart om praxis och hur man tolkar lagen som redan finns.
Straffskalan för grov misshandel är 1 - 10 års fängelse och jag har för mig att det i dom senaste 40 åren aldrig dömts strängare än 7 år.
Man följer således inte ens den bestämda straffskalan utan anser att grov misshandel det är inte så farligt.

Utan att ändra någonting som ex straffmyndighetsåldern skulle Sverige kunna ha världens strängaste straff för ungdomsbrottslingar.

Säg att en 15-åring sparkar på någon som ligger ner men som klarar sig utan men eller allvarligare skador, 10 år på Kumla skulle resultatet kunna bli, det är enbart en bedömningsfråga.
15-åringen är straffmyndig och att sparka på någon som ligger ner kan bedömas som grymmaste förmen av grov misshandel.
Således kan man teoretiskt utan att ändra lagen ge en 15-åring 10 år på Kumla för något som idag ger... ingenting!

Sen om man är 14 kan man tvingas till samhällsarbete och terapi, det viktiga är det händer något.
Slår man ner någon på våren ska man inte kunna springa runt hela sommaren och vara ball med polarna på stan.
Den sommaren ska bli tråkig eller kanske vändningen i livet, det viktiga är att en handling får konsekvenser, för i verkligheten, sen när man är vuxen får allting konsekvenser, bra och dåliga.
Senast redigerad av Lars365 2009-04-16 kl. 18:53.
Citera
2009-04-16, 18:45
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Anderson
Straffen måste naturligtvis anpassas efter förövarens ålder. Men, det ska kosta att begå brott!

Handling -> Konsekvens
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in