2009-04-16, 19:21
Medlem
Svampfests avatar
Tror det är bättre att man kniper föräldrarna istället, antingen genom att de får betala när deras ungar begår brott eller i värre fall att man helt enkelt fråntar dem vårdnaden.

Antingen det eller så får ungarna tillbringa sommarlovet med att gräva diken i norrland.
Citera
2009-04-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Antingen det eller så får ungarna tillbringa sommarlovet med att gräva diken i norrland.
Det är det ultimata.
1 Det är inte direkt världens hårdaste kriminalpolitik så flum-vänstern får precis som dom alltid fått.
2 Samtidigt är det klart avskräckande för tonåringar att missa allt roligt och tvingas ha tråkigt vecka efter vecka med att gräva diken i vildmarken.
Citera
2009-04-16, 19:44
Medlem
BaldiNs avatar
2 veckor i hemvärnets ungdomskurser uppe i det norrländska inlandet sovandes i tält utan någon kontakt med omvärlden, självklart med skickliga instruktörer.
Citera
2009-04-16, 21:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Att man...

Citat:
Ursprungligen postat av Tut-tut
Danmarks nye statsminister planerar att sänka straffmyndighetsåldern eller ta bort den helt och hållet. Fp:s batongliberal Johan Persson tycker det är ett "intressant förslag" och kollar på liknande förslag för Sverige.

http://www.sr.se/sida/Artikel.aspx?P...rtikel=2770434

Själv tycker jag att detta är mycket positivt. Äntligen börjar det bli lite ordning på torpet: ut med flumskolan, freudianismen och den mesiga kriminalpolitiken. Backlash, here we go!

Diskuteras även i Studio Ett kl 17:

http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramId=1637

Vad tycker FB:s högermobb?

...istället bör lagföra föräldrarna för de brott som begås av underåriga. Det måste naturligtvis finnas en nedre straffmyndighetsgräns, annars kan man hamna i absurda situationer där förskolebarns lagförs för ringa misshandel när de knuffar varandra på dagis.

Men en lag om bristande föräldraskap, där föräldrarna tilldöms det straff som de skulle fått om de utfört gärningen hade inte varit dumt. Skitungen kan gärna tas om hand och sättas på uppfostringsanstalt för att efter 16 år fyllda hamna i Skeppsgossekåren och fostras i Flottan på segelfartyg.
Citera
2009-04-17, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
2 veckor i hemvärnets ungdomskurser uppe i det norrländska inlandet sovandes i tält utan någon kontakt med omvärlden, självklart med skickliga instruktörer.

Nä ett uselt förslag, det låter ungefär som de ökända väsrtingresorna, dvs som en vinst för dessa avskräden till skitungar. En omgång med polisens batonger sedan transport till ett arbetsläger fungerar bättre.
Citera
2009-04-17, 14:38
Bannlyst
Sätt dom i arresten bara och hjälper inte det så kör dom till en anstalt.
Citera
2009-04-17, 16:17
Medlem
Tut-tuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Tror det är bättre att man kniper föräldrarna istället, antingen genom att de får betala när deras ungar begår brott eller i värre fall att man helt enkelt fråntar dem vårdnaden.

En del föräldrar har ju helt enkelt inte koll på sina ungar.

Jag tycker det är den normalaste sak i världen att straffa barn. Gör barnen fel hemma straffar ju föräldrarna dem. Samhället bör ha samma filosofi.
Citera
2009-04-17, 17:09
Medlem
Kort kommentar... det är förstås helt befängt att tala om att samhället ska "straffa" barn. Visst kan samhället gripa in, men då bara efter upprepade och/eller mycket grova förseelser och endast om det gjorts uppenbart att föräldrarna har förlorat kontrollen över situationen. I det läget ska hjälp ges det barn som haft oturen att födas i ett hem eller till en levnadssituation som så grovt förvrängt barnets känsla för rätt och fel.
Citera
2009-04-17, 17:16
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Om det inte vore för invandringen skulle detta vara en ickefråga.
Fel, judarna har skulden till allting, eller har du glömt det sedan 30talets grundskola?
Citera
2009-04-18, 02:29
Medlem
Aristotélēss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...istället bör lagföra föräldrarna för de brott som begås av underåriga. Det måste naturligtvis finnas en nedre straffmyndighetsgräns, annars kan man hamna i absurda situationer där förskolebarns lagförs för ringa misshandel när de knuffar varandra på dagis.

Men en lag om bristande föräldraskap, där föräldrarna tilldöms det straff som de skulle fått om de utfört gärningen hade inte varit dumt. Skitungen kan gärna tas om hand och sättas på uppfostringsanstalt för att efter 16 år fyllda hamna i Skeppsgossekåren och fostras i Flottan på segelfartyg.
Problemen startar i hemmen, och jag tror faktiskt inte att det är de strikta
föräldrarna som bär brottets barn. Således kommer föräldrarna inte vara
kapabla att korrigera barnet ens om de riskerar straffansvar vid undlåtelse.

Det finns dessutom en viktig poäng i att barnet själv axlar ansvaret av sitt agerande.
Brådmogna fjortisar med sedvanlig rebellism kan ju närmast uppmuntras att sätta päronen i klistret.

Den enda lösningen jag ser är att införa milda straff, exempelvis fotboja och husarrest,
även för de unga. Ett kännbart straff som även håller buset från gatorna.
Citera
2009-04-18, 02:56
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Straffmyndighetsåldern behöver inte sänkas, den är 15 år men idag får man lindrigare straff ända upp till 23 års ålder.

Detta handlar enbart om praxis och hur man tolkar lagen som redan finns.
Straffskalan för grov misshandel är 1 - 10 års fängelse och jag har för mig att det i dom senaste 40 åren aldrig dömts strängare än 7 år.
Man följer således inte ens den bestämda straffskalan utan anser att grov misshandel det är inte så farligt.

Utan att ändra någonting som ex straffmyndighetsåldern skulle Sverige kunna ha världens strängaste straff för ungdomsbrottslingar.

Säg att en 15-åring sparkar på någon som ligger ner men som klarar sig utan men eller allvarligare skador, 10 år på Kumla skulle resultatet kunna bli, det är enbart en bedömningsfråga.
15-åringen är straffmyndig och att sparka på någon som ligger ner kan bedömas som grymmaste förmen av grov misshandel.
Således kan man teoretiskt utan att ändra lagen ge en 15-åring 10 år på Kumla för något som idag ger... ingenting!

Sen om man är 14 kan man tvingas till samhällsarbete och terapi, det viktiga är det händer något.
Slår man ner någon på våren ska man inte kunna springa runt hela sommaren och vara ball med polarna på stan.
Den sommaren ska bli tråkig eller kanske vändningen i livet, det viktiga är att en handling får konsekvenser, för i verkligheten, sen när man är vuxen får allting konsekvenser, bra och dåliga.

Alltså vad rättspraxis säger är att om man blir utsatt för grov brottslighet från en som är under 23 år är det mindre grovt? Jag köper inte alls varför yngre förövare ska ha sänkt straff. Varför ska de ha det?
Citera
2009-04-18, 03:06
Medlem
Vädurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristotélēs
Problemen startar i hemmen, och jag tror faktiskt inte att det är de strikta föräldrarna som bär brottets barn. Således kommer föräldrarna inte vara kapabla att korrigera barnet ens om de riskerar straffansvar vid undlåtelse.

Det finns dessutom en viktig poäng i att barnet själv axlar ansvaret av sitt agerande.
Brådmogna fjortisar med sedvanlig rebellism kan ju närmast uppmuntras att sätta päronen i klistret.

Den enda lösningen jag ser är att införa milda straff, exempelvis fotboja och husarrest, även för de unga. Ett kännbart straff som även håller buset från gatorna.

Du talar klok som en bok!

Det finns många ungar som gladeligen skulle ställa till med jävelskap bara för att "sätta dit" sina föräldrar. Tänk de nya oanade möjligheterna för utpressning! Får jag inte som jag vill, går jag ut och sätter er i klistret - eller rent av på anstalt!

De "milda" straff som du förespråkar låter bra, så länge det rör sig om "milda" straff som absolut inte kan ge någon form av status. Fotboja och möjlighet att sitta hemma och lira x-box eller umgås med polarna på hemmaplan i en månad? Njäää...

Då var Strix idé om hederligt svettigt (och karaktärsdanande) kroppsarbete uppe i ingenstans betydligt bättre. Jag kan även tänka mig en form av bonussystem bland ungdomsbrottslingarna. Arbetar de riktigt flitigt och sköter sig, kan de få någon form av prestationsbaserad lön. Inte en hög lön, men väl en lön.

Så att de ser att det lönar sig att bete sig rätt, och att de fått en andra chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in