Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Problemen startar i hemmen, och jag tror faktiskt inte att det är de strikta föräldrarna som bär brottets barn. Således kommer föräldrarna inte vara kapabla att korrigera barnet ens om de riskerar straffansvar vid undlåtelse.
Det finns dessutom en viktig poäng i att barnet själv axlar ansvaret av sitt agerande.
Brådmogna fjortisar med sedvanlig rebellism kan ju närmast uppmuntras att sätta päronen i klistret.
Den enda lösningen jag ser är att införa milda straff, exempelvis fotboja och husarrest, även för de unga. Ett kännbart straff som även håller buset från gatorna.
Du talar klok som en bok!
Det finns många ungar som gladeligen skulle ställa till med jävelskap bara för att "sätta dit" sina föräldrar. Tänk de nya oanade möjligheterna för utpressning! Får jag inte som jag vill, går jag ut och sätter er i klistret - eller rent av på anstalt!
De "milda" straff som du förespråkar låter bra, så länge det rör sig om "milda" straff som absolut inte kan ge någon form av status. Fotboja och möjlighet att sitta hemma och lira x-box eller umgås med polarna på hemmaplan i en månad? Njäää...
Då var Strix idé om hederligt svettigt (och karaktärsdanande) kroppsarbete uppe i ingenstans betydligt bättre. Jag kan även tänka mig en form av bonussystem bland ungdomsbrottslingarna. Arbetar de riktigt flitigt och sköter sig, kan de få någon form av prestationsbaserad lön. Inte en hög lön, men väl en lön.
Så att de ser att det lönar sig att bete sig rätt, och att de fått en andra chans.